Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle vilja göra ett tillägg ang. kit objektiven:
Man kan använda dom trots att dom vill ha längre slutartider än fina/dyra objektiv, lösningen är ett 3bent stativ.

Jag rekomenderar kit'et och ett stativ(från 300:- och uppåt).

Tilläggas kan att slutartiden skall vara kortare än brännvidden du använder vid foto ögonblicket för att det ska bli skarpt (för att undvika skakningsoskärpa dvs fotografen som skakar).

Tex har du ett 50mm objektiv ska slutartiden vara 1/50dels sekund eller kortare(1/60,1/125,1/250 osv)

200mm brännvidd = 1/200dels sekund eller kortare(1/250,1/500, 1/1000 osv).
Så tillvida att du inte har ett stativ...

18-55-objektivet har 28cm närgräns. Närgränsen säger dock inte så mycket egentligen om det inte är så att man måste komma fysiskt nära eller om brännvidden är given. Vid en given brännvidd så får man större förstoring ju kortare närgränsen är, men man får samma utsnitt med 50mm på 1m som man får med 100mm på 2m (däremot blir perspektivet annorlunda).
Det var bland annat därför jag skrev detdär med makroobjektiv på 100mm. Man måste inte komma lika nära motivet för att nå samma förstoring. Man skrämmen inte insektert lika lätt och risken att man själv skuggar motivet blir mindre än med tex 50mm.

Jag antar att jag ger dig ännu mer huvudbry.

Om du inte redan gjort det så kan det vara bra att läsa igenom fotoskolan som finns här på fotosidan, tex. Där finns mycket matnyttigt och dessutom med bildexempel. :)

Don Ricardo skrev:
Tex har du ett 50mm objektiv ska slutartiden vara 1/50dels sekund eller kortare(1/60,1/125,1/250 osv)

200mm brännvidd = 1/200dels sekund eller kortare(1/250,1/500, 1/1000 osv).
Så tillvida att du inte har ett stativ...

Ska man vara petig så måste man åxå ta hänsyn till beskärningsfaktorn på en DLSR, om man nu inte avser göra alla bilder 1.5ggr mindre än man hade gjort med film.
på 200mm för man alltså hålla sig till 1/300 eller kortare, enl. tumregeln.

Står så här:

"Närgräns - Beror på val av optik"

Troligtivs har du tittat på kameran tillsammans med något objektiv, kanske kitgluggen. Då har ju kameran objektivets närgräns.

byter du optik så byts närgränsen eftersom kameran överhuvudtaget itne har någon närgräns. Kamerans närgräns borde vara oändlig eftersom den ine har någon teoretisk brännpunkt...men där gissar jag bara...

Den har visst en brännvidd, på ca 45mm och en bländare på f/1 eller något sånt, även utan optik. Var fokus hamnar har jag inte koll på, men minskar man bara bländaren så att skärpedjupet ökar så får man bilder med utsnitt motsv. om det suttit ett objektiv med ca 45mm brännvidd.

hehe ok.. dålig på det där, men jag tänker rent logiskt... säger inte emot dig, men fokus måste dju vara oändligt bort...

Om du har sensorn som brännpunkt och inga strålar centreras eftersom du inte har något objektiv, då måste ju alla strålar gå "rakt" och du får ingen centrering/brännpunkt och då kan man väl inte få någon fokus?

Jag är inte heller expert. Jag bara vet att om man minskar hålet i bajonetten så att skärpedjupet börjar växa till sig så får man mer eller mindre användbara bilder. :)

Nåja, nu väntar grillning och öl och... Så ni får ha det så trevligt. ;-)

ahh ok.. ska snart iväg också... men skitvädret gör ju att man bara vill gråta... Ha det gött

Tänkte fråga om zoomen på den här kameran som jag nämnde innan:

Nikon D50 (Silver) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (silver)

Är zoomen med i det här paketet och isf hur många gånger zoom är det?

nirtacnna skrev:
Tänkte fråga om zoomen på den här kameran som jag nämnde innan:

Nikon D50 (Silver) + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED + AF-S DX 55-200/4-5,6G ED (silver)

Är zoomen med i det här paketet och isf hur många gånger zoom är det?

Det finns två objektiv med variabel brännvidd (zoom), det ena varierbart mellan 18 och 55 mm, det andra mellan 55 och 200 mm.

Gånger zoom räknas ut genom att dividera den längsta brännvidden med den kortaste för objektivet.

Dock anser jag att gånger zoom inte är något som helst relevant värde för att förstå vad objektivet kan användas till, utan snarare ett försäljningsknep som vilseleder kunden genom att med stora multiplar.

Ok...
Men är det här paketet nåt att satsa på eller hade ni köpt till någon bättre zoom?
Ursäkta om jag verkar tjatig men jag är lite osäker på om det här är ett bra köp eller inte.

nirtacnna skrev:
Nu är det så att jag har en digitalkamera C-765 Olympus Camedia men jag vill byta upp mig lite.
Visst den är rätt bra men t.ex. här om kvällen så såg jag en iller ute;)
Så ja försökte fota den men så blev det helt suddigt!
Trots att det inte var så mörkt.
Jag hade även blixten på men nej då, det blev inte ett dugg bra.
Provade även att ha på rörelse.
Så jag tror att min kamera inte är tillräckligt bra.
Är det någon som vet vilka kameror som är bra för kvällsbilder mm?
Ja kan även tänka mig en systemkamera så det är bara att babbla upp några, vore jättesnällt!
Mvh Anki
Hej Ann-Catrin

Efter att ha läst inläggen tror jag att du måste låna en kamera FÖRST.
För att få den illerbild du ville ha, kommer du få hosta upp ett antal tusenlappar mer än vad du verkar vara beredd att betala. Och då menar jag inte 2 utan kanske 10-40 tusenlappar.

Mitt enda vettiga råd jag kan ge dig i detta läget är att du måste prova först och skaffa dig en "förståelse" över vad systemkameran klarar samt vad du vill ha.

Om du köper i detta läget så tror jag att du kommer bli besviken och känna dig lurad oavsett vad och hur dyrt du köper.

Med tanke på pengarna verkar det vara vettiga saker i kit'et. Ska man ha bättre objektiv kostar det från minst 4-6000:- st.
Det finns lite billigare alternativ också, var inte rädd för att kolla på 3:e parts tillverkare(Sigma, Tokina,Tamron).

Har du en budget som tillåter en bättre zoom så köp D50 kitet med DX 18-55 och den bättre zoomen.

55-200 motsvarar 3,6* zoom.
18-55 motsvarar 3* zoom.

Hmm, visst hade det varit bra att få låna en kamera men jag vet ingen i närheten ja kan låna av:eek:(
Hmm 55-200 motsvarar 3,6* zoom.
18-55 motsvarar 3* zoom.
Det zoomen var ju inte alls bra.
Förstår inte varför det paketet var dyrare.
Det borde inte vara många som zoomar in så lite.

nirtacnna skrev:
Hmm, visst hade det varit bra att få låna en kamera men jag vet ingen i närheten ja kan låna av:eek:(
18-55 motsvarar 3* zoom.

Vad säger dig att dessa zoomar inte är bra?

Jag försökte i tidigare kommentarer berätta att ggr-zoom inte har något annat att göra än att vilseleda konsumenten, begreppet ggr-zoom ger ingen som helst använbar infomration till kunden och den säger definitift inget om objektivet optiska eller mekaniska kvalté.

Jag har optik som är enbart en brännvidd, t ex 50 mm, vilket är 1 ggr zoom. Jag har optik mellan 35 och 70 mm, vilket är 2 ggr zoom. Optik som är optiskt bra och ger bra bilder. Jag har optik mellan 70 och 300 mm vilket är 4,3 ggr zoom, som ger helt kassa bilder.

Jag tror att som tidigare skribenter och som jag tidigare har skrivit att grundläggande kunskaper om hur kameror, optik, bländare, slutartider och film-/sensorformat samverkar, samt hur djuren uppträder är de förutsättningar som krävs för att fånga dem bra på bild.

jag har försökt att fånga talgoxar på bild när de äter från fågelbordet utanför fönstret. Fågeln är ca 4-5 m bort. Jag behöver minst 400 mm brännvidd för att få in den skapligt i bilden så att den fyller sökaren hyfsat. Vid fågelbordet äter fåglar vintertid och dagsljuset är begränsat, vilket gör att jag dels behöver kameran på stativ för att ta bort mina egna skakningar i händerna, men jag behöver även använda höga ISO-tal och ha optik som klarar att ge bra bilder vid bländare 4. Som tidigare skribent skrev kräver detta utrustning för 20-50 000 kronorm, om man inte ska räkna med att slumpen hjälper till att skapa rätt förutsättningar för bilden.

Ann-Catrin, du måste nog sluta tänka i "kompaktbanor" om du ska titta på systemkameror...

Systemkameror kan byta objektiv, det kan inte kompakterna, därför trycker dom in mycket zoom i objektiven, men kvaliten blir också därefter. I systemvärlden byter du objektiv efter användningsområdet för att bibehålla kvaliten. Visst finns det stora zoomar på systemsidan, men dom ksotar mycket eller så är dom dåliga.

nirtacnna skrev:
18-55 motsvarar 3* zoom.

Som andra redan varit inne på så säger inte "ggr zoom" särskilt mycket. Om man nu ska jämföra med kompaktkamerorna så ger 200mm motsv. 300mm på en D50. Dett gör att den kan jämföras med en kompakt som har 8-10x zoom, ungefär. Det är så "nära" man kommer. Men det enklaste är att tänka bort dessa termer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar