Annons

Vilken och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

xerxes28

Aktiv medlem
Somliga är säkert less på dylika frågor men de skiner jag i!

Funderar på att köpa någon av följande:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4135936
Intel Pentium Processor G6950 (2,8GHz)
Minne: 6GB DDR3 (1066MHz)
Hårddisk: 1000GB (7200rpm)
Grafik: ATI Radeon HD5670 1GB DDR5
DVD-brännare med stöd för Dual-Layer
Gigabit LAN, HDMI, DVI, eSATA, USB 2.0
20i1 kortläsare

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4454310
Processor: Intel Core i5-650 Processor 3.2GHz
Minne: 4GB DDR3 1066MHz
Hårddisk: 1TB S-ATA (7200rpm)
Grafik: ATI Radeon HD5670 1GB
Övrigt: DVD-brännare med stöd för Dual-Layer
HDMI, Gbit LAN, DVI, eSATA, 12xUSB, 20i1-kortläsare

Den kommer främst användas till bildbehandling (Photoshop CS4, kanske CS5 framöver) och en del videoredigering. Inga krävande spel.

Frågan gäller vilken jag ska välja och varför, om det endast ska vara till bildbehandling (PS CS4/5 och lite videoredigering ej spel?

Tacksam även för ovidkommande svar men dylika kan jag helst vara utan!
 
Inte för att jag vet så mycket om Winteldatorer, men den enda intressanta skillnaden verkar vara att den ena har snabbare processor (i5) än den andra. Och det kanske gör lite skillnad när man arbetar med bilder. Att utöka arbetsminnet är nog varken dyrt eller svårt.
 
Förenklar frågan lite!

Finns det nåt som talar emot den billigare datorn? Utan att jämföra den med någon annan dator eller konfiguration?
 
Välj den med i5:an, utan tvekan. Det som talar emot den billigare är processorn, det är den sämsta i Clarkdale-serien.
 
Ja, den sämre processorn.

/Karl

Vilket fortfarande är jämfört mot den dyrare! Finns behovet i förhållande till vad den ska användas till? Kan man då tänka att den billigare inte fixar CS4/CS5 utan problem?

Jag kan ju välja att köpa en Volvo V70 eller Porsche 911 GT3 att köra till jobbet med men är det meningsfullt att köpa en Porsche för att den accelererar och går fortare?
 
Vilket fortfarande är jämfört mot den dyrare! Finns behovet i förhållande till vad den ska användas till? Kan man då tänka att den billigare inte fixar CS4/CS5 utan problem?

Jag kan ju välja att köpa en Volvo V70 eller Porsche 911 GT3 att köra till jobbet med men är det meningsfullt att köpa en Porsche för att den accelererar och går fortare?

Klarar och klarar... Det gick att köra CS4 på min gamla P4:a, men det betyder ju inte att det inte går snabbare och betydligt smidigare på den i7 jag har nu. Till skillnad från vägarna finns det ingen fartbegränsning och trafikpolis varför man kan köra Porschen med gasen i botten.
 
Vilket fortfarande är jämfört mot den dyrare! Finns behovet i förhållande till vad den ska användas till? Kan man då tänka att den billigare inte fixar CS4/CS5 utan problem?
Den snabbare processorn är bättre på allt. Det finns dessutom inget att tjäna på att låta bli att jämföra den med alternativ i samma prisklass, tvärt om.

Jag kan ju välja att köpa en Volvo V70 eller Porsche 911 GT3 att köra till jobbet med men är det meningsfullt att köpa en Porsche för att den accelererar och går fortare?
Det där var en oerhört irrelevant liknelse. Dels för att dom två processorerna det talats om är relativt lika varandra, men den ena har vissa fördelar (däribland den låga skillnaden i pris) som gör den till ett självklart alternativ, men också för att skillnaden mellan en V70 och en GT3 är av helt annan dimension.
En bättre liknelse hade varit att välja mellan en V70 med minsta motoralternativet och en V70 med en lite större motor och du hade tänkt ha bilen till att dra en husvagn. Då förefaller det ju självklart att den starkare motorn är bättre till uppgiften, trots att den klenare också kan ta husvagnen från punkt A till punkt B.

När det gäller datorprestanda är det aldrig nåt tvivel om att det blir en trevligare upplevelse att jobba på en snabbare dator, oavsett vad man jobbar med. När det också är så liten prisskillnad är det lika självklart att välja den snabbare.
 
Den snabbare processorn är bättre på allt. Det finns dessutom inget att tjäna på att låta bli att jämföra den med alternativ i samma prisklass, tvärt om.

Det där var en oerhört irrelevant liknelse. Dels för att dom två processorerna det talats om är relativt lika varandra, men den ena har vissa fördelar (däribland den låga skillnaden i pris) som gör den till ett självklart alternativ, men också för att skillnaden mellan en V70 och en GT3 är av helt annan dimension.
En bättre liknelse hade varit att välja mellan en V70 med minsta motoralternativet och en V70 med en lite större motor och du hade tänkt ha bilen till att dra en husvagn. Då förefaller det ju självklart att den starkare motorn är bättre till uppgiften, trots att den klenare också kan ta husvagnen från punkt A till punkt B.

När det gäller datorprestanda är det aldrig nåt tvivel om att det blir en trevligare upplevelse att jobba på en snabbare dator, oavsett vad man jobbar med. När det också är så liten prisskillnad är det lika självklart att välja den snabbare.

Det är som skillnaden mellan att köra till jobbet (2 på natten om du bor i Frankfurt och jobbar i Bonn) mellan en V70 D5 och en Porsche 911 GT3. Dessutom hade det gått ännu fortare i en Koenigsegg (i7) och ännu fortare med ett JAS (i9).

/Karl
 
Skulle du märka att processorn med tiden inte möter dina krav så kan du faktiskt byta ut denna. Båda processorerna i detta fallet sitter på likadan socket (typ av infästning för processorn, LGA1156 i det här fallet) så om du i framtiden vill uppgradera till en Intel i5 eller i7 så kan du göra det.

Dubbelkolla inför ett köp om processorn har LGA1156-socket eller inte. Samtliga i5 har i dagsläget LGA1156-socket medan de nyare i7 inte har det.

I dagsläget hade jag definitivt valt att lägga 500kr till på en Core i5 därför att den stödjer fyra trådar istället för två, stöder Intel HyperThreading, kan hantera DD3-minnen m hastigheten 1366MHz fall du i framtiden vill uppgradera till det. Mycket tekniskt mumbojumbo förvisso men det är värt det eftersom bildbehandling är just processorkrävande.
 
Dubbelkolla inför ett köp om processorn har LGA1156-socket eller inte. Samtliga i5 har i dagsläget LGA1156-socket medan de nyare i7 inte har det.
Mja, riktigt så är det inte vad gäller i7.
Dom i7:eek:r som är LGA1366 är dom som kallas för Bloomfield och Gulftown (9xx-serien), medans dom som är LGA1156 är den lite nyare (dock inte snabbare) 8xx-serien, Lynnfield.
 
Mja, riktigt så är det inte vad gäller i7.
Dom i7:eek:r som är LGA1366 är dom som kallas för Bloomfield och Gulftown (9xx-serien), medans dom som är LGA1156 är den lite nyare (dock inte snabbare) 8xx-serien, Lynnfield.


Tackar för korrigeringen, och för övrigt ointuitivt av Intel tycker jag.
 
Kommenterade med avseende på ordningen just, en petitess i sammanhanget förvisso.
Fast det brukar å andra sidan ofta vara så att först kommer värstingmodellerna (så dom prestandamässigt sett kopplar grepp om konkurrenten) och lite senare fyller dom på med mainstream-processorer till gemene man.
 
Mja, riktigt så är det inte vad gäller i7.
Dom i7:eek:r som är LGA1366 är dom som kallas för Bloomfield och Gulftown (9xx-serien), medans dom som är LGA1156 är den lite nyare (dock inte snabbare) 8xx-serien, Lynnfield.

Jo, dom är snabbare. Bloomfield har högre frekvens men har långsammar dataöverföring än vad Lynnfield har. Dvs skall du räkna 1 till 1 miljard går det fortare på Bloomfield, men skall du bearbeta data går det fortare på Lynnfield. Frekvensen betyder inte allt.

/Karl
 
Jo, dom är snabbare. Bloomfield har högre frekvens men har långsammar dataöverföring än vad Lynnfield har. Dvs skall du räkna 1 till 1 miljard går det fortare på Bloomfield, men skall du bearbeta data går det fortare på Lynnfield. Frekvensen betyder inte allt.
Tyvärr inte så enkelt att bara påstå det. Till en tokfet speldator (tri/quad sli/crossfire), eller när man annars behöver extrem bandbredd i den kanalen (pcie-ssd kanske?) är bloomfield bättre än lynnfield tack vare den högre bandbredden. Och 3-kanals DDR3 istället för 2-kanals gör sitt i applikationer som tjänar på det. I normalfallet är skillnaden marginell och handlar snarare om hurt snabbt man kör processorn och minnena än nånting annat.
Det är inte helt lätt att hitta en vinnare utan att titta på vad som är optimalt för just det man gör.

För min del är viktigaste skillnaden att Bloomfield har X58-chipset, då moderkort med LGA1366 och X58 kommer att kunna köra dom kommande Westmere-processorerna, till skillnad från LGA1156/P55. Lyckligtvis föll min lott på en sån när jag köpte min i7 920 för 1½ år sen, eftersom endast bloomfield fanns då. 920 stepping D0 är ju dessutom ett känt överklockningsmonster :)
 
Det där var en oerhört irrelevant liknelse. Dels för att dom två processorerna det talats om är relativt lika varandra, men den ena har vissa fördelar (däribland den låga skillnaden i pris) som gör den till ett självklart alternativ, men också för att skillnaden mellan en V70 och en GT3 är av helt annan dimension.

Ber om ursäkt för min bristande kunskap om både processorer och bilar. Hade jag haft kunskapen hade jag å andra sidan kunnat skippa frågan från början.

Har iaf fått ett svar som är till hjälp från HenkanW (tack) så jag nöjer mig nog med det. Har testat annat forum men där var de än mer tekniknördiga och tipsade om prylar som vida överstiger min a-kasseersättning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.