Advertisement

Annons

vilken normal till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
fundrar på att köpa en normalglugg till min K10. de jag har kollat lite på är Fa 50 f/1,4, Da 40 f/2,8 och Sigmas 30 f/1,4.

vilken av dessa skulle just DU rekommendera och varför?

DA40 skulle det nog bli. Brännvidden fungerar för tex porträtt men är inte så lång att den blir svåranvänd för annat.Optiken fokuserar också mycket snabbt.

FA 35/2.0 är kanske ytterligare en normalkandidat att titta på men brännvidden är mer begränsande tycker jag, men fantastiskt bra annars.

50mm tycker jag är på tok för snävt som normal (jag förutsätter att du ska köra den på en DSLR).

Jag använder FA35mm 2.0 för det och gillar den mycket. Den är ruskigt skarp, balanserar bra på en K10D och har en hyffsad fokuseringsring. Om Sigman är lika bra som FA35 tror jag dock den funkar bättre med sitt lite vidare vinkel - i alla fall för gatufoto som är det jag gör mestadels nu för tiden.

DA40 är jäkligt läcker, men jag tyckte själv att den låg för nära 50mm som jag redan har. Jag noterade att även du har en 50:a, så du har nog bättre nytta av en vidare glugg.

Alltså: Sigman om du valt bort FA35:an.

Bilder som alla är tagna med FA35 finns att beskåda här (fast objektivet är bättre än vad bilderna antyder ;): http://w3.dovholt.com/Foto/Sthlm Cruising 2007/

/Jimmy

Ett exempel:

Bilagor

• imgp2141-highcontrast.jpg
    imgp2141-highcontrast.jpg
    95.2 KB · Visningar: 497
FA 50 f/1,4 blir ett porträttobjektiv på K10D, inte en normal. DA 40 f/2,8 är helt klart ett intressant objektiv och visst är det sött när det är så litet. Sigma 30 f/1,4 är väldigt svag på kanterna enligt tester på Photozone, så jag säger Pentax FA 35 f/2. Ett skarpt objektiv, rätt populärt, och på K10D ger det en bildvinkel som motsvarar normal på 24x36. Jag skulle helt klart välja FA 35:an.

För min egen del så väntar jag in DA 35 f/2,8 Macro Limited och nya DA 35 (ej Limited). De kommer senare i höst, därför har jag ingen FA 35 f/2. Jag har ingen panik, jag väntar just nu. :)

Hälsar
R

jo, jag har en gammal chinon som jag använder ibland. men den blir lite för seg ibland med tanke på att den är manuell. sen har den inte riktigt upplösning för en 10mp sensor tycker jag ibland. sen har vi problemet med exponeringen (som diskuterats livligt) med manuella gluggar som också gör den lite för seg.

Raphael, vad tror du att dessa objektiv kommer att ligga i för prisklass?

ska titta lite närmare på Fa35:an tror jag...
fast Da40 är ju oemotståndligt gullig...

jag skulle vilja ha en limited 31mm, förutsätter att det är den ultimata gluggen men 6000 känns lite i överkant prismässigt. Håller ögonen öppna för något bra erbjudande dock =)

Prismässigt vinner FA50/1,4 men är sämre på stora bländaröppningar, FA35/2 har mycket bra skärpa och ett fint motljusskydd med bajonettfäste, det har även DA40/2,8 men har sämre ljusstyrka.
FA35 är en "normal" på APS kamera, om det är det du vill ha.
Sigman är oxå en normal på APS(30mmX1,53=motsvarar 46mm på analog), bra ljusstyrka men lite tung och dålig kantskärpa men bättre mittskärpa....
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_30_14_pentax/index.htm
DA35/2,8 makro limited innebär ett objektiv i metall som är mekaniskt påkostad och den blir nog ganska kompakt. Pris? 5-6000:-, hoppas på 5.
DA35 SDM, ja det är objektivet som ska bli nya normalen, antagligen ljusstyrka 1,4 - isåfall antagligen dyrare än DA40.
Sen väntar vi på DA*55/1,4 SDM oxå...
Sistnämda objektivet med * innebär högsta klass både optiskt och mekaniskt.
Med Limited objektiven gäller också högsta klass men tyngpunkt ligger inte på ljusstyrka utan på kompakta och lätta objektiv.
SDM innebär inbyggd fokusmotor.
Jag har för mig att SDM oxå innebär regn/damm tätning.

Jag tror också på runt en 5 000 kr för DA 35 f/2,8 Limited Macro. För DA 35 har jag ingen aning eftersom det inte är känt vilken bländare det får. f/2,0 eller f/1,4 verkar vara bästa tipset från coachen just nu. Jag hoppas på f/1,4 jag tror på f/1,4 och blir nog besviken om det blir f/2,0.
Pris? Ingen aning... kanske runt 3 000 kr?

Hälsar
R

Jag är ingen Pentaxian, men har inte Pentax någon ljusstark 28:a? Det blir en ganska kort normal, men 35 är för långt tycker jag personligen. Den där 31:an verkar ju ganska optimal, men dyr. Sigma 30/1,4 är finfin, men många har problem med dem (inklusive jag, dock på Nikon).
Sigma 28/1,8 kan vara ett alternativ, men den är stor och klumpig. Dock rätt billig.

Pentax slutade göra sina 28:eek:r när de gick över digitalt. Det som finns just nu är DA 21, FA 31 eller 35. Till hösten kommer två nya DA 35:eek:r. Jag tror inte på någon DA 28, däremot så kan det mycket väl finnas tankar på en DA 23 eftersom det motsvarar bildvinkeln som en 35:a på 24x36, vilket är en klassisk bildvinkel. Vi får se vad som finns när Pentax uppdaterar sin lista över kommande objektiv (de uppdaterar den varje vår och höst).

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Pentax slutade göra sina 28:eek:r när de gick över digitalt. Det som finns just nu är DA 21, FA 31 eller 35. Till hösten kommer två nya DA 35:eek:r. Jag tror inte på någon DA 28, däremot så kan det mycket väl finnas tankar på en DA 23 eftersom det motsvarar bildvinkeln som en 35:a på 24x36, vilket är en klassisk bildvinkel. Vi får se vad som finns när Pentax uppdaterar sin lista över kommande objektiv (de uppdaterar den varje vår och höst).
Finns det inga äldre då? Man behöver ju inte ha det senaste;-)

Motsvarande en 35:a på FF tycker jag förresten är betydligt intressantare än en normal, särskilt till gatufoto och liknande. En 28:a är ju något mellanting på en digital Pentax. Motsvarande 50 mm är ju en rätt "bökig" brännvidd som kräver mycket av fotografen, då man inte får någon "hjälp" av att bildvinkeln i sig är intressant, så att säga. Men just därför är det förstås ett intressant redskap, om inte annat för att träna sitt bildseende. 35 mm på APS-C funkar ju ungefär så, och är man ute efter just det så är förstås en 35/2 utmärkt.

jag står o velar mellan Fa 35 och Da40, känns som om jag behöver ett bra argument för att kunna välja. känns inte så nödvändigt att köpa båda...

Makten skrev:
Jag är ingen Pentaxian, men har inte Pentax någon ljusstark 28:a? Det blir en ganska kort normal, men 35 är för långt tycker jag personligen. Den där 31:an verkar ju ganska optimal, men dyr. Sigma 30/1,4 är finfin, men många har problem med dem (inklusive jag, dock på Nikon).
Sigma 28/1,8 kan vara ett alternativ, men den är stor och klumpig. Dock rätt billig.
Har funnits en suverän 24/2.0 men den slutade tillverkas för några år sedan. Jag har ALDRIG sett ett sådant till salu begagnat i Sverige, så om man inte köpte i tid lär man nog få vara utan.

bengt luthman skrev:
jag står o velar mellan Fa 35 och Da40, känns som om jag behöver ett bra argument för att kunna välja. känns inte så nödvändigt att köpa båda...
Är det en normal du vill ha så är väl 35:an given. Mer "lagom" brännvidd och dessutom ett steg ljusstarkare.

quarc skrev:
Har funnits en suverän 24/2.0 men den slutade tillverkas för några år sedan. Jag har ALDRIG sett ett sådant till salu begagnat i Sverige, så om man inte köpte i tid lär man nog få vara utan.
Ungefär samma på Nikonfronten. Det har funnits ett kompakt litet och manuellt 24/2, men nu är det väldigt ont om moderna ljusstarka vidvinklar. Det närmaste är 28/1,4 som kostar en förmögenhet och väger som ett kassaskåp. Jag har haft två stycken Sigma 24/1,8 som jag gillade mycket, och nu letar jag efter ett sådant igen. Mycket trevlig allroundglugg om man bara vill ha en fast brännvidd. Skitbra närgräns har det också.

Makten skrev:
..........Ungefär samma på Nikonfronten. Det har funnits ett kompakt litet och manuellt 24/2, men nu är det väldigt ont om moderna ljusstarka vidvinklar. Det närmaste är 28/1,4 som kostar en förmögenhet och väger som ett kassaskåp. Jag har haft två stycken Sigma 24/1,8 som jag gillade mycket, och nu letar jag efter ett sådant igen. Mycket trevlig allroundglugg om man bara vill ha en fast brännvidd. Skitbra närgräns har det också.
Begagnat finns oxå Sigma 24/2,8 "super wide II", första varianten med manuell fokus och senare med auto. Det var en skarp glugg med bra närgräns som det aldrig blev av att jag köpte:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_24_28_pentax/index.htm
Det fanns oxå en syster, på 28mm som jag har i manuell variant.

Bofoto2 skrev:
Begagnat finns oxå Sigma 24/2,8 "super wide II", första varianten med manuell fokus och senare med auto. Det var en skarp glugg med bra närgräns som det aldrig blev av att jag köpte:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_24_28_pentax/index.htm
Det fanns oxå en syster, på 28mm som jag har i manuell variant.
Jo, men f/2,8 är ju inget vidare ljusstarkt. Då kan man lika gärna köpa en normalzoom. De är ofta minst lika bra som de fasta objektiven nu för tiden ändå.

Jag använder 40/2.8 till min K10D och jag är väldigt, väldigt nöjd. Den är så liten att kameran mer ser ut som en kompakt med den på. Skärpan är superb, autofokusen snabb. Man kan tycka att 40mm är lite för mycket för en normal till en APS-C sensor, men jag kan inte påstå att jag har känt mig begränsad. Den är ju dessutom relativt billig. Enda nackdelen kan kanske vara att den inte är så värst ljusstark, men det tycker jag uppvägs helt av smidigheten, den är dessutom riktigt skarp redan vid största bländare.

Jag dokumenterade ett helt dygn av mitt liv med det objektivet i six minute project (http://www.sixminuteproject.com/). Där kan man se min bildserie (den från Malmö) för att få en känsla för utsnitt och perspektiv med 40mm.

quarc skrev:

Jag såg en FA Star 24 f/2 AL i ett skyltfönster för ett år sedan. Det var i en butik nära Observatorielunden och priset var runt 4 000 kr, jag minns inte exakt (4 300 eller 4 600 eller något sådant). Minns inte vad butiken heter, det var ett par gator innanför drottninggatan. Inte LP-Foto för den ligger ju på andra sidan Sveavägen. Jag kanske borde ha köpt objektivet, kanske kunde ha sålt det för dyra pengar nu? :)

Hälsar
R

Bofoto2 skrev:
Begagnat finns oxå Sigma 24/2,8 "super wide II", första varianten med manuell fokus och senare med auto. Det var en skarp glugg med bra närgräns som det aldrig blev av att jag köpte

Jag har Sigma AF 24 f/2.8 II, men den bakfokuserar något på min K10D. Mina Pentax original fokuserar just fint. Har även problem med ströljus på Sigmat.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Jag såg en FA Star 24 f/2 AL i ett skyltfönster för ett år sedan. Det var i en butik nära Observatorielunden och priset var runt 4 000 kr, jag minns inte exakt (4 300 eller 4 600 eller något sådant). Minns inte vad butiken heter, det var ett par gator innanför drottninggatan. Inte LP-Foto för den ligger ju på andra sidan Sveavägen. Jag kanske borde ha köpt objektivet, kanske kunde ha sålt det för dyra pengar nu? :)

Hälsar
R

Det var Schönherrs foto du gick förbi.

http://www.schonherrsfoto.se/

Förövrigt måste jag slå ett slag för Pentax 24/2.8. Grymt bra både för porträttt och miljlö. Köpte beggat för 400 spänn, bästa glugg jag har just nu.

exempelbild inomhus,
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1064592.htm?set=lp

har dragit i kontrasten, var lite ljusare innan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar