Annons

vilken kamera skall jag välja, akut!

Produkter
(logga in för att koppla)

PlawsWorth

Aktiv medlem
Funderar mellan Sony P72, Kodac dx6340 o nikon 885, alla tre kostar mellan 2990kr-3300kr vilket stämmer överens med min budget. Sonyn verkar enkel o lätt att ta med sig, nikon kameran är lite halvgammal men har många manuella inställningsval o är den enda som kan ta helt opackade foton, 1:1 som blir ca 9mb medan de övriga packar dem till 6:1 o blir 1,5mb. kodac är oxå lätt o tar bra bilder. beöver lite kommentarer o åsikter från ägare av dessa kameror o proffs. mvh christofer
 
jepp, men de säger mest att alla kamerorna är bra o gnäller att de är lite halvdåliga på det ena o andra o det är svårt att jämföra dem mot varandra.
 
Jag tror att Nikon har en hyfsad bildkvalite, Sony kan vara bra men när jag prövade en, då tyckte inte om bilderna jag tog med den. Till sist läste jag på olika forum att Kodak använder en för hög bildkomprimering för jpg i sina kameror som kan få att vissa delar av bilden ser ut som oljemålning.All detta gäller kameror i den prisklassen du nämde.

Men varför inte satsa då på en Olympus Camedia C-4000 som gör bra bilder och har en hel del funktioner för runt 4000Kr. Jag har en och jag är helnöjd med den. Kolla in den här bilden tagen med Oly C-4000
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=122679&pf=28721

MVH Ludwig
 
Jag skulle köpa Nikon.
Jag har en Sony som jag förvisso är nöjd med, men jag saknar verkligen manuella inställningar! Min flickvän har en Kodak, den verkar mest som en leksak, även om den förvisso tar ok bilder. Bättre blixtbilder än min Sony.
Nikon är kända för att tillverka förstklassiga kameror. Nåja, jag har trots allt inte testat någon av de modeller du väljer mellan! ;-)

/Micha
 
Jag vill rekomendera Konica Revio.
Jag har en KD-410Z men den går på strax under 5000.- och har 4 Mp.
Det finns en lillebror till den, KD-310Z, med 3 Mp som kostar ca 3600.-
Den är fickvänlig, väldigt startsnabb, ca 1 sek
och tillverkad i stål.
Jag har haft den i ca 1 v och är väldigt nöjd med den !
 
KD-410Z för 3999.- ???
Det var det fräckaste, jag betalade 4995.-
för en vecka sen. *suck*
Är du säker på att det inte är KD310-Z ?
Tur att jag inte handlade den tidigare när den gick på 5995.-....

I vilket fall så säger jag det igen:
En mycket trevlig kamera som fick fint betyg när
tidningen Foto testade den.
 
4X Nikon i trädet, jag säger bara slå till o köp den.
För mig var det likadant svårt att avgöra vilken kamera skulle jag välja, men till slut blev det en Minolta Dimage 7Hi. Tycker att den har en hyfsad optik,många manuella inställningar genom knappar och en stor buffertminne för serietagning.
Kommer nu på onsdag så det lär bli en hel del
" lek " med olika inställningar.

MVH Ludwig
 
Du lär bli skitnöjd med min, förlåt, din 7Hi. Problemet är nu bara att jag måste välja om jag ska ha en A1 eller D300. Usch vad jobbigt det är att vara pryl och fotogalen ;-)
 
Ne men hej Markus, jag tror att den dilleman som jag hade får du istället och jag vet att det är inte lätt just nu. Jag rekomenderar att du väntar tills du får läsa några recensioner på dem kamerorna du vill ha innan du slår till och sen välj den som du tycker passar dina behov ( och plånboken )bäst. Glöm ej att dem foto forum som är på nätet ger också mycket information om ämnet kan vara till stor hjälp att välja.

En sak som jag vet med säkerhet : jag blir säkert nöjd med din, ops vill säga , min kamera nu. Jag känner redan hur fingrarana börjar klia och väntan till onsdag verkar vara oooooändlig.


MVH Ludwig
 
Testade en 885 som en ”sikta och skjut-kamera” men den kameran förstår sig inte på rött! Rött överdrivs och blir vulgärt! Testade då en P92 som gav ett underligt brunt färgstick. Backade då till en P72 som ger väldigt fina färger! Visst är det begränsningar med en sån här kamera men tar man i högsta kvalitet och beställer kopior via nätet t ex från Proprint så blir resultatet oftast häpnadsväckande bra. Förutom färgtrasslet med Nikon 885 så går den kameran jättesegt om man slår av LCD:n och ska köra enbart med den optiska sökaren.
Det röda färgproblemet syns tydligt på testbilder på CyberPhoto där ett tegeltak ser för djävligt ut när det tagits med 885… Det som tagits med P72 är troligen perfekt!
Se även ”Do not buy this camera” från Jan Simpson på: http://www.dpreview.com/reviews/read_opinion_text.asp?prodkey=nikon_cp885&opinion=14497
Den skribenten har upptäckt det röda problemet!
/Harald
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.