ANNONS
Annons

Vilken kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Larv med märkeskrig i nybörjartips

Hej!

Brukar sällan eller aldrig lägga mig i diskussioner som rör olika kameramärken men ska göra ett undantag.

Trådskaparen är ute efter en nybörjarkamera. Jag ska villigt erkänna att när jag började fotografera med systemkamera så hade jag inte kunskapen att välja "rätt" kamera. Som nybörjare vet man kanske inte ens vad det har för betydelse att man kan ställa tid/bländare. Spotmätning eller andra djupdykningar är lika obegripliga.

Därför väljer vi bort den typen av argument. Min åsikt är att oavsett vilken kamera du väljer och vilket märke som sitter på den så kommer du att få en trevlig kamera. Hur bra bilder du kommer att ta har inte ett dugg med kameramärket att göra.

MEN! Skulle du nu bli riktigt biten av fotograferandet. Tja .. då kan jag känna att det är en bättre investering att ha börjat med en Canon eller en Nikon. De tillverkarna ger dig fler möjligheter att i framtiden välja mer avancerade hus/tillbehör utan att du för den skull behöver lära om eller byta alla dina objektiv.

/Jonas

Som vanligt skulle jag bra gärna vilja veta vilka objektiv som saknas för Pentax, Olympus, Sony.
Canikon-ägarna fâr det att lâta som om det finns en 28-70mm-glugg och en 135:a o inget mer.
Pâ den tiden jag hade Canon fanns det massor av bra gluggar till den, samma när jag hade en nikon och även under min Pentaxperiod fanns allt jag behövde. Utbudet är inte precis mindre idag.
T o m till min Minolta är det mer plânboken än utbudet som begränsar mig.

Gunnar D skrev:
Som vanligt skulle jag bra gärna vilja veta vilka objektiv som saknas för Pentax, Olympus, Sony.
Canikon-ägarna fâr det att lâta som om det finns en 28-70mm-glugg och en 135:a o inget mer.
Pâ den tiden jag hade Canon fanns det massor av bra gluggar till den, samma när jag hade en nikon och även under min Pentaxperiod fanns allt jag behövde. Utbudet är inte precis mindre idag.
T o m till min Minolta är det mer plânboken än utbudet som begränsar mig.

Som sagt, självklart har alla stora märken alla objektiv och tillbehör man kan behöva, det är rent ut sagt skitsnack att man måste välja canon eller nikon för att få tillgång till ett system som "räcker till".

Om jag stod i tankar att köpa en digitalare i dag skulle jag ta en allvarlig titt på pentax k10d, en kamera med samma prestanda som nikon d200 inklusive väderskyddat och damskyddat hus, samma sensor och dessutom inbyggd damborttagning och dessutom till ett pris under 10000 inkl kit-glugg.

Re: Larv med märkeskrig i nybörjartips

JonasP skrev:
. Min åsikt är att oavsett vilken kamera du väljer och vilket märke som sitter på den så kommer du att få en trevlig kamera. Hur bra bilder du kommer att ta har inte ett dugg med kameramärket att göra.

MEN! Skulle du nu bli riktigt biten av fotograferandet. Tja .. då kan jag känna att det är en bättre investering att ha börjat med en Canon eller en Nikon. De tillverkarna ger dig fler möjligheter att i framtiden välja mer avancerade hus/tillbehör utan att du för den skull behöver lära om eller byta alla dina objektiv.

/Jonas

Kunde inte skrivit det bättre själv:) :-O Det var det jag menade och hade i baktanke när jag skrev som jag skrev men då blev det visst fel och herr pentax ägare blev sur.

Igen så är ni dåligt pålästa. Pentax K10D är en poffskamera som fungerar utmärkt att uppgradera till senare. Dessutom är det en K1D under utveckling som kommer bli ännu mer avancerad.

Jag tycker ni bör överväga att bergänsa er rådgivning till det ni känner till så blir det bättre för alla.

Lägg inte för stora aspekter på dammbortagningen bara, det verkar inte som den funkar särskilt bra.

Läs testerna istället, typ Dpreview. Tidningen Foto, Kamera&Bild samt Digital Foto då får du en ganska bra bild av kamerorna idag.

USA är billigare än man tror, så en D80 slinker nog ganska lätt ner i påsen, jag menar Expert säljer ju D80 med 18-55glugg (motsvarande Canons 18-55 men bättre) för 9999kr här i Sverige.

Men visst så fort man ställer en fråga som trådskaparen har gjort, så kommer det alltid några bitska Pentax anhängare:) Ni är som små terriers, marknadsandelen i Sverige är 4% = fyra procent, men ni låter som om ni vore stora rotweillers:)

Lycka till

Adam

Re: Re: Larv med märkeskrig i nybörjartips

FILM) (Linkan71 skrev:
Kunde inte skrivit det bättre själv:) :-O Det var det jag menade och hade i baktanke när jag skrev som jag skrev men då blev det visst fel och herr pentax ägare blev sur.

Om det är mej du syftar på så kan jag upplysa dej om att jag varken plåtar med pentax, canon eller nikon. Däremot har jag haft och använt dessa system och en del andra under årens lopp.

Re: Re: Re: Larv med märkeskrig i nybörjartips

alf109 skrev:
Om det är mej du syftar på så kan jag upplysa dej om att jag varken plåtar med pentax, canon eller nikon. Däremot har jag haft och använt dessa system och en del andra under årens lopp.

Jo det var dig jag syftade på. Håller med dig vad du skriver. Tycker du samanfattade det så bra.

Tyckaren skrev:
Men visst så fort man ställer en fråga som trådskaparen har gjort, så kommer det alltid några bitska Pentax anhängare:) Ni är som små terriers, marknadsandelen i Sverige är 4% = fyra procent, men ni låter som om ni vore stora rotweillers:)
Adam

Hehe, det är väl snarare så att man lätt får intrycket av att många som skriver här i trådarna jobbar extra på canons eller nikons reklamavdelningar. Och 10000000000 flugor kan inte ha fel, ät mer skit :)

papi skrev:
Igen så är ni dåligt pålästa. Pentax K10D är en poffskamera som fungerar utmärkt att uppgradera till senare. Dessutom är det en K1D under utveckling som kommer bli ännu mer avancerad.

Jag tycker ni bör överväga att bergänsa er rådgivning till det ni känner till så blir det bättre för alla.

Tja du Patrik. Vet inte om jag inkluderas i "ni" men jag tycker du bör lägga ner dagisargumentationen och påhoppen.

Ingen har påstått att din älskade Pentax är en dålig kamera. Tvärtom. Det andra har försökt förmedla är en synpunkt där man anser att större märken (dvs större företag med större marknadsandel etc etc) kan ge vissa fördelar om man utvecklas i sitt fotograferande. Tex storlek på begagnatmarknat där man kan återfinna proffsprylar om man vill byta upp sig.

Jag framförde detta som argument och påstod att de för en nybörjare kanske var mer elevanta än frågor om vilken tillverkares antiskak/dammreduktion/autofukussystems/ljusmätningsmetod som är teknisk överlägsen. Jag tycker att det har en tendens att gå överstyr om man så fort en nybörjare frågar om vilken kamera man ska välja gräver ett skyttevärn och med alla medel ska framhäva "sin" tillverkares förträfflighet.

Det kan hända att din pentax på alla sätt är överlägsen och du kan säkert rapa upp femton länkar till artiklar på dpreview där man i detalj mäter upp det dynamiska omfånget på censorer och där "bevisar" både det ena och det andra.

Personligen tror jag det är meningslöst för den vanlige nybörjaren. Bättre att de skaffar en kamera och börjar fota. Sen kan valet av märke ge vissa fördelar om man utvecklar sitt fotograferande.

Man kanske fastar för gatufoto .. eller porträtt eller .. eller ... då kanske jag vill ha en fullframe. Eller sport .. och vill ha en med extrem seriebildsprestanda etc etc. Jag hävdar nog ändå att i dessa fall ger Canon/Nikon dig fler möjligheter.

Men det är ju bara jag det. ;-)

/Jonas

alf109 skrev:
Hehe, det är väl snarare så att man lätt får intrycket av att många som skriver här i trådarna jobbar extra på canons eller nikons reklamavdelningar. Och 10000000000 flugor kan inte ha fel, ät mer skit :)

Mest på Canons va?:)

Men nog har Pentax "nyanställt" en hel del på sistone?)

Adam

E.Ljunggren skrev:
vad skulle vara en bra nybörjarkamera? och vad ska man tänka på? nämn gärna ett par olika modeller som är bra kameror i prisklassen 3-10k.
Hej Emil,

Jag har själv Canon 350D och bildkvalitén är verkligen toppenbra, men menyerna, bildsökare och display är inte bra. Det kanske inte verkar vara så viktigt i början men ju mer man lär sig sin kamera ju mer irriterande blir det. Förutom skärpan, så är sökaren oerhört viktig för kompositionen av bilder. Läs gärna min recension av Canon 350D och kitobjektivet.

Mitt tips är att du kikar på Nikon D80, Pentax K100D eller Sony Alpha 100. Nikons D80 har visst en mycket bra och brusfri bild upp till riktigt höga ISO-tal med en stor och fin sökare. Pentax K100D har fått mycket fina recensioner och omdömen som klart prisvärd. Både K100D och Sony Alpha 100 har antiskakfunktion, vilket är väldigt praktiskt och bra, och Sonyn har också inbyggd sensorrengöring.

Om du är en sån person som gillar att byta tekniska prylar lite oftare så skulle jag nog satsa på en Pentax K100D som första insteg till systemkameror, men om du är en sån person som behåller favoritgrejer så skulle jag nog vänta in Pentax mer påkostade modell K10D även om den inte finns till försäljning än. Om antiskak inte känns viktig så är Nikon D80 ett mycket bra val, men den är dyrare än båda Pentax-modellerna och den kommande K10D är då också vädertätad och därför extra skyddad mot fukt och damm förutom den inbyggda sensorrengöringen.

Sedan finns ju också Olympus modeller, men jag känner inte till dem så någon får annan berätta mer om dem. :eek:)

Mvh Susanne

Tänk på att USA köpta kamerahus inte har garanti Europa. Kanske är idé att köpa i Sverige eller via postorder från Tyskland ändå? Objektiv brukar dock omfattas av garanti även vid köp från USA.

SixBySix skrev:
Tänk på att USA köpta kamerahus inte har garanti Europa. Kanske är idé att köpa i Sverige eller via postorder från Tyskland ändå? Objektiv brukar dock omfattas av garanti även vid köp från USA.

Dét här med världsgaranti är det bara "bullshit"

Jag tycker att det verkar som att Pentax har fått till några bra kamerahus nu och det finns ett intressant objektivsortiment i den kortare halvan.
Pentax har tex som den enda tillverkaren ett kort tele för APS-C-kameror med sitt 70/2,4 pannkaksobjektiv. Det är jag avundsjuk på!

Dock så saknas det substans i teleområdet. Det är bara enkla kitobjektiv som erbjuds. Jag vet att det kommer några nya objektiv nästa och nästnästa år, men i dag finns det inget bra att köpa. Inte ens Sigma erbjuder sina bättre telen till Pentax.

Och tittar man på Pentax hemsida så finner man att Pentax har slutat tillverka halva objektivsortimentet och av dessa återfinns alla de bra telen och telezoomar man haft tidigare.
Förklara det den som kan?!

/Erik

eon skrev:

Och tittar man på Pentax hemsida så finner man att Pentax har slutat tillverka halva objektivsortimentet och av dessa återfinns alla de bra telen och telezoomar man haft tidigare.
Förklara det den som kan?!

/Erik

Pentax hemisda i Sverige speglar inte vad som tillverkas i Japan. Jag var nyligen där och såg hela sortimentet i nya broschyrer. Små leverantörer har inte utgående Pentaxtelen i lager. De går dock bra att beställa från tex B&H-photo och förmodligen även genom Cyber om man frågar. Allt finns mao att köpa, men snart kommer det nya tätade protelen med SSM som tom kanske kan bli billigare.

Så Pentax marknadsföring och leveranser är altså än värre än Nikons. Det vill inte säga lite!

Det är ju bra att du, Patrik, kan handla Pentax objektiv, men det verkar inte så lätt för den vanlige kunden.

/Erik

eon skrev:
Så Pentax marknadsföring och leveranser är altså än värre än Nikons. Det vill inte säga lite!

Det är ju bra att du, Patrik, kan handla Pentax objektiv, men det verkar inte så lätt för den vanlige kunden.

/Erik

Du gör det svårare än det är. Det går bra att beställa från tex B&H photo och det blir ofta billigare än att köpa från Sverige och det är hur lätt som helst

Från nästa år när nya telen kommer går det bra att köpa dem i både Sverige och USA om man vill det.

Det finns endast en kamera, jag vill rekommendera, det är min egen Sony A100!
Anti-skak i kamerahuset!
Det har inte Canon, ännu, ha-ha!

Hur stort sortiment av optik tillverkarna har, Canon, Nikon, Olympus eller Pentax spelar ingen roll, du behöver bara några få objektiv, ändå!
Canon har flest objektiv i sitt sortiment, någon har på fotosidan påminner ständigt, att Canon har flest objektiv, jo, säkert har han alla objektiv oxå själv, - det blir svettigt dyrt att köpa alla dessa, många hundra tusen!

Men, det viktigaste;
håll i de olika kamerorna, vilken känns bäst att hålla i, når du reglagen lätt, lagom tyngd, lagom storlek, stor klar sökare ... osv.
Alla ger lika dåligt resultat (!), om du inte förstår dig på hur kameran skall hanteras, jag lovar, du gör bilden, inte kameran!

Canon, Nikon, Olympus och Pentax är nästan lika bra på att tillverka kameror som Sony, men bara nästan! :), :)

JonasP skrev:
Tja du Patrik. Vet inte om jag inkluderas i "ni" men jag tycker du bör lägga ner dagisargumentationen och påhoppen.

/Jonas

Argumet som att i framtiden finns det fler proffshus för Canon och Nikon är förståss mycket bättre för en nybörjare. Vem vet föresten nått om det?

Otillräckligt linsutbud med + 100 objektiv på markanden, bra argument?

Skriver jag någonstans att Pentax är bäst på allt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar