ANNONS
Annons

Vilken kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
StaffanH skrev:
Man får nästan det intrycket...

Det kanske är bra i så fall för det är väl inte många Nikon eller Canonförespråkare som nämner att bildstbilisering i huset är bra eller hur sökaren ser ut i 350D.

Senast ändrad:
Enda anledningen jag skulle rekommendera Nikon eller Canon är för tillgången på begagnade kvalitetsobjektiv. Tycker att skillnaden mellan olika märken är så liten att en nybörjare inte begränsas av den.
Dock så undrar jag varför vissa är så "på" med att rekommendera just det de själva använder och blir snudd på otrevliga när någon annan föreslår något annat märke. Det är inget ovanligt här på FS och jag lyssnar sällan på dessa rekommendationer då de är allt annat än objektiva.

Hej alla. tack för alla bra svar och argument. Om jag har föstått det rätt så är dom ledande på marknaden canon och nikon. Men när jag satt och räkna på en pentax k100d så verkar det som en klart prisvärd kamera, den skulle gå på ca 5000kr i usa. är det nån som har erfarenhet utav den kameran och kan berätta nått om den?
Men hur va det med garantin som nån sa? lite trist om den inte skulle starta när man kommer hem.Ipod har world wide garanti som jag provat (köpt i usa) och det gick prima. MVH Emil

Det brukar aldrig vara världsgaranti på kamerahus så det är en risk man får ta. På vissa ställen kan man dock köpa till en MAC-garanti som är en förlängd garanti och som gäller över hela världen.

Jag har testat K100D men äger ingen men du kan tex läsa recentioner här på FS eller leta upp någon test i Pentaxforumet.

Annars är det som utmärker positivt bl.a.
bra sökare, bildstabilisering, lågt brus, rejält byggd på ett stålchassi samt att den inte saknar några basic funktioner som tex spotmätning.

En svaghet den har är en liten buffert vilket gör att om man tar bilder i snabb serie (2,8/sekund) så blir den full snabbare än tex Nikon eller Canons billigare modeller. Autofokusen är också lite långsammare i dåligt ljus men exakt och helt OK i normalt ljus.

Kan tillägga att den ibland säljs i paket med DA 18-55 och DA 50-200. Telezoomen är mycket bra och extremt prisvärd om du funderar på en sån.

Efter vad jag har läst skulle jag nog också välja K100D i dagsläget i dina skor. Sedan beror det ju lite på objektiven som sagt. Det är ju egentligen objektiven som är viktigast, och kanske också dyrast i längden (lite beroende på ambitioner förstås). Därför tycker jag inte det är konstigt att resonemangen gått mycket kring Canon och Nikon.

hej. var o kände på lite olika kameror idag. fastnade då för canon 400D. den låg bra i handen och kändes rejäl. nån som har nått bra och säga om den kameran?

E.Ljunggren skrev:
hej. var o kände på lite olika kameror idag. fastnade då för canon 400D. den låg bra i handen och kändes rejäl. nån som har nått bra och säga om den kameran?

Jag är jättenöjd med min! Den tar bra bilder, är lätt att hantera och själv uppskattar jag det lite mindre formatet (andra gillar det inte).

Det finns ganska många recensioner på nätet och i olika tidningar av D400 just nu. De flesta av recensenterna tycks anse att den är bra men att Nikon D80 är snäppet bättre, men den kostar ju en slant till.

Jag ser det som en fördel att Canon är ett stort och välkänt märke. Andrahandsmarknaden är väl fungerande vilket är bra om/när du vill sälja den, köpa begagnade objektiv mm.

Säkert är de andra alternativen bra - och kanske är något av dem bättre, men jag tror inte du blir besviken på en 400D.

Lämna lite utrymme i budgeten för inköpa av något roligt objektiv. Det är stenkul att köpa nytt objektiv - det blir som att få en ny kamera varje gång! :)

Lycka till!

Mvh
Anders

E.Ljunggren skrev:

Vågar väl knappt skriva här igen men jag är supernöjd med min 400d som jag skrivit tidigare. Håller med dig om att den sitter bra i handen. Satsa på så mycket minne du har råd med, helst 2 gig eller mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar