Annons

Vilken lins för porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar vilken mm-lins man ska ha för porträttfotografering för mellanformat?

Jag undrar även varför man inte kan ha tex 80 plus en mellanring för att komma nära. Är det för att man kommer för nära rent fysiskt modellen?

/ Marcus

puppetm skrev:
80 funkar fin fint utan nått mer
210mm också

Men om man vill gå lite närmare eller bara ta ett foto på ett halft huvud tex. Då räcker ju inte 80 mm och då undrar jag måste man gå upp till 210 eller räcker det med 80 + mellanring?

/ Marcus

80mm på mellanformat är som en 50mm i 35mm-formatet. Du bör gå upp mot en 150mm för att få porträttbrännvidd. Men även längre såsom 210mm funkar ju bra om man inte vill ha helfigur..

Att försöka sig på en mellanring på sitt 80mm funkar förmodligen inte så bra.. Du lär inte få tillräckligt långt fokusområde.

Vad har du för kamera?

Ex.. 150mm på en Mamiya645 ca:3 meters håll

Bilagor

• karinasv2.jpg
    karinasv2.jpg
    41.4 KB · Visningar: 519
Brummelisa skrev:
Men om man vill gå lite närmare eller bara ta ett foto på ett halft huvud tex. Då räcker ju inte 80 mm och då undrar jag måste man gå upp till 210 eller räcker det med 80 + mellanring?

Mellanringar har man för att ta närbilder, dvs få kortare närgräns. Du menar nog en telekonverter, som ökar kamerans brännvidd? Det går förstås.

Det går att ta porträtt med ett 80mm normalobjektiv om man inte går för nära. 1,5 - 1,2 meter bör man då hålla sig till minst för att inte få ansikten med för stor näsa och öron som ligger för långt bak. Mellanring eller närbildslinser är inte att rekommendera för naturliga porträtt.

Är objektivet skarpt och man använder en finkornig film så kan man göra delförstoringar, vilket ger "teleeffekt".

Annars är 150mm och 210mm-objektiv ofta använda till porträtt eftersom man kan hålla sig på ett lagomt avstånd från motivet och ta porträtt där bara huvudet eller huvud/axlar kommer med på negativet.

Jag äger en bok med massor av fina exempel på porträtt tagna med mellanformat av proffs..I väldigt många fall används 150 mm objektiv.

150 borde väl räcka om man vill enbart ha huvudet med väl?

Det är ju inte lite kul om man slänger ut en massa pengar på en 150-lins och sen märker att det inte blir tillräckligt nära.

Jag gillar inte att beskära i mörkrummet för jag tycker verkligen inte om kornet plus att jag tycker att man ska beskära i kameran.

/ Marcus

Köper du ett 150 mm och upptäcker att närgränsen inte räcker kan du komplettera med en kort mellanring.

Carl-Zeiss Jena Sonnar 180/2.8 passar din kamera och verkar gå för riktigt bra priser på Ebay. Skall visst vara hyggligt även vidöppet. Jag tror dock att närgränsen är 1,7 meter så du lär behöva en mellanring.

Jag använder 180mm och 80mm + mellanring.

180 ger ganska klassiska huvud & axlar bilder om man pressar nära närgränsen (se på konsulterna här).

80mm med 37mm mellanringara kommer man jättenära med, och skärpedjupet blir... kort, jättekort. (se här)

wikman skrev:
Jag använder 180mm och 80mm + mellanring.

180 ger ganska klassiska huvud & axlar bilder om man pressar nära närgränsen (se på konsulterna här).

80mm med 37mm mellanringara kommer man jättenära med, och skärpedjupet blir... kort, jättekort. (se här)

Tack för dem korten. Det var precis vad jag behövde se. Det var även skönt att se att du kunde ta kortet på barnet utan att det vänstra ögat blev allt för ur fokus. Bra bild får jag även säga.

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar