Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilken kamera skall jag köpa?
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
T-Max 400
Aktiv medlem
Beror väl på stilen.
Man "får" ju extra tele på köpet men förlorar vettig vidvinkel.
Ur mitt perspektiv är det en jätteförlust.
Med en ca x1.5 förlängning slipper man ytterkanterna på objektiven. Vinjetteringen, den sämre skärpan etc...
Fortfarande ett jätteminus att det som står på objektivet inte är vad som blir i verkligehten.
Precis beställt ett 25,6mm-56mm f2,8 objektiv för 12600kr tex (EF 16-35 f2,8)
Lite roligare med det andra objektivet som är beställt, det är ett 112mm-320mm f2.8 för ringa 7500kr! (EF 70-200 f2.8)
Natt.
Man "får" ju extra tele på köpet men förlorar vettig vidvinkel.
Ur mitt perspektiv är det en jätteförlust.
Med en ca x1.5 förlängning slipper man ytterkanterna på objektiven. Vinjetteringen, den sämre skärpan etc...
Fortfarande ett jätteminus att det som står på objektivet inte är vad som blir i verkligehten.
Precis beställt ett 25,6mm-56mm f2,8 objektiv för 12600kr tex (EF 16-35 f2,8)
Lite roligare med det andra objektivet som är beställt, det är ett 112mm-320mm f2.8 för ringa 7500kr! (EF 70-200 f2.8)
Natt.
Arleklint
Aktiv medlem
Jag gillar tele, men brännvidden handlar ju bara om att ha rätt gluggar. Brännvidden är ALLTID det som står på objektivet. 80mm är 80mm på mellanformat och är då normal. Ingen tänker sig att räkna om det till 50mm
Mindre brus med större sensor?
Jag kopplar inte brus till sensorstorlek. Jag kopplar det till testbilder eftersom det är mycket annat som spelar in där.
Jag kopplar inte brus till sensorstorlek. Jag kopplar det till testbilder eftersom det är mycket annat som spelar in där.
T-Max 400
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Jag gillar tele, men brännvidden handlar ju bara om att ha rätt gluggar. Brännvidden är ALLTID det som står på objektivet. 80mm är 80mm på mellanformat och är då normal. Ingen tänker sig att räkna om det till 50mm
Mm, har oxå kört Sinar o Mamiyia. Du vet precis vad jag menar.
Vilket leder in oss på en annan fördel med fullstor sensor, möjligheten till lite kortare skärpedjup igen.
Det är generellt mindre brus på stora sensorer, lika naturligt som att det är vinst i att gå från 135 till 120 och till storformat.
Mvh
Arleklint
Aktiv medlem
Det är generellt mindre brus på stora sensorer, lika naturligt som att det är vinst i att gå från 135 till 120 och till storformat.
Mvh
Nu talar vi i ena fallet om signalbehandling och brusredusering i ASIC-kretsar, i det andra fallet om olika format på film med korn. Jag köper inte rätt av att det är jämförbart.
T-Max 400
Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Men Janne då, jag trodde du var i full gång med dina Nikon-investeringar. Har vinden vänt eller? .........eller driver du bara med Tobbe?
Mats//som inte skulle slänga på vilken blixt som helst på min 20D.
Han har inget bättre för sig misstänker jag. + Han vill kanske motivera saldot efter nya inköpet.
Natt som sagt.
Arleklint
Aktiv medlem
T-Max 400 skrev:
Vilket leder in oss på en annan fördel med fullstor sensor, möjligheten till lite kortare skärpedjup igen.
Det stämmer
Arleklint
Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Men Janne då, jag trodde du var i full gång med dina Nikon-investeringar. Har vinden vänt eller? .........eller driver du bara med Tobbe?
Mats//som inte skulle slänga på vilken blixt som helst på min 20D.
Schyyy
MWPhoto
Aktiv medlem
Fixar det tills i morgon kväll! Tack å godnatt. Du får ett uppdrag av mig i morgon kväll.Arleklint skrev:
Jag som är så dålig på att fota för tillfället, men jag har hört det skall bli några minus, och snö har vi, så du borde kunna fixa en isdroppe i motljus!
Damocles
Aktiv medlem
Generellt sett så är det ju såklart större sensor = mindre brus, men t.ex 20D har bättre förhållande mot 10D p.g.a. större mikrolinser så pixlarnas ljussamlande yta är bibehållen samt förbättringar i signalbehandlingen.
Det borde gå att göra en graf på hur hur kamerans ålder kontra sensorstorleken spelar ut varandra när man jämför kvaliten på bilderna.
Om du inte har något bättre för dig vill säga...
Det borde gå att göra en graf på hur hur kamerans ålder kontra sensorstorleken spelar ut varandra när man jämför kvaliten på bilderna.
Om du inte har något bättre för dig vill säga...
MWPhoto
Aktiv medlem
Janne, nu har jag mitt bidrag upplagt och du ska få ett uppdrag av mig.Powershooter skrev:
Fixar det tills i morgon kväll! Tack å godnatt. Du får ett uppdrag av mig i morgon kväll.
Du ska skildra mellandagsrean och dess kaos som pågår i vår huvudstad. Med fördel så ska det också synas att vi är i huvudstaden. Du kanske behöver mer än en dag på dig, så det får lov att vara klart senast 29/12.