Annons

Vilken orm?

Produkter
(logga in för att koppla)

F.G.

Aktiv medlem
Under en jakt på en Svartvit flugsnappare var jag på väg att trampa på denna slingriga sak som låg och solade. Är det en Snok eller Svart huggorm?
 

Bilagor

  • ej bestämd orm10588 f 2006-04-21 01 red2 fs 300.jpg
    ej bestämd orm10588 f 2006-04-21 01 red2 fs 300.jpg
    57.1 KB · Visningar: 7,597
Visserligen inte en svart snok men ett tydligt exempel på rund pupill:
 

Bilagor

  • 2006_0422_101924.jpg
    2006_0422_101924.jpg
    56.6 KB · Visningar: 7,468
Som nämnt så ser man det på pupillen, men jag grejar inte att se det på min skärm. Av kroppsformen att döma så skulle jag GISSA på huggorm, då denna vanligen har en tjockare och kompaktare kropp. Men ögat kan ju bedras på en bild, och det är inte en säker identifiering heller.
 
Huvudet:
 

Bilagor

  • ej bestämd orm10588 f 2006-04-21 08 fs 300.jpg
    ej bestämd orm10588 f 2006-04-21 08 fs 300.jpg
    57 KB · Visningar: 4,714
Min gissning faller oxå på huggorm. Ögat är ju inte solklart vad det är. Men alla de snokar jag har sett har haft den tydliga runda formen som Magnus bild visar. Likaså har de varit tydligt ljusa undertill. Detta oavsett om det varit unga eller äldre snokar.

Svarta Huggormar har jag bara sett nån överkörd och den var inte helt svart utan det gick att skönja mönstret ändå. Fast bara på ett avstånd som jag helst inte vill vara på om det är en levande huggorm.

Snokarna är dessutom ganska duktiga och ivriga på att väsa.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:


Snokarna är dessutom ganska duktiga och ivriga på att väsa.

Mvh
Maverick

Den väste kraftigt, första gången jag hört en orm väsa för övrigt. Det är alltså inte så lätt att se skildnad på dem om de inte har de vanliga färgerna? Lutar väl åt Snok pga väsandet och det runda ögat? Ögat var rött om det är till någon hjälp.
 
Huggorm är det. Man ser att pupillen inte är rund på "din" orm. Man kan även jämföra fjällen under ögat - stora fjäll som når ända upp till ögat på snoken. Små fjäll under och runt ögat på huggormen. Kolla även nosen, den är lite rundare på snoken.

Mvh
/Stellan
 
Hej

Det är en svart huggorm. Den färgfasen har ofta mörkt röda ögon, varför pupillen kan vara svår att se. Vidare syns det på den första bilden att kroppen är relativt kraftig/tjock, medan snoken har en mer slimmad och utdragen kropp. Slutligen är huggormens huvud mer kantigt och ger en mer "elak" look än snokens lite mer "mjukare design".

I riktigt bra ljus och på nära(!) håll, syns även den klassiska ryggteckningen svagt hos de svarta Huggisarna.

Beträffande väsandet, så är det inget kriterie speciellt vikt för någon av arterna.

Oscar
 
Ok, huvudets form och de vita ränderna på min och Niclas bild är ju lika. Då är det en Svart huggorm istället alltså. Mina bilder i tråden är taget med 400mm, gissar att det med facit i hand var ganska dumt när jag sedan körde fram 60mm makrot på 20 cm's avstånd från den väsande ormen... :) bild kommer
 
Lite kuriosa. I mina yngre vilda dagar fick jag besöka sjukhuset sen jag som ivrig djurletare hittade en snok som jag naturligtvis skulle fånga... Men det var det inte, det var en svart huggorm, och det gick ju som det gick. Beträffande farligheten så har huggormar en väldigt kort "bitradie", så upskattningsvis är det egentligen ingen fara innan man är runt en 20-30 cm ifrån dom.
(Så här års är dom oftast slöa och ibland kan man tom plocka upp dom utan att dom hugger, något jag då inte rekommenderar iof ;-))
 
Senast ändrad:
casting skrev:
Beträffande farligheten så har huggormar en väldigt kort "bitradie", så upskattningsvis är det egentligen ingen fara innan man är runt en 20-30 cm ifrån dom
Förvisso har de relativt kort bitradie, dock skall man väl tänka på att de är hyfsat snabba och står man med blicken djupt inne i en kamerasökare och letar efter de perfekta inställningarna kan det gå snabbt. :eek:)
 
Newman75 skrev:
Förvisso har de relativt kort bitradie, dock skall man väl tänka på att de är hyfsat snabba och står man med blicken djupt inne i en kamerasökare och letar efter de perfekta inställningarna kan det gå snabbt. :eek:)

Jupp, så sant, så sant. Jag har ju provat att bli biten, så jag vet ;-) Men om man inte fipplar med manuell fokus längst ut på objektivet kommer som sannolikt bita i objektivet om det är någon tröst ;-)
 
Nytt test - någon som kan Afrikanska ormar?

En vän som för tillfället jobbar nere i Östafrika (Sudan) såg häromdagen en orm när han gick längs Blue Nile.

Ormen är ca 1 meter lång.

Enligt en kollega som kan lite om ormar såg ormen - att döma av huvudet - höra till ratsnakes-släktet. Då vännen inte är medlem här på Fotosidan har han bett mig lägga ut bilderna här för eventuell artbestämning.
 

Bilagor

  • orm2.jpg
    orm2.jpg
    50.3 KB · Visningar: 1,127
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.