Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska man använda?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_89

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska fota bröllop om några dagar och min stora fundering är om man klarar sig med min kamera jag har i dags läget det är en: Sony Cyber-shot DSC H5 ?

Eller borde jag ta och införskaffa mig någon annan kamera och i sådana fall vilken?

Tacksam för alla svar jag kan få =)

Det går säkert bra att använda den.

Det hela beror väl på ambitionsnivån. Det är viktigt att du och dem du ska fotograferar tydligt går igenom era respektive förväntningar på bilderna. Så att ni har en gemensam bild av uppdraget och vad din leverans kommer att bestå i.

Din kamera har bländare 2.8 och bildstabilisator såg det ut som, stämmer det? Om du ska fota inne i kyrkan bör du kanske komplettera med ett enbensstativ.

Jag råder dig att åka och testfota (gärna tillsammans med brudparet) på de aktuella platserna innan och sedan kolla resultatet.

Det går säkert bra att använda den.

Det hela beror väl på ambitionsnivån. Det är viktigt att du och dem du ska fotograferar tydligt går igenom era respektive förväntningar på bilderna. Så att ni har en gemensam bild av uppdraget och vad din leverans kommer att bestå i.

Din kamera har bländare 2.8 och bildstabilisator såg det ut som, stämmer det? Om du ska fota inne i kyrkan bör du kanske komplettera med ett enbensstativ.

Jag råder dig att åka och testfota (gärna tillsammans med brudparet) på de aktuella platserna innan och sedan kolla resultatet.

Det stämmer bra det, då är det bara att köpa ett enbenstativ och köra på dådå? =)
Tack så mycket för ett bra svar.

Det stämmer bra det, då är det bara att köpa ett enbenstativ och köra på dådå? =)
Tack så mycket för ett bra svar.

Rådgör med brudparet, bröllopsfoto är väldigt känsliga grejer, det är vad jag fått för mig iaf.
Har fått förfågan några gånger själv men aldrig vågat säga ja, det är förhoppningsvis ett "once in a life time" med bröllop och för mig ska det isf kännas till 100% att jag fixar situationen, annars vill inte jag ha det ansvaret.

Dubbel uppsättning av kameror samt massor av mindre minneskort och bra optik till alla situationer är vad jag skulle vilja ha om jag skulle våga ställa upp.

Menar inte att skrämma dig men jag själv skulle nog bli rätt skraj om bröllopsfotografen dök upp med en enda kamera. Vad händer om den helt plötsligt lägger av?

Mvh.
Anders

Är det ett "riktigt" fotojobb rekommenderar jag två kameror just för att det är så känsligt med bröllopsfoto.
Försök även att få någon till att fota så att Du vågar ta lite andra bilder än de "vanliga".
Varför inte fråga någon här om de vill fota som "backup". Finns säkert många som gör det gratis till och med.

Kika runt i bildvbanken här för att få inspiration vad som blir bra.
Lycka till

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar