Annons

Vilken MacBook Pro 15" för Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och nu detta:

"En av nyheterna i de nya modellerna av Macbook Pro är stöd för Thunderbolt 3, men räkna inte med att kunna koppla in alla tillbehör som finns ute på marknaden.

Enligt Appleinsider krävs andra generationens kretsar från Texas Instruments (TPS65983) för full kompatibilitet, vilket innebär att vissa tillbehör som tillverkats tidigare i år inte fungerar som de ska."

http://macworld.idg.se/2.1038/1.669011/vissa-thunderbolt-prylar-fungerar-inte-med-nya-macbook-pro

Idén med USB-C är inte helt fel, men när kommer majoriteten av skärmar kunna anslutas direkt med USB-C? Vore himla trevligt att kunna ansluta "skrivbordet" med extern skärm, tangentbord, kraft, mus etc via en USB-C.

Du väljer alltså nya modellen av MBP. Hur resonerar du kring valet mellan denna och föregående årsmodell?

Att priset gått upp så mycket tycker jag inte är så förvånande med tanke på att dollar har blivit så mycket dyrare. Snabbare SSD och bättre processor är två skäl som är viktigt för mig.

Att det är USB-c i ena änden och nåt annat i den andra är väl inget konstigt. Så funkar det ju i dag också, själv använder jag en sladd med mdp och hdmi.

Har du USB-C i ena änden och mDP i andra har du inget annat än mDP.

Tänk lite längre. Du har en skärm med USB anslutningar för kringutrustning, MEN Laptopen får ström, bild och anslutning till kringutrustningen via EN USB-C kabel.

Att priset gått upp så mycket tycker jag inte är så förvånande med tanke på att dollar har blivit så mycket dyrare. Snabbare SSD och bättre processor är två skäl som är viktigt för mig.

Priset i dollar har stigit kraftigt. Med en stark dollar borde priset ha sjunkit pga billigare importerade ingående delar. I svenska kronor blir det dubbel effekt, höjt pris i dollar och svag krona som ger en dyr dollar.

"flaggskeppen på 13 och 15 tim går lös på 1799 USD respektive 2399 USD. Det kan jämföras med instegsmodellen förra året som landade på 1299 USD i mars och den svagaste på 15 tum för 1999 USD i maj"

Antagligen inget av intresse för någon här men det blev en ny MBP 15" från 2015. När årets modell är långsammare, kräver en uppsjö av adaptrar och dessutom extern SD-kortläsare, saknar Magsafe-kontakt och är betydligt dyrare var valet inte jättesvårt. Egentligen. Synd bara att skärmen på förra årets modell inte klarar lika stor färgrymd som årets.

Det känns som om Apple har glömt bort sina användare och förändrar mera för förändrandets skull. Liknande gäller även iPhone (varför kan jag inte stänga av röststyrning? som sätter igång så fort jag har sonen i knäet och telefonen i fickan?).

Kanske vore en Dell XPS 15 en bättre laptop? Den har snabb i7-processor, stor SSD-lagring och 32 GB internminne. Och skärmen klarar Adobe RGB. Men vem vill lida med Windows?

Benchmark Photoshop MBP 2013 vs 2016: https://macperformanceguide.com/blog/2016/20161121_2138-Apple2016MacBookPro-Photoshop.html

"The 2016 MacBook Pro does not have the chops for larger Photoshop tasks. Moreover the performance of the fastest-possible 2016 MacBook Pro is scarcely faster than the 2013 model for in-memory work. This 2016 MacBook Pro is not an upgrade in terms of getting work done in Photoshop. It is a 'dud' upgrade. You are buying Thunderbolt 3 / USB-C ports (and incompatibility), a faster SSD and nicer screen."

Antagligen inget av intresse för någon här men det blev en ny MBP 15" från 2015. När årets modell är långsammare, kräver en uppsjö av adaptrar och dessutom extern SD-kortläsare, saknar Magsafe-kontakt och är betydligt dyrare var valet inte jättesvårt. Egentligen. Synd bara att skärmen på förra årets modell inte klarar lika stor färgrymd som årets.

Det känns som om Apple har glömt bort sina användare och förändrar mera för förändrandets skull. Liknande gäller även iPhone (varför kan jag inte stänga av röststyrning? som sätter igång så fort jag har sonen i knäet och telefonen i fickan?).

Kanske vore en Dell XPS 15 en bättre laptop? Den har snabb i7-processor, stor SSD-lagring och 32 GB internminne. Och skärmen klarar Adobe RGB. Men vem vill lida med Windows?

Benchmark Photoshop MBP 2013 vs 2016: https://macperformanceguide.com/blog/2016/20161121_2138-Apple2016MacBookPro-Photoshop.html

"The 2016 MacBook Pro does not have the chops for larger Photoshop tasks. Moreover the performance of the fastest-possible 2016 MacBook Pro is scarcely faster than the 2013 model for in-memory work. This 2016 MacBook Pro is not an upgrade in terms of getting work done in Photoshop. It is a 'dud' upgrade. You are buying Thunderbolt 3 / USB-C ports (and incompatibility), a faster SSD and nicer screen."

Intressanta fynd, synd att prestandan inte verkar vara något som är värt att köpa senaste för. Ja Dell XPS slår ju MacBook på i stort sett alla (mätbara) punkter och det till ett mycket lägre pris (just nu PCI-E SSD 1TB och 32GB för 22k mot ca 36k för MacBook med bara 16GB, nu kollar jag i och för sig de senaste modellerna). Jag förstår om man föredrar ett OS framför ett annat även om det är oviktigt för mig, frågan är om det är värt 14 000:- =) Men jag gillar resonemanget ändå, du har ju gjort ett medvetet val och då är ju värdet det rätta för dig.

Om du slår på Siri i inställningar så har du en knapp alldeles under, "åtkomst från låst skärm", slå av det så är problemet löst.

Visst känns det bra om prylarna tar ett steg framåt med prestanda, men i ärligheten namn så har min Macbook Pro från 2010 inte alls kännts eländigt långsam just under arbetsmomenten i Photoshop.
Vad som gjort att den åldrats är främst minnet som de större kamerafilerna snabbt mumsat i sig och viktigast av allt prestanda/tidsmässigt är ju databashantering och filöverföringar med de gamla gränssnitten.

Nu har gamla Bettan vart kaputt länge och lagt av så fort något belastat grafikkortet, så det fick bli en nu fullspecad Macbook Pro som brukligt men av 2016 års modell. Skaffade också en ny lös Sandisk SSD disk och jäklar i min låda vilken rulle i databashanteringen.
Skulle jag köra baserna i maskinen själv hade det blivit än tokigare men det är redan som en saga, det är just här jag tycker att jag blivit mest frustrerad med min gamla.

Uppståndelsen över att den nya maskinen inte har kvar gamla portar har jag ingen som helst förståelse för, jag köper hellre någon adapter till mina gamla pinaler än att behöva köpa nya snabba grejer som får gå i snigelfart i gamla portar eller att portarna inte används över huvud taget. Och att det skulle vara en kostnadsfråga med någon adapter, ja visst kostar dom men datorn i sig kostar ju redan onödigt mycket och att då köpt en och grinat för några adaptrar känns konstigt.

Enda funderingen jag har med den nya Macbooken är väl värmehanteringen, den blir ganska varm vid högre belastning precis ovanför Touchstripen. Nu jobbar säkert Apple hårt med att optimera deras nya prylar men man funderar ju såklart. Att datorn känns varm säger ju egentligen bara att datorn.... känns varm. Om det sedan är värme som kommer påverka livslängden på processor etc har jag ingen värdering i.
Litar däremot mer på Apples omdöme än mina egna spekulationer, men det är i alla fall min enda fundering.

Skärmen är ju också en godsak som förändrat mitt användande av datorn, brukar ha min gamla i ett bookstand men den nya vill jag plötsligt använda som extra yta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar