nirtacnna skrev:
Nikon D50 (Silver) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (silver)
Det läste jag inne på cyperphoto.se
Det kostar 7895 med momsen.
Jag förstår inte alls vad dem siffrorna menas.
Någon som kan förklara?
För att göra världen något mer obegriplig eller begriplig.
Siffrorna i objektiven:
55-200 = är det brännviddsomfång i milimeter som objektivet har.
3,5-5,6 = är största bländaröppning, vilket även uttycks som objektivets ljusstyrka som objektivet har vid 55 respektive 200 mm brännvidd. Ljusstyrkan säger inget om objektivets optiska kvalité.
Ett objketiv som har ljusstyrkan 2,8 jämfört med ett som har ljusstyrkan 5 klarar sig med 1/4 så mycket ljus vid samma slutartid med allt övrigt lika, givet att kameran ställs in på objektivets största möjliga bländaröppning.
Djur som rör sig kräver en viss slutartid beroende på dess hasighet för att frysas, så de inte ser suddiga ut. En viss slutartid krävs även för att kameran ska kuna handhållas utan att kameran flyttar på sig under exponeringen.
Systemkameror har bättre möjlighet att fotografera med högre känslighet med godtagbar bildkvalité med avseende på brus. ISO 800 är idag ingen omöjlighet att använda. En fördubbling av ISO-talet är en halvering av ljusbehovet.
Ett objektiv som kan använda bländare 2,8 på en kamera med godtagbar ISO 800, monterad på ett stativ, ger möjlighet till bilder där slutartiden blir "rimlig" jämfört med kamera där ISO 400 är högsta användbafra känslighet och objektivet som bäst kan använda bländare 5,6.
Kontentan är att ljusstarka objektiv är att föredra, kameror med låga brusvärden, samt stativ eller annan form av bildstabilisering är att föredra. Tyvärr är nackdelen att alla dessa fördelar kostar pengar, men i gengäld ger det möjlighet att ta bilder där budgetutrustningen går bet. Oftast ger optik som är ljusstark i de högre prisklasserna bättre bilder. Budgetoptik brukar behöva bländas ned 1-2 steg innan de ger acceptabla bilder, vilket innebär att 5,6 inte är användbart utan i värsta fall bl 8, vilket är det ljus som finns dagtid mitt i sommaren, med vettiga slutartider och ISO-inställningar.
För att fotografera vilda djur behöver man alltid vara nära dem eller ha mycket brännvidd. Ett objektiv med 200 mm brännvidd kan tyckas långt, men är det inte elefanter som ska fotograferas är brännvidden för kort i förhållande till avståndet och storleken på våra vilda djur, givet att fotograferinmgen inte sker från gömsle eller slump i dess omedelbara närhet (känner andedräkten).
Om jag själv fick välja utrustning inom området 18-200 mm brännvidd, för att få rimligt bra bilder under svenska förhållanden, skulle jag fundera i dessa prylar:
Kamera:
Sony Alpha (KM D5D) / Canon EOS 350D / Nikon D50
Optik:
18-55/3,5-5,6
50/1,8
70-200/2,8 (finns från respektive märke plus t ex Sigma)
Telekonverter 1,4x
Blixt:
Blixt som fungerar med aktuellt system.
Övrigt:
Stativ (enbet/trebent) beroende på stödbehov