Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

hyperion83

Aktiv medlem
Jag tänker köpa min första digital systemkamera i sommar och står i valet mellan tre kameror. Cannon EOS 350D, Nikon D50 och Pentax *Ist DL. Som mina funderingar har gått den senaste tiden så känner jag mer för Nikon och Pentax än vad jag gör för Cannon som i och för sig är en bra kamera. Men jag är inte helt nöjd med hur den känns i handen och dessutom känns den en aningen för dyr för min smak. Alltså går Cannonen mer eller mindre bort.

Återstår då Nikon D50 och Pentax *Ist, där jag lutar mest åt Pentaxen, mest på grund av priset och att den känns väldigt skön i handen, men det gör också D50. Men min fråga är hur står bra står sig Pentax i jämnförelse med D50?

/Johan D.
 
Jag går också i samma dilemma. Men har även med mig KM 5 i mina tankar, detta att alla är likvärdiga, men har en liten extra grej gör detta så svårt. Men blir bilderna så mycket bättre än med en bra compaktkamera, nej det tror jag inte, har själv kollat med min G3 o 350.
 
det är inte så mycket bildkvaliteten som snabbheten och handhavandet som gör att man vill byta upp sig till en systemare.
med kompaktkameror har man shutter lag och de är ofta sega i uppstarten. med systemkamerorna så går allt mycket snabbare.

jag valde en 350d när jag uppgraderade. jag är än så länge mycket nöjd med den även om det började pirra i fingrarna när 30d kom.

tänk på att ni inte bara köper en kamera när det väl gäller, utan att ni köper ett helt system. vilken tillverkare har bra objektiv, blixtar osv som gör att man kan växa i sitt fotograferande. det kan också vara värt att tänka på om någon ni känner redan har objektiv som ni kanske kan låna ibland. det sparar man in många tusenlappar på.

några funderingar bara

mvh / albin
 
Jag är, tyvärr, inte så inläst på pentax. Om du är någorlunda familjär med engelska så kan det vara idé att kolla på dpreviews forum åxå.
Nackdelen med Pentax är ju att de är relativt små på marknaden, det är ju åxå därför det finns relativt lite skrivet här på forumet om dem och man vet ju inte om de gör en Konica Minolta och säljer av verksamheten...
Det kan ju mycket väl gå likadant för någon av de andra aktörerna åxå, men risken är väl mindre att det händer inom överskådlig framtid.
 
Jag har testat EOS 350D med batterigrepp och visst är det skillnad. Kameran blir mycket mera greppvänlig, men å andra sidan blir kameran mycket dyrare om man ska batterigrepp också. Dessutom känner jag mig inte lika tilltalad av 350D än Nikon och Pentax.

Jag har kollat på kamerarecensionerna på både dpreview.com och steves-digicams.com hittade mycket matnyttig information, vilket har gjort att det nu lutar åt att köper en Nikon D50.

/Johan D.
 
Uppar den här tåden igen då jag fortfarande har svårt att bestämma mig för vilken kamera jag ska köpa. Trodde saken var klar och att det skulle bli en Nikon D50, tills jag för ett par dagar sedan fick upp ögonen för Olympus E-500 (särskilt paket med dubbla objektiv) och fick mig att börja tevka igen. Typiskt mig!

Hur som helst så skulle jag gärna vilja höra med er vad ni tro. Jag vet att det mycket är en fråga om tycke och smak men vilken av dessa två skulle ni rekomendera?

/Johan D.
 
Olympusen är bra. Man skulle väl kunna säga att den har två nackdelar jämfört med D50. Dels har den mer brus och dels har den mindre sensor, vilket gör att man behöver ljusstarkare objektiv för att få lika kort skärpedjup. Det sista behöver ju inte vara en nackdel. Det kan vara en fördel åxå, att man får längre skärpedjup.

Sedan har den ju sidoförhållande 4:3 istället för 3:2 som de flesta andra DSLR:er har. Jag är inte då förtjust i det, men andra gillar det. Smaksak.

Fördelen för Olympusen är ju att den levereras med bra objektiv och är mycket prisvärd.
 
Är alla kit-optiker likvärdiga i dom vanliga standardpaketen eller är det nödvändigt att investera i en ny optik direkt
Olympusen har även sensorrengöring inb...
 
eldaren3 skrev:
Är alla kit-optiker likvärdiga i dom vanliga standardpaketen eller är det nödvändigt att investera i en ny optik direkt
Olympusen har även sensorrengöring inb...

Olympus kitoptiker ska vara bra, av det lilla jag sett att döma. Det verkar åxå vara vad andra tycker.
Nikons 18-70 är mycket bra. Nikons och Canons 18-55:eek:r är "okej", men inte jättebra.
Konica Minoltas 18-70 är, vad jag hört, någonstans mellan Nikons 18-70 och de båda 18-55:eek:rna vad gäller bildkvalitet.

Så det skiljer ju lite. En del är mycket bra medan andra inte är lika bra.
Om man behöver "köpa ny optik direkt" beror ju på hur kräsen man är, men de flesta klarar sig nog ett bra på även de kitobjektiv som inte tillhör de bästa.
 
Det är alltid kul när man går o drömmer om ny kamera . Då jag inte har någon optik sedan tidigare som skulle passsa till någon så är mitt köp helt öppet, men ändå lika svårt. Det är som att höra med andra om bilköp... nej skämt å sido.
Jag tycker detta är ett svårt "nöje" att inte kunna bestämma sig..
 
Val av dessa kamror! De är ganska likvärdiga, något som du bör tänka på är objektiv val. Det finns betydligt mer att välja till nikonen.

Själv valde jag minolta dynax 7d, just för att den är skön att hålla i, och att man slipper in och joxsa i menyer. Samt att den har en mycket snabb autofokus motor.
 
Jag har testat....

D50, 350D och 5D.

Den stora skillnaden är.... Ljusmätningen. D50 behåller ljuset medans 5D och 350D blir "räddare" = bländar ner. Sammantaget är alla kamerorna jättebra, men det är små detaljer som skiljer.

Sedan gör det ju inget att man tar 100 bilder om dagen i tre veckor med D50:an innan man behöver ladda batteriet...

Jag måste samtidigt fråga, varför titta på andra system än Canon eller Nikon, de har ju tillsammans ca >85% marknadsandel. Och om man kan slå bort de rebelliska tankarna så är det väl egentligen så här:

1. Det är förmodligen inte den sista DSLR:en du köper.
2. Du kommer förmodligen köpa fler tillbehör till din DSLR.
3. Du kan tänka dig att köpa begagnade tillbehör.

Hur stor är sannolikheten att Pentax och Olympus finns kvar om 5 år? Olympus kameradivision går ju tokminus, Pentax gör allt vad de kan för att liera sig med Samsung, KonicaMinolta lade ner (sålde det de kunde få betalt för till Sony). Köp inte grisen i säcken, satsa på de två stora, om du skall köpa kameran i ett längre perspektiv.

Nikon ökade vinsten med 50%...

http://www.nikon.co.jp/main/eng/portfolio/ir/finance/pdf/2006/06_3qf_d_e.pdf
Olympus backar 12,8%
http://www.olympus.co.jp/en/corc/ir/financial/pdf/n060210aE_n.pdf

Adam
 
Detta är en evig men intressant diskussion.

Några ord dock.
Alla de föreslagna kamerorna är säkert mycket goda. Min kamerahandlare föredrar Pentax fram om många andra. Välj den som känns bäst. Sökaren, greppet, kvalitetskänslan. Bildkvaliteten är ganska långt fast på en själv.

Mina personliga preferenser:
4/3 systemet kommer i år att få ett ytterst intressant tillskott iom att självaste Leica kommer med optik till 4/3 kamerorna. Ngt att tänka på. Optisktilläggskvalitet till ett redan ganska fint utbud.
Och dessa damer och herrar hanterar nog så väl sitt bildsinne, säkert iofs med vilken kamera som helst:
http://www.olympus-esystem.jp/gallery/index.html

Titta på självaste Meyerowitz.
 
diablo 3 skrev:
Val av dessa kamror! De är ganska likvärdiga, något som du bör tänka på är objektiv val. Det finns betydligt mer att välja till nikonen.

Själv valde jag minolta dynax 7d, just för att den är skön att hålla i, och att man slipper in och joxsa i menyer. Samt att den har en mycket snabb autofokus motor.
[/QUOTE


Det kan vara klokt att titta lite på objektivutbudet. Här är en länk till Pentax redan framtagna och kommande digitalanpassade linser.

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/44303-3291-11-2.html

Har jag fel om jag påstår att Pentax ligger lite före Nikon där?

Jämför man priser så kostar tex Nikons 12-24 över 11.000 medans Pentax motsvarighet kostar drygt 7.000.

Vad jag känner till så gjorde Pentax ett bra resultat så att företaget skulle vara ekonomiskt pressat verkar vara ett grundlöst antagande.

Kommande Pentaxmodeller har antiskaksystem i huset av liknande typ som KM. Har inte hört att något sådant är på gång från vare sig C eller N?
 
Senast ändrad:
Själv valde jag minolta dynax 7d, just för att den är skön att hålla i, och att man s

Själv valde jag minolta dynax 7d, just för att den är skön att hålla i, och att man slipper in och joxsa i menyer. Samt att den har en mycket snabb autofokus motor.

Är km5 af också så snabb som km 7,,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.