ANNONS
Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

nirtacnna

Aktiv medlem
Nu är det så att jag har en digitalkamera C-765 Olympus Camedia men jag vill byta upp mig lite.
Visst den är rätt bra men t.ex. här om kvällen så såg jag en iller ute;)
Så ja försökte fota den men så blev det helt suddigt!
Trots att det inte var så mörkt.
Jag hade även blixten på men nej då, det blev inte ett dugg bra.
Provade även att ha på rörelse.
Så jag tror att min kamera inte är tillräckligt bra.
Är det någon som vet vilka kameror som är bra för kvällsbilder mm?
Ja kan även tänka mig en systemkamera så det är bara att babbla upp några, vore jättesnällt!
Mvh Anki
 
Problemet är inte så enkelt... Grejen är att även om du tycker att det är hyfsat ljust ute så är det ganska mörkt för kameran rent generellt. Detta påverkas också av dom tekniska förutsättningarna.

Ett sätt att fuska sig till mer ljus är att utnyttja kamerans ljuskänslighet (ISO) kameran blir alltså mer känslig för ljuset men du får plika med bla mer brus i bilderna. Olika kameror är brra på olika saker, rent generellt är att systemkameror är bättre på allt men kräver o andra sidan mer pengar och oftast mer kunnande. Det viktigaste är kanske att smidigheten försvinner. Man stoppar inte ner en systemkamera i fickan eller handväskan. Men man får i gengäld mkt bra tekniska förutsättnignar.

Det du ska göra är först fundera på din fotograferingsstil. Älskar du att plåta och vet med dig att du kommer lägga massa timmar i veckan på plåtning, då är det systemkamera du ska ha om ekonomin tillåter det.

Fotograferar du mer händelser som tex du berättade nu och intresset inte är större än coola bilder att visa kamrater/familj, fina bilder från semester och dokumentera vardagslunket då räcker nog en vanlig kompaktkamera, naturligtvis av bättre rang. Fundera på hur just du funkar! :)

Lite kort om systemkameran.

1. Kamerahus, ca: 5000-8000:- beroende på modell

2. objektiv, ca: 1500-10 000:- beroende på kvalitet och antal objektiv att starta med.

3. Minenskort ca: 500:- Sedan kanske man vill ha stativ? blixt? osv osv

Med en systemkamera kan du fotografera helt automatiskt, du bara klickar som vanligt och kameran gör ALLT åt dig. Men du kan även köra olika halv automatiska program och även helt manuellt. Systemkameran är gjord för att man ska köra manuellt, därför sitter alla funktioner på ett lättare sätt och mer logiskt. Även om en kompakt har ungefär sasmma så är det oftast gömt under menyer elelr konsiga kombo knappar.

Bildkvaliten blir oftast mycket bättre på en systemkamera men kan också vara svårare att fotografera med om man är ny. Men den största skillnaden mellan systemkamera är att du kan byta och köpa nya objektiv till kameran (objektiv är viktigaste punkten till tekniskt bra bidler) och alla funktioner är gjorda för manuellt bruk.

Återkom när du vet mer om vad du är för fotograferingstyp.
 
Jag är en sån typ som gillar fota allt möjligt.
Brukar inte bli ofta att ja fotar människor och sånt.
Utan ja, t.ex. solnedgång, insekter mm.
Speciellt macro gillar jag;o)
Ja har lagt in några bilder på min sida.
Ja funderar lite på systemkameran Nikon D50.
Men det är ju då priset som ja inte gillar så mycket kanske.
Det brukar ju bli att ja fotar rätt mycket också, så det är ju nog nåt att satsa på.
 
Du gillar macro och natur/landskap och du vill satsa på fotografering...

Nu nämner själv Nikon D50, kolla upp den lite bättre och titta på tex canon 350D. Prova dig fram och läs om kamrorna.

Däremot det du ska ha i objektiv isåfall är minst 2 st.

1st riktigt macro objektiv.
1st normalzoom runt 18-50mm

med dom två objektiven så klarar dudet du nämde.
 
Alltså.. jag kan inte översätta tex 5x optisk Zoom till brännvidder, kanske någon annan kan? Om det överhuvudtaget går?

Men man kan mycket enkelt säga:

Tänk dig en liggande skala som nedan:

__10mm_______50mm_______100mm________________400mm

50mm är "normal" ungefär så som du uppfattar avstånden i världen.

Ju längre till vänster du kommer, alltså lägre tal desto mer får du med åt sidorna, Vi pratar Vidvinkel, ungefär som en bakvänd kikare.

Ju högre tal desto "närmre" komemr du ditt motiv, men du får inte med så mycket från sidorna, ungefär som en kikare. Detta är sk teleobjektiv.

från 100mm börjar man räkna som teleobjektiv, 300mm är supertelen.

Men jag kan tyvärr som sagt inte översätta detta till kompaktkamerornas sätt att räkna...
 
Kalle_B skrev:
Alltså.. jag kan inte översätta tex 5x optisk Zoom till brännvidder, kanske någon annan kan? Om det överhuvudtaget går?

Nej, det är väldigt svårt. Främst för att det är så missvisande med en zoom beräknad i "multipel" förstoring. Fem gånger zoom kan ju lika gärna motsvara en brännvidd på 25-125 millimeter som 100-500 millimeter. I värsta fall är det 5-25...
 
nirtacnna skrev:
Vet du hur mycket zoom motsvarar?

Man kan nog våga sig på att gissa att du, med de objektiv han nämnde, kommer att sakna de långa brännvidderna du har med din Olympus, iaf om du kommer att fota lite djur och så. Den har mellan motsv. 38-380mm. Den kombo som Kalle nämnde ger, på en D50, motsv. 27-75 för zoomen och beroende på vilket makroobjektiv så kan man tänka att det ger motsv. 135-160mm. Motiver blir alltså mellan 1/3 och 1/2 så stora på bilden, jämfört med när du zoomat in max på din Olympus.
Då har ju D50:n fler pixlar och bättre bildkvalitet, vilket gör att man kan beskära bilderna lite, men det blir fortfarande inte riktigt samma.
 
Kan inte en ny väldigt bra kompaktkamera med både lång zoom och bra macroläge fungera?
 
Nikon D50 (Silver) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (silver)

Det läste jag inne på cyperphoto.se
Det kostar 7895 med momsen.

Jag förstår inte alls vad dem siffrorna menas.
Någon som kan förklara?
 
Nikon D50 (Silver) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (silver)

AF=Autofokus
18-55/3,5-5,6=Brännvidden/Minsta bländare

För att förstå vilka objektiv man behöver och hur saker fungerar så man inte köper åt skogen konstiga saker så bör en viss grunläggandfe kunskap om kameror och objektiv läras in.

Läs på:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Men 18-55 är brännviddfen, den talar om att du kan zooma mellan omfånget 18mm till 55 millimeter.

3,5-5,6 är ljusstyrkan eller största bländaröppningen. Ju lägre tal desto ljusstarkare är objektivet och du kan fotografera med kortare tid eller i mörkare förhållanden.
I detta fallet är ljusstyrkan varierande beroende på vilken brännvidd du har. Troligtvis ett mycket billigt objektiv och av mindre bra kvalitet, men det får någon Nikon kunnig svara på.
 
nirtacnna skrev:
Nikon D50 (Silver) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (silver)

Det läste jag inne på cyperphoto.se
Det kostar 7895 med momsen.

Jag förstår inte alls vad dem siffrorna menas.
Någon som kan förklara?

För att göra världen något mer obegriplig eller begriplig.

Siffrorna i objektiven:
55-200 = är det brännviddsomfång i milimeter som objektivet har.

3,5-5,6 = är största bländaröppning, vilket även uttycks som objektivets ljusstyrka som objektivet har vid 55 respektive 200 mm brännvidd. Ljusstyrkan säger inget om objektivets optiska kvalité.


Ett objketiv som har ljusstyrkan 2,8 jämfört med ett som har ljusstyrkan 5 klarar sig med 1/4 så mycket ljus vid samma slutartid med allt övrigt lika, givet att kameran ställs in på objektivets största möjliga bländaröppning.

Djur som rör sig kräver en viss slutartid beroende på dess hasighet för att frysas, så de inte ser suddiga ut. En viss slutartid krävs även för att kameran ska kuna handhållas utan att kameran flyttar på sig under exponeringen.

Systemkameror har bättre möjlighet att fotografera med högre känslighet med godtagbar bildkvalité med avseende på brus. ISO 800 är idag ingen omöjlighet att använda. En fördubbling av ISO-talet är en halvering av ljusbehovet.

Ett objektiv som kan använda bländare 2,8 på en kamera med godtagbar ISO 800, monterad på ett stativ, ger möjlighet till bilder där slutartiden blir "rimlig" jämfört med kamera där ISO 400 är högsta användbafra känslighet och objektivet som bäst kan använda bländare 5,6.

Kontentan är att ljusstarka objektiv är att föredra, kameror med låga brusvärden, samt stativ eller annan form av bildstabilisering är att föredra. Tyvärr är nackdelen att alla dessa fördelar kostar pengar, men i gengäld ger det möjlighet att ta bilder där budgetutrustningen går bet. Oftast ger optik som är ljusstark i de högre prisklasserna bättre bilder. Budgetoptik brukar behöva bländas ned 1-2 steg innan de ger acceptabla bilder, vilket innebär att 5,6 inte är användbart utan i värsta fall bl 8, vilket är det ljus som finns dagtid mitt i sommaren, med vettiga slutartider och ISO-inställningar.

För att fotografera vilda djur behöver man alltid vara nära dem eller ha mycket brännvidd. Ett objektiv med 200 mm brännvidd kan tyckas långt, men är det inte elefanter som ska fotograferas är brännvidden för kort i förhållande till avståndet och storleken på våra vilda djur, givet att fotograferinmgen inte sker från gömsle eller slump i dess omedelbara närhet (känner andedräkten).

Om jag själv fick välja utrustning inom området 18-200 mm brännvidd, för att få rimligt bra bilder under svenska förhållanden, skulle jag fundera i dessa prylar:

Kamera:
Sony Alpha (KM D5D) / Canon EOS 350D / Nikon D50

Optik:
18-55/3,5-5,6
50/1,8
70-200/2,8 (finns från respektive märke plus t ex Sigma)
Telekonverter 1,4x

Blixt:
Blixt som fungerar med aktuellt system.

Övrigt:
Stativ (enbet/trebent) beroende på stödbehov
 
hmm ok, det var ju lite att lära sig in;o)
Är nåt av dem siffrorna objektivet?
Så tänkte jag på det där med makro.
Det får man tydligen köpa till för den är väl inte med där?
 
För att komplettera Rolands utförliga inlägg skulle jag vilja säga att även om den utrustning som han räknar upp att man "bör titta på" är bra/bättre/att sträva efter så tycker jag att exempelvis dubbelkitet som du tittat på på cyberphotos sida är en bra start. Det är objektiv som har hygglig kvalitet, om än inte toppklass, och de ger ett rätt lagom brännviddsomfång för att "komma igång". Då får man möjlighet att känna lite på vad man vill ha för brännvidden och så i framtiden. Det är ju onödigt att köpa en 70-200 för mellan 8000 och 20000kr, beroende på modell för att märka att man till 95% använder vidvinkel.

Då kan det vara bra med lite billigare objektiv till en början. Då har man ju, om man inte säljer av dem, objektiv som man kan ha när man vill packa lätt sedan åxå, även om man skaffar bättre/dyrare objektiv, som oftast är tyngre och större, senare.
Jag har själv en telezoom som inte är så ljusstark och med min fotograferingsstil klarar jag mig oftast rätt bra med den, även om jag ibland skulle vilja ha tillgång till större bländare, framför allt för att kunna få kortare skärpedjup.

En 50mm är dock billig och användbar till lite av varje, tex porträtt eller fotografering i dåligt ljus där man inte behöver vidvinkel, så den kan vara värd att komplettera med, IMO.

Ett vettigt stativ är ju åxå väldigt bra att ha, men det är kanske inte alla som har det behovet heller så man kanske inte behöver köpa det med en gång, utan först när man känner behovet.

För att reda ut några mer nuffror så betyder DX att objektivet är avsett för DX-formatet, vilket är Nikons namn för sensorer med APS-storlek. Ett sådant objektiv funkar inte på en filmkamera (med några undantag) utan att be mörka hörn på bilden.
G innebär att objektivet ger avståndsinformation till kameran och att det inte finns någon bländarring på objektivet (bländarringen är bara användbar om man ska använda objektivet på gamla manuella kameror med film, vilket ju ändå inte är så lyckat i det fallet.
ED innebär att objektiven har ED-glass (Extra low Dispersion), vilket gör att man får mindre kromatiska aberrationer (brytningsfel) än om objektivet hade haft "vanligt" glas istället.
AF-S innebär dessutom att objektivet har ultraljudsmotor (Silent Wave, som Nikon kallar det). Det innebär på dessa två objektiv att de fokuserar tyst. På dyrare objektiv sitter det en mer påkostad version av denna motor som även ger snabbare fokusering.
 
objektivet är siffrorna... Siffrorna talar objektivets egenskaper...

tex. Om man går in i affären och vill köpa ett objektiv, då säger man tex, jag vill ha ett 70-200/4 Då vet säljaren direkt vad man vill ha. Objektivet heter alltså så. Dom ahr inga namn som tex Canon Saga, Nikon Dream eller något sådant.

Ett macro objektiv är väl ett undantag, där står alla siffrorna, men heter sedan macro.

Tex 100/1,6 macro
 
18-55:an har rätt hygglig närgräns, men ger inte "riktig" makro. Vill man ha det så får man köpa till ett sådant objektiv.

Ett alternativ är att använda närbildslinser på 55-200:n eller mellanringar om man köper till en 50/1.8. En närbildslins av bra kbalitet kostar kanste runt 1000-lappen. En 50/1.8 kostar ca 1300kr för Nikon och en sats med mellanringar från tex Soligor eller Kenko kostar drygt en tusenlapp.

Annars finns det makroobjektiv för runt 2500kr och uppåt, men ska man ändå köpa ett "riktigt" makroobjektiv tycker jag att man bör köpa ett som är runt 100mm och dessa ligger på runt 4000kr.
 
Det är en sak med närgränsen jag funderar på.
Nikon D50 har en närgräns på 28 cm.
Det är väl bäst då det är så lite som möjligt?
Är lite förvirrad om det.
Vissa kameror som är jättedyra har ja sett har höga närgränser.
 
det tror jag inte det gör, endera har du läst fel elelr så har dom tryckt fel, länka gärna till sidan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar