ANNONS
Annons

Vilken powershot?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut120328

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa en ny kompaktkamera som jag ska använda när jag fotar vardagligt.. jag har min Nikon D50 när jag behöver en bättre kamera..

Men däremot vill jag ha så mkt manuella inställningar som möjligt och att den inte ska vara allt för stor. Som de tär nu har jag en Ixus65 och den är jag inte alls nöjd med.

Jag har kollat på
Canon PowerShot A650 IS Och
Canon PowerShot A590 IS

Men båda verkar likvärdiga.. därför undrar jag nu vilken ni tycker jag ska köpa? A650 har mer pixlar men också mer brus.. Och föregångaren verkar ju helt okej ändå men den har inte samma vridbara skärm.

Någon som vet något om dom här två och som kan hjälpa mig göra mitt beslut lättare? Eller om ni har en annan likvärdig kamera att rekomendera..

Du har ju kommit till exakt samma slutsatser som jag själv. Fast jag har med Nikon CoolPix P5100 oxo som "dark horse", fast den liger lite illa till med lite långsam autofocus. Har inget att komma med som hjälper dig dock, skall följa tråden i väntan på någon som har det ;-)

Hur gör du för att fokusera manuellt ? Jag har dålig koll men vissa kompaktkameror är hopplösa att fokusera manuellt med, måste gå in i en meny, går inte att vrida på objektivet för att ställa fokus.

/ Erik

Duddz skrev:
så ingen som kan hjälpa mig i mitt beslut då..?
Jag lutar åt den billigare Canon 590IS, mest för att den är billigare. Jag tänkte kliva in på foto video i stlm och jämföra. Får se om jag hinner nu i veckan.

/Kjell

Den stora skillnaden mellan kamerorna är ju att 650 har 6x zoom (motsvarande 35-210 mm) medan 590 "bara" har 4x (35-140).

Den vridbara skärmen på 650 är praktisk, men kameran kostar nästan dubbelt så mycket som 590. Och jag skulle tro att 590 fokuserar minst lika snabbt som 650 (eftersom 650 har längre zoom) och har minst lika bra brusnivåer vid dåligt ljus (eftersom 650 har så mycket fler pixlar).

Om man klarar sig utan vridbar skärm och 6x zoom så tycker jag valet är ganska lätt.

så länge man inte förlorar bildkvalliten så kan man ju köpa föregångaren antar jag..? för det verkar man inte göra?

Sen förstår jag inte riktigt vitsen med en justerbar display på en kompaktkamera?:S

Tjena emma!

Dags för en kompakt för dig med asså?
Jag har kollat mer på de lite mindre inställningsbara kamerorna t.ex IXUS.

Du gillar alltså inte din IXUS 65?
Kan du tala om varför?
Har du prövat softmoddningen?

Mvh
Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar