Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken raw-konverterare tycker du är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder RawShooter som jag tycker är suveränt enkel och snabb. Att den är gratis är inte heller fel.

Ska bli intressant att se vad betalversionen (med utökad funktionalitet) kommer att innehålla.
 
Rawshooter, Neat Inage och Photoshop CS.
Det tar tid, men bilderna blir bra.

Har dock intre prövat Capture One, men undrar om det är värt när RawShooter fungerar så bra.

/Sofia
 
Jesper71 skrev:
Jag har en raw-konverterare i PS CS och den använde jag för konvertering av raw filerna från min D70 men den funkar som sagt inte för D2X formatet vilket innebär att jag behöver CS2.

Känns bara surt att pröjsa för det...

/J

Jag har D2X och CS. Ladda ner senaste Raw-konv. (3.1) och Adobes gratis prg. för konv. till DNG. Konvertera dina NEF till DNG (tar dessutom bara ca 50% i utrymme) och sedan kan du öppna dessa filer i PS CS Raw konverterare.
 
MikeTheBike skrev:
Jag har D2X och CS. Ladda ner senaste Raw-konv. (3.1) och Adobes gratis prg. för konv. till DNG. Konvertera dina NEF till DNG (tar dessutom bara ca 50% i utrymme) och sedan kan du öppna dessa filer i PS CS Raw konverterare.

Diskuteras även i följande tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=41812

Blev glad när jag läste den eftersom jag inte har kunnat använda RAW från 350D direkt i CS tidigare.

Tänkte helt ovetenskapligt göra en jämförelse mellan rawshooter och camera raw genom att ta resultatet från standardinställningar med båda och göra en difference i PS. Döm av min förvåning när jag upptäckte att bilden från rawshootern var 16 pixlar bredare och 8 pixlar högre än resultatet från camera raw! Verkar dessutom inte vara något fel med detaljerna i de extra pixlarna. Inte för att det gör någon större skillnad för resultatet om man förstorar i sisådär 300dpi, men ändå :)

Difference bilden visar att skillnaderna mellan båda konverterarna är väldigt liten i det område som överlappar. Någon som kan förklara skillnaden i storlek? (Jag misstänker att rawshooter behandlar randeffekterna hos interpolationsfiltren annorlunda)

Tänker fortsätta använda rawshooter, eftersom jag tycker arbetsflödet är mycket smidigare.
 
Kör med Ps cs2, camera raw.

Tycker det funkar klockrent, så jag har inte testat några andra. Förutom Ps tidigare och dom var inte lika bra.
 
Har nu laddat hem och testkonverterat och det funkar ju bra.

Använder ni Raw shooter endast för själva konverteringen dvs gör retuchen i PS eller gör ni även några korrigeringar i raw shootern?

/jesper
 
Raw shooter verkar vara bra. Synd att det inte finns för Mac.

QPict är annars ett trevligt bilddatabasprogram. Kan sortera på bländare o slutartid b.la. Passar utmärkt till OS X. Tyvärr går det att inte redigera raw-bilder, bara titta och exportera dem. (www.qpict.net)

Tycker Photoshop CS 2 funkade väldigt bra så länge jag hade det. Laddade hem testversionen så det gällde ju bara 30 dagar.

Har provat några andra utan att hitta nåt som jag gillar rakt av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.