ANNONS
Annons

Vilken raw-konverterare tycker du är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Som jag skrev i rubriken, vad använder du för att konvertera dina raw-filer och fixa fotona med?

Hur mycket kan man ändra i raw-filen innan man börjar kalla den manipulerad?

--
Daniel

I först hand RawShooter, i andra hand Photoshop. Inget av det man gör i en RAW-konverterare skulle jag vilja kalla "manipulation" - allting är digitala mörkrumstekniker.

Använder själv Photoshop och camera raw för tillfället med en mac. Men funderar på att testa något annat program.

Finns hur mkt intressant som helst av detta i forumet om man söker lite.
Själv använder jag dock uteslutande Capture One. Inget annat har varit jämförbart i kvalitet/snabbt arbetsflöde.

Mvh /Peter

Någon som vet om man kan använda PS CS som RAW konverteringsprogram för filer producerade i min D2X? Visst är det så att jag måste ha CS2 eller finns det någon plug-in till CS?
/Jesper

Har provat Rawshooter men gått tillbaka till Photoshop (CS2) kanske mest för att det är vad jag blivit van att arbeta med.

Jesper71 skrev:
Någon som vet om man kan använda PS CS som RAW konverteringsprogram för filer producerade i min D2X? Visst är det så att jag måste ha CS2 eller finns det någon plug-in till CS?
/Jesper

Du måste ha RAW 3.1 som är för SC2 tyvärr...

Kan faktiskt vara en god affär att köpa Photoshop nedladdningsbar från Adobe. Då dollarn står lågt blir det "riktigt" billig jämfört med butikspriserna här i europa. Och än så länge bevaka inte tullen dom ettor och nollor som kommer schwicsandes via atlantkabeln :)

Clouseau skrev:
Camera Raw finns som plug-in till PS CS. I PS CS2 finns det inbyggt. Så du behöver inte köpa hela CS2.

Jag har en raw-konverterare i PS CS och den använde jag för konvertering av raw filerna från min D70 men den funkar som sagt inte för D2X formatet vilket innebär att jag behöver CS2.

Känns bara surt att pröjsa för det...

/J

Det går nog men den plug-in:en kan jag väl inte köra på CS utan endast på CS2??? Rätta mig om jag har fel
/J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar