Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken laptop ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

jeslin

Aktiv medlem
Dags för ny bärbar dator. Vilka är de viktigaste sakerna att tänka på om jag ska använda datorn för bildbehandling, köra Photoshop CS4 osv?
Den får kosta max 8000 kr, helst mindre såklart... vilken skulle ni rekommendera?

Hej,
För det priset kan man hitta båda beg. och nytt!
Det viktigaste (enligt mig då)
- Intel core 2 duo. helst 8xxx eller 9xxx serie.
- Ram minne på 2 gb och uppåt
- Ett schysst grafikkort.

Jag skulle rekommendera en titt på Tradera.
Blocket djungeln också för den som orkar ;)

Hej,
För det priset kan man hitta båda beg. och nytt!
Det viktigaste (enligt mig då)
- Intel core 2 duo. helst 8xxx eller 9xxx serie.
- Ram minne på 2 gb och uppåt
- Ett schysst grafikkort.

Jag skulle rekommendera en titt på Tradera.
Blocket djungeln också för den som orkar ;)

Tack för dina tips. Jag har inte riktigt koll på vad som är "ett schysst grafikkort". Vad tror du om datorerna ovan?

För att köra bildbehandlingsprogram klarar man sig bra utan ett "schyst grafikkort". Processor och minne är viktigare. Allra viktigast är en bra skärm.

tycker den sista med blurayläsare och eSata (för snabb extern hårddisk) och hdmi ut verkar bra men som nån sa, skärmen är viktig och helst kanske man vill ha en med nya LED-tekniken. (min lilla LG X110 har LED-skärm och det är bra men bara 1024x600 = omständigt)

/Kalle

Jag är själv anti-AMD så jag skulle välja en av de första två :)
Och av de så har den första en bättre cpu.

Visst, grafikkortet är mindre viktigt men ska man köpa en ny dator så får den gärna ha ett bra grafik ;)

Jag har en bärbar hemma med en skärm på 15,4 och den är rätt jobbig att jobba med om man håller på i flera timmar. Ska datorn användas som hemdator då rekommendrar jag en på 16 eller 17 tums!

Kikade på först och sista, tycker det är helt ok datorer båda två. Men en sak som kan vara bra att veta är att 32-bitars Windows Vista inte kommer kunna utnytta hela ram minnet på 4GB. Vill man utnyttja mer än ~3.5 GB ram måste man köra 64-bitars Vista...

// Magnus;

Se till att den har hdmi utgång, det är ett lyft att kunna på ett enkelt sätt visa bilder på storbildstv. Räkna med att alla skärmar på den prisklassen är urusla för bildbehandling. Skulle själv aldrig redigera en bild mer än typ beskära på en laptop. /mats engbom

Tack för alla era svar! Sonens laptop har gått sönder så han ska få min och då måste en ny inhandlas. Tyvärr har jag inte råd att också köpa en stationär och med bara en stationär klarar jag mig inte. Har blivit alldeles för van att sitta i soffan eller på altanen och surfa ;-)

Är det verkligen så illa med bärbara skärmarna att man inte "kan" redigera bilder på dem? Låter ju inte bra. Nu blir jag helt fundersam...

Kikade på först och sista, tycker det är helt ok datorer båda två. Men en sak som kan vara bra att veta är att 32-bitars Windows Vista inte kommer kunna utnytta hela ram minnet på 4GB. Vill man utnyttja mer än ~3.5 GB ram måste man köra 64-bitars Vista...

// Magnus;

Den halva GB:en spelar ingen som helst roll! Köp därför gärna en dator med 4 GB oavsett om det är 32-bitars Vista!

Är det verkligen så illa med bärbara skärmarna att man inte "kan" redigera bilder på dem? Låter ju inte bra. Nu blir jag helt fundersam...

Inte om du skaffar en MacBook Pro, men du skrev tidigare att du

är pc-användare :) Hur gärna jag än skulle vilja ha en Mac så kan jag tyvärr inte hantera en...

När du väl testa på att använda dig av en mac, så tittar du aldrig tillbaka till det IMHO omoderna och buggiga Windows, men det är ju en helt annan diskussion än den som tråden handlar om. ;-)

Gör som MacMagnus föreslår, koppla en extern skärm till den bärbara datorn.

Hej!
Jag är precis som Jessica ute efter en ny laptop för bildbehandling.
Skulle helst vilja köpa en 15,4 tums så man kan ha med den lätt på resan mm.
Jag är van PC användare men är öppen för o ge mig in i mac världen men är mac-skärmarna på deras laptop så mycke bättre än skärmarna på tex Toshiba?
Har för övrigt läst en del att just Toshibas laptops skulle va ett bra alternativ till Mac, nån som vet nått mer om detta?
Finns ju en tråd här nedan om "skärm för bildbehandling" på ca 1500 svar så där kanske man kan få ut ett o annat vid köp av skärm för att jobba hemma. Är ju en del o läsa bara...puhh!! ;-)
Ha en bra dag!

/Johan

Hej!
Jag är precis som Jessica ute efter en ny laptop för bildbehandling.
Skulle helst vilja köpa en 15,4 tums så man kan ha med den lätt på resan mm.
Jag är van PC användare men är öppen för o ge mig in i mac världen men är mac-skärmarna på deras laptop så mycke bättre än skärmarna på tex Toshiba?
Har för övrigt läst en del att just Toshibas laptops skulle va ett bra alternativ till Mac, nån som vet nått mer om detta?
Finns ju en tråd här nedan om "skärm för bildbehandling" på ca 1500 svar så där kanske man kan få ut ett o annat vid köp av skärm för att jobba hemma. Är ju en del o läsa bara...puhh!! ;-)
Ha en bra dag!

/Johan

Om du skulle ta dig tid att försöka kolla upp exakt vad det sitter för panel i apples laptopskärmar så skulle du antagligen finna att det sitter exakt samma i en massa datorer som inte tillverkas av apple. Det gäller de flesta komponenter i de flesta datorer.

Om du skulle ta dig tid att försöka kolla upp exakt vad det sitter för panel i apples laptopskärmar så skulle du antagligen finna att det sitter exakt samma i en massa datorer som inte tillverkas av apple. Det gäller de flesta komponenter i de flesta datorer.

Det stämmer förmodligen. Det jag refererade till när jag tidigare talade (skrev) om MacBook Pro (MBP) och bra skärmar, är att de skärmar som finns i dessa datorer är bättre än de som finns laptops som kostar max 8000:-.

Jag har haft min MBP sedan ett och ett halvt år tillbaka (har haft en uppsjö med Powerbooks tidigare under de senaste 15 årens) och är helnöjd med skärmen. Visst, det kan finnas måndagsexemplar även bland MBP, men min tillverkades som nummer 6276 vecka 42, 2007. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar