Annons

Vilken kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

mirandak

Avslutat medlemskap
Hej på er,
Jag hoppas att jag skrev detta i rätt kategori...i alla fall så ska jag inskaffa en systemkamera. Dock vet jag inte vilken!

Har funderat på Canon EOS 600d, jag vill ha en kamera som jag kan använda länge. Har inte känt och klämt på den vilket jag borde göra.

Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska välja, Nikon eller Canon? 550d eller 600d? D5100?
Jag har en budget på 6000kr.

Jag tänker fota poträtt och natur.
Ha det!
 
Senast ändrad:
Om Nikon D5100 och Nikon 18-55mm ryms inom din budget är det bara att köpa... ;) Denna har en väldigt fin sensor som även finns i D7000, vilket bl. a. innebär att den har lite brus vid högre iso.
 
Inget fel på en 600D heller och till MM priset 5490:- som det var i veckan blad inkl 18-55IS så är ju det verkligt prisvärt.

Har för mig att man får en blixt SB400 till D5100 nu och det är ju inte heller fel
 
Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska välja, Nikon eller Canon? 550d eller 600d? D5100?
Jag har en budget på 6000kr.
Det spelar ingen roll vilken av de kamerorna du väljer, de är alldeles utmärkta alla tre. Ta den du tycker känns bäst i handen och framför ögat.

Men titta på Nikon D90 också. Något år äldre än de andra, men en klass mer "avancerad" och ungefär samma prisläge. Det är den jag skulle välja om jag hade din budget.
 
Och vet du inte alls vad du vill ha så kika även på Pentax K5. Till skillnad mot Canikon halvbilliga modeller får du hus och gluggar som är vädertätade - och till på köpet bildstabilisering med ALLA objektiv du sätter på kameran. Fast då hamnar du i sig över din budget..

Pentax K-r kan du hitta billigt. Den är, precis som instegskusinerna från Canon och Nikon ej vädertätad, men du får fortf stabilisering med alla gluggar. Om nu bildstabilisering är viktigt för dig så är ju en sådan grej inte att förringa
 
Som andra sagt - det finns många bra alternativ att välja bland - alla är bra med lite olikheter. Två viktiga saker att tänka på är:1) hur känns kameran i dina händer? Är greppet skönt? Är det lätt för dig att nå reglagen? 2) har du speciella önskemål? T ex har Canon en fördel om du siktar på teleobjektiv/telezoomar (t ex rel billig 85/1,8 som ger snabb autofokus (AF) och bra rel billiga telezoomar 70-200/4,0 L och budget 55-250 IS). Nikon har två bra vidvinkelzoomar och behagliga bilder direkt ur kameran och bäst blixtljusmätning. Pentax och Sony bjuder på bildstabilisering med alla objektiv och stabiliseringen syns i sökaren hos Sonys SLT hus. Pentax har en billig vädertätad kombination med K5+18-55WR. Nikon ochCanon har störst begagnatutbud.

Just nu tycker jag att följande är särskilt prisvärda: Pentax K5+18-55 7975:- (Japanfoto mfl), Canon 600D+18-55IS (4990:- Elgiganten), Sony A33+18-55 (Japanphoto mfl), Nikon D5100 (5690:- Elgiganten). Det som mest sticker ut som prisvärt anser jag själv vara Canons och Pentax alternativ. Canonhuset motsvar ungefär D5100 i prestanda till lägre pris och Pentax K5 är byggd i snudd på proffsklass och i paketet ingår ett vädertätat objektiv där vädertätning bara finns hos Canons och Nikons dyrare objektiv och hus i klass med K5.
 
... Canonhuset motsvar ungefär D5100 i prestanda till lägre pris...

Jepp, fast Canon 600 har fått lite lägre poäng jämfört med Nikon D5100 på DxOMark (80 jämfört med 65). Nikon D3100 har också bättre poäng med sina 67.

Till DxOMark jämförelsen mellan d5100, Eos 600 och d3100:
http://tinyurl.com/6rdakbd

Men viktigast är givetvis att TS trivs med kameran, dvs det är en fördel om hon har möjlighet att känna på de olika modellerna innan.
 
Jepp, fast Canon 600 har fått lite lägre poäng jämfört med Nikon D5100 på DxOMark (80 jämfört med 65). Nikon D3100 har också bättre poäng med sina 67.

Till DxOMark jämförelsen mellan d5100, Eos 600 och d3100:
http://tinyurl.com/6rdakbd

Men viktigast är givetvis att TS trivs med kameran, dvs det är en fördel om hon har möjlighet att känna på de olika modellerna innan.

Fast DXO hanterar bara sensorn - en kamera är mycket mer än bara dess sensor. D u kan det vara svårt att korrelera mindre skillnader i poäng till verkliga skillnader i tryck - det man ser på bild. Om man inte har speciella önskemål som t ex att göra stora förstoringar av bilder på högt ISO (efter att ha investerat först i ljusstark optik) eller i de fall man efterbehandlar bilderna i datorn och lyfter skuggor en del, så tycker jag inte att skillnaden i sensorn skall avgöra kameravalet mellan de som diskuterats. Ergonomin och ev systemets betingelser (objektivtillgångar t ex) är mer avgörande.
 
Tack så jätte mycket för tipsen! Tror jag åker till Elgiganten och känner på kamerorna...tror det blev en 600d:are i alla fall. De flesta av mina vänner har Canon och har objektiv som jag kan låna, så det blir en Canon men än en gång tack! :)
 
...fast det gäller ju att hänga med när det reas. Elgiganten har nu två gånger reat 600D-kitet för 4990:-, bägge gångerna under en knapp dag. Nu tar man väl 6390:-
 
Som andra sagt - det finns många bra alternativ att välja bland - alla är bra med lite olikheter. Två viktiga saker att tänka på är:1) hur känns kameran i dina händer? Är greppet skönt? Är det lätt för dig att nå reglagen? 2) har du speciella önskemål? T ex har Canon en fördel om du siktar på teleobjektiv/telezoomar (t ex rel billig 85/1,8 som ger snabb autofokus (AF) och bra rel billiga telezoomar 70-200/4,0 L och budget 55-250 IS). Nikon har två bra vidvinkelzoomar och behagliga bilder direkt ur kameran och bäst blixtljusmätning. Pentax och Sony bjuder på bildstabilisering med alla objektiv och stabiliseringen syns i sökaren hos Sonys SLT hus. Pentax har en billig vädertätad kombination med K5+18-55WR. Nikon ochCanon har störst begagnatutbud.

Just nu tycker jag att följande är särskilt prisvärda: Pentax K5+18-55 7975:- (Japanfoto mfl), Canon 600D+18-55IS (4990:- Elgiganten), Sony A33+18-55 (Japanphoto mfl), Nikon D5100 (5690:- Elgiganten). Det som mest sticker ut som prisvärt anser jag själv vara Canons och Pentax alternativ. Canonhuset motsvar ungefär D5100 i prestanda till lägre pris och Pentax K5 är byggd i snudd på proffsklass och i paketet ingår ett vädertätat objektiv där vädertätning bara finns hos Canons och Nikons dyrare objektiv och hus i klass med K5.

Okej har bara en liten fråga
Canon 600d+18-55IS finns väl inte på Elgiganten för 4990? Inte vad jag har sett iaf(kollade bara på internet)
Tänkte bara fråga eftersom jag själv är ute efter en sådan:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.