Annons

Vilken modell av Canon EOS skall man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

JÖL

Ny medlem
Har idag Canon F1 samt Canon AE1 som reserv, F1 har pajat, tänker då att köpa en beg.Canon EOS det finns ju flera modeller, kan inget om dem.
Vilken modell ska man köpa? JÖL
 
Gissar att det är film-baserad du är på jakt efter.

Generellt hade Canon 4 varianter:
4 siffror, tex EOS 3000, "amatörkamera"
3 siffror, tex EOS 100, "avancerad amatörkamera"
2 siffror, tex EOS 50, "enklare proffskamera"
1 siffra, tex EOS 1N, "avancerad proffskamera"

Har själv en EOS 100 som jag trivs med. Går som en klocka och är väldigt tyst.

EOS 5 har ögonstyrning av fokus, vilket kan vara trevligt (vart tog den vägen på digitala kamerorna?).
 
Var inne och tittade på länken i föregående post och försökte utröna skillnaderna mellan eos 300v och eos 3000v. Jag är total nybörjare och kunde inte hitta några väsentliga skillnader mellan de två modellerna. Vad har jag missat? Någon som kan förklara skillnaden?

(Länken i Johans post gick till en tom sida.)
 
Jag läste någonstans att amatörkamerorna var designade att fungera i lite mer än 10 rullar film.

Ska troligtvis tas med en nypa salt, men i dagens läge då man kan få en analog profskamera för typ ingenting så ser jag inte varför man ska instegsmodeller.
 
Eveningstar skrev:
Jag läste någonstans att amatörkamerorna var designade att fungera i lite mer än 10 rullar film.

Ska troligtvis tas med en nypa salt, men i dagens läge då man kan få en analog profskamera för typ ingenting så ser jag inte varför man ska instegsmodeller.

Det måste nog du ha drömt! Skulle en 3000v inte hålla för mer än 10 rullar?
 
Jag har en 33V som är underbar (hinner inte använda den så mycket nu iofs, men har den som reserv/backup just nu).
Bra stadga och går som en välsmord Baywatchmedlem. Rekommenderas varmt om du ska köpa en analog kamera.

//Liza
 
Covendor skrev:
Var inne och tittade på länken i föregående post och försökte utröna skillnaderna mellan eos 300v och eos 3000v. Jag är total nybörjare och kunde inte hitta några väsentliga skillnader mellan de två modellerna. Vad har jag missat? Någon som kan förklara skillnaden?

(Länken i Johans post gick till en tom sida.)

Tror det enda som skiljer är hastigheten på filmframmatningen. 3000v har 1,5 fps och 300v har 2,5 fps.
 
ANNONS