Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken MacBook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

jontemannen

Aktiv medlem
Hej!
Kör en del Lightroom hemma på min lite äldre iMac och det går lite trögt.
Funderar på att komplettera med en 13" MacBook Pro att ha som lite rese/fik-dator.
Har en fullformats Canon 6D.

Vilken modell ska jag satsa på om jag vill ha lite kraft men ändå inte onödigt mkt och dyrt?
i7-processor verkar vara grejen?

Jonas
 
Det är som att försöka ge ett svar på hur långt ett snöre är... :)

Allt beror ju på vad du ska göra med datorn utöver Lightroom. Om du klarar dig på 128 GB intern lagring så hade jag tagit den billigaste och sedan väljer till ytterligare 8GB RAM.
 
Hade nog sagt 256GB som minimum om du ska installera lite program mm.... Å andra sidan kan du alltid byta HDD själv om den är för liten... RAM och processor kan du ju inte byta så välj det du har råd med. =)
 
Har också en 6D och köpte snikvarianten förra året rMBP 13" med 4 gb ram. Flyter på hur bra som helst i LR.
Idag har dem som minst 8 gb ram... Köp den dyraste du har råd med. Uppgradera efterhand går ej.
 
Nga lagringen hade jag tänkt att det räcker med 256 för jag ska lagra externt.
I övrigt kör jag Photoshop och ev ngt videoredigeringsprogram. Hade tänkt testa med lite video nu när jag tänker på det. Där kanske det behövs lite extra Power...
 
Har också en 6D och köpte snikvarianten förra året rMBP 13" med 4 gb ram. Flyter på hur bra som helst i LR.
Idag har dem som minst 8 gb ram... Köp den dyraste du har råd med. Uppgradera efterhand går ej.

Jag har en MBP 2011, (4gb ram, 320gb hdd original). Idag sitter det i 16 Gb ram samt dubbla 1TB hdd, så uppgradera går bra, men det kanske är annat med de allra nyaste macbookarna. cd/Dvd är ju borta iaf vilket hindrar dubbla diskar.
 
Jag har en MBP 2011, (4gb ram, 320gb hdd original). Idag sitter det i 16 Gb ram samt dubbla 1TB hdd, så uppgradera går bra, men det kanske är annat med de allra nyaste macbookarna. cd/Dvd är ju borta iaf vilket hindrar dubbla diskar.

Tänkte köra på SSD.
Det finns några intressanta på Blocket i närheten så jag kanske ska kika på dom så slipper man ta ny-dator-smällen med priset =)
 
Att byta ut SSD i nya Macbook Pro lär inte vara lätt. Den är limmad ihop med batterierna.
Allt jag sett är att det är svårt. Dessutom har Apple gjort det svårt att köra refresh på 3-dje parts diskar.
 
Det framgick inte vilken MCB som diskuterades

Skall TS ha MCB 13" eller MBP Retina 13"? I den vanliga går RAM, HD mm att byta själv lätt. I rMBP är det omständigare. Jag vet inte heller om de nyare med PCIe SSD ännu går att uppgradera då det tydligen är ont om tredjeplats SSD med PCIe kontakter. Skärmen på rMBP är fantastisk, men den vanliga är lättare att uppgradera.
 
Skall TS ha MCB 13" eller MBP Retina 13"? I den vanliga går RAM, HD mm att byta själv lätt. I rMBP är det omständigare. Jag vet inte heller om de nyare med PCIe SSD ännu går att uppgradera då det tydligen är ont om tredjeplats SSD med PCIe kontakter. Skärmen på rMBP är fantastisk, men den vanliga är lättare att uppgradera.

I princip det enda som finns är dessa: http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Retina

RAM går inte att uppgradera men SSD går. Det kostar ju en del förståss.
 
Ser onekligen ut som en "förbraförattvarasant" annons. Varför skulle han inte bara lämna tillbaka den om det nu va så att den är helt ny och "felköp"? Skulle nog vara lite försiktig.

Bor själv i Malmö så det är lätt att åka och kika isf...

Om den nu finns på riktigt - har den tillräckligt med kraft för LR och PS och lite hobbyfilmredigering?
J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.