Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

annakarin123

Ny medlem
Hejsan!
Som färsk medlem här och glad amatör när det gäller fotografering har jag en fråga.
Ska gå över till systemkamera och har läst runt allt vad jag orkar. Men...
Tanken är att jag ska använda kameran hyfsat ofta, dagligen hoppas jag. Tänker ta en hel del bilder på rörliga saker, barn och djur in action. Naturbilder och människobilder, både stilla objekt och rörliga.
Har kollat på Nikon D40x och D50. Max pris ca 6500 inklusive objektiv så jag kommer igång.
Någon som vill tycka till, så blir jag glad!
Även andra märke...

Hej!

Jag tycker att du ska använda den förträffliga sökfunktionen på denna sida! mig veterligt har detta ämne ältat fram och tillbaka. Finner du inte svar i de trådar du får som svar på din sökning kommer du aldrig att få ett svar du är nöjd med!

MVH Uffe

Nikon D40x, Canon 400d och Pentax K100d är alla mycket bra kameror, kila ner till din lokala fotobutik och känn på dom, köp den som du tycker känns bäst ergonomisk i handen, skillnaden mellan dom är så små att det igentligen inte spelar så stor roll vem av dom du väljer.

/kent

Är du nybörjare som skall ha en systemkamera så skulle jag rekommendera Nikon D40 / D40x, "Pentax K100D super" är en bra kamera men kräver lite mer av användaren och fungerar bäst i manuellt läge. Dock kan man köra K100D i auoto, men på så sätt får man inte ut det mesta av den. Canon är populära kameror, men dessa skulle jag inte rekommendera för de som skall ta första steget till SLR, dock är Canon tack vare utbudet av objektiv och antalet användare en riktigt bra kamera om man vill köpa begagnat eller låna nått från någon annan som har en Canon.

Skall du kånka med dig kameran hela tiden kan det vara bra att veta att Nikon D40 väger mycket mindre än Pentax K100D.

kenny_lex skrev:
Canon är populära kameror, men dessa skulle jag inte rekommendera för de som skall ta första steget till SLR
skulle vara intressant att veta varför då du inte tcyker Canon är att rekomendera? jag själv tycker Canon gör aldeles förträfligt bra kameror även för nybörjare.

Tack!

Tack för era svar!
Är fullt medveten om att denna typ av fråga ältats i många trådar. Att jag trots det frågade, beror på att jag inte kunde bestämma mig fastän jag läst alla dessa råd. Dessutom kan det ju tillkomma nya funderingar av nya medlemmar...
Oavsett, tack för svaren, de ska vila till sig lite, ska känna på de olika grejorna och sen bestämma mig.
En fin dag önskar jag!

ANNONS