Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aliide

Aktiv medlem
Ska snart köpa min första digitalkamera. Och jag är väldigt kräsen. Jag vill ha en kamera för ca 4000:-. Ska kunna spela in mindre filmklipp med ljud, fota rörliga obejkt. Samt vara snabb. Från det att jag trycker så ska fotot tas på en gång :)
 
kolla in Canon Powershot G5. har den inte själv men skulle nog köpa just den om jag köpte en digitalkamera. 5 mp, raw-format, videoinsp. m.m. Jag tycker den verkar ha allt jag vill ha, men ett omdöme från nån som äger en sån vore ju det bästa... (finns ett par recensioner på den här på fs).
 
Snabb kamera med bra filmmöjligheter och ljudinspelning under 4000:-
http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z1.php

"Hastighet
Z1 startar på 2s och stänger av på 1,8s. Från avtryck till bilden tas är 0,08s. Det är mycket snabbt. Faktum är att från avtryck till tagen bild är snabbare än de flesta analoga systemkameror. Det tar 0,7s mellan bilder tills du kan ta nästa."

"Fokusering
Autofokussystemet reagerar snabbt. En passiv AF-sensor fastställer fokuspunkt genom att mäta avståndet till motivet och en stegsnabb motor sköter sedan den mekaniska fokuseringen av objektivet. CCD:n uppdateras 60 gånger per sekund, vilket är dubbelt så snabbt som de flesta digitalkameror på marknaden, vilket resulterar i att fokuseringen endast tar 0,3 – 0,4 sekunder."

"Film
Z1 kan spela in rörliga bilder med ljud i VGA-upplösning (640 x 480). Den höga hastigheten hos kamerans CCD gör att bilderna fångas med 30 bilder per sekund, vilket ger en jämn och naturlig inspelning av filmen. Filmens längd begränsas endast av minneskortets kapacitet"
 
ÅH! Jag har varit och tittat på diverse kameror men vet inte riktigt ännu. Söker ju en snabb kamera med bra skärpa och kvalitet. Samt bra autofocus.
 
a80 har ju fått en massa bra recensioner.. tycker den känns mer kamera än leksak =)
ska köpa en sådan själv snart
 
Minoltas G400 är snabb och bilderna ser kanonfina ut. Min flickvän har en och hon är väldigt kräsen på båda punkterna. Första gången jag provade G400:an startade den upp så snabbt att jag blev förvånad. Läste i ett test på nätet att "kameran är antagligen klar före du är det" och jag är beredd att hålla med.

Hade jag köpt en kompakt digitalkamera idag hade jag inte funderat en sekund extra utan skaffat G400:an. Mycket kamera för pengarna.
 
konican och minoltan är ju precis samma kamera...
och canon ixus 400 lär äga båda vad gäller bildkvalite _antar_ jag.
 
aliquis skrev:
konican och minoltan är ju precis samma kamera...
Jag tror faktiskt inte det. Läser man Minoltas pressrelease för G400 så står det bl a "A newly designed signal-processing engine makes this compact camera twice as fast as the DiMAGE G500", vilket jag tycker indikerar att G400:an är en kraftigt upphottad variant av Konican. G500 tycks ha mer likheter med sin Konica-syster dock.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.