Annons

Vilken orm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man inte vill titta ormen i ögat så har snokar alltid tre plåtar mellan ögonen.
/Lennart
 
Vilken orm

Någon som vet vilken sort detta är? Fanns på Koh Lanta, Thailand. Ca 160 cm. Tjock som en tom toarulle.
 

Bilagor

  • orm.jpg
    orm.jpg
    76.4 KB · Visningar: 2,445
Orättvist!

:)

Har för mig jag läst att 95% av alla som blir bitna av huggorm är män.
:)


Himmelsskriande! Vad säger JÄMO? Dessutom har jag sett att runt 90% av de som dödas av blixtnedslag (i Florida var det) är män.

När det gäller ormar kommer man dock inte ifrån att det ofta behövs detaljerade närbilder, så riskerna måste tas. Mer än 1800 arter enbart inom familjen snokar (Colubridae).

aake
 
Någon som vet vilken sort detta är? Fanns på Koh Lanta, Thailand. Ca 160 cm. Tjock som en tom toarulle.

Vad jag kan se så är det en Råttsnok (Elaphe), den finns i flera varianter över hela världen, och varierar i längd och färg beroende var den lever, men är i grunden samma orm, och är besläktad med vår egen snok, jag har själv ägt den ryska varianten, (Elaphe Schrenckii).

/kent
 
Vad jag kan se så är det en Råttsnok (Elaphe), den finns i flera varianter över hela världen, och varierar i längd och färg beroende var den lever, men är i grunden samma orm, och är besläktad med vår egen snok, jag har själv ägt den ryska varianten, (Elaphe Schrenckii).

/kent

Tackar!

Då är det kanske en Indo-Chinese Rat Snake (Ptyas korros). Den hör visst till familjen Genus Elaphe. Googlade på bilder och den är väldigt lik. Kan visst bli två och en halv meter lång. Det var något fjäll runt nacken som var lite olika samt att huvudet var lite plattare på denna. Täckningen på kroppen var dock helt identisk.

Vad mycket lättare livet blir med sådana här forum! Tack igen!

Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.