Annons

Vilken närbildslins ska jag köpa? +3, +4 eller +5?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinB

Aktiv medlem
Jag tänker snart lägga en beställning på minneskort och lite annat smått och gott från B&H.
Då tänkte också beställa en närbildslins till mitt Olympus 14-54 objektiv. Objektivet har en väldigt bra närgräns på 22 cm vilket gör att jag knappt känner något större behov av ett macroobjektiv, men det finns vissa lägen då jag vill kunna gå lite närmre. Jag skulle vilja köpa en närbildslins till dessa tillfällen. Vilken styrka skulle ni rekommendera? Jag funderar på en +3, +4 eller en +5. Hur nära skulle jag kunna gå med en +3 eller +5 t.ex.?
Vill helst inte köpa ett kit då det blir dyrare och resultatet ska inte heller bli helt lyckat när man sätter dem på varandra...Det lutar åt en B+W lins.

Skulle vara jättetacksam för hjälp då jag funderar på att beställa redan ikväll! =)

Det beror på hur nära du vill komma. :)
Det är olika beroende på brännvidden.

Längre ner på denna sida har Olle skrivit om försättslinser.
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/

Själv har jag köpt försättslinser på Tradera.
Där säljs ofta set innehållande +1, +2, +3 och +10 för ett par hundringar.
Jag gillar att plåta med +10. :)

När objektivet är inställt på oändligt så kommer avståndet mellan motivet och försättslinsen att vara 1/3 m med +3-linsen, 1/4 m med +4 och 1/5 m med +5. När du sedan ställer in objektivet på närmare håll minskar naturligtvis avståndet betydligt, hur mycket går inte att räkna ut utan närmare kännedom om objektivet i fråga.

Ett bättre sätt att se på saken är att strunta i avstånden och istället se på avbildningsskalorna. Objektivet klarar tydligen ner till skala 0,26 utan tillbehör. Med objektivet inställt på oändligt får du som jämförelse med 54 mm brännvidd en avbildningsskala på 54 x 3 / 1000 = 0,162 med +3-linsen, 0,216 med +4 och 0,27 med +5. Skärpeförlusterna blir naturligtvis större ju starkare linsen är, men som du beskriver din planerade användning skulle jag ändå rekommendera +5 om det finns en sådan, den tar ju så att säga vid där objektivet slutar.

Tack för hjälpen!

Värt att notera är att mitt 14-54 används till min digitala systemkamera Olympus E-1 och motsvarar 28-108 för 35mm...

Köpte ändå ett Hoya närbildslins kit idag bestående av +1, +2 och +4. Tålamodet höll inte =)
Tänkte att det kanske är bättre att ha lite större valmöjlighet än bara en lins. Nu kan jag komma riktigt nära och det ska nog gå bra att iaf kombinera två linser. Att kombinera alla tre ska man nog akta sig för...

MartinB skrev:
Köpte ändå ett Hoya närbildslins kit idag bestående av +1, +2 och +4. Tålamodet höll inte =)
Tänkte att det kanske är bättre att ha lite större valmöjlighet än bara en lins. Nu kan jag komma riktigt nära och det ska nog gå bra att iaf kombinera två linser. Att kombinera alla tre ska man nog akta sig för...

Rekommendera en 500d från canon skulle nog jag göra...
Den är av så bra kvalite att du får i princip ingen skärpeförlust.

500d är utan tvekan mycket bra, men lite för svag i kombination med det aktuella objektivet som ju redan har en bra närgräns. 250d ligger närmare till hands, men den finns väl bara i 52 och 58 mm-gänga och det är väl 67 mm-gänga på objektivet om jag minns rätt. I och för sig fungerar det säkert med en step-ring om man undviker vidvinkeln.

Pupillen skrev:
500d är utan tvekan mycket bra, men lite för svag i kombination med det aktuella objektivet som ju redan har en bra närgräns. 250d ligger närmare till hands, men den finns väl bara i 52 och 58 mm-gänga och det är väl 67 mm-gänga på objektivet om jag minns rätt. I och för sig fungerar det säkert med en step-ring om man undviker vidvinkeln.

ahha... 67mm... det visste jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar