Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera ska jag ha?! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

ChristinaM1

Ny medlem
Hej!
Nu är det dags för att köpa en helt ny utrustning då min kamera har dött och objektiven likaså.
Jag har tidigare fotat med Canon men har inga problem att byta till Nikon. Det är endast Canon och Nikon jag är intresserad av.

Det jag fotar är oftast mina och andras hundar, både porträtt och snabba rörelser. Det jag även kommer börja fota är familjebilder, bröllopsfotograferingar och barnfotografering.

Jag behöver alltså en kamera som presterar både under snabba rörelser och stilla. En kamera som ger bra bildkvalité, fina färger, snabba fsp, bra skärpa och som även ska prestera under sämre ljusförhållanden, till exempel inomhus och i kyrkor, men även när solen gått ner och det börjat bli mörkare ute.

Budget på själva kameran ligger på max 14 000 kronor.
Objektiven som kommer användas är 70-200 f2.8 och 50mm f1.4
 
Canon EOS 80D kanske?

Eller en begagnad 5D mark III (om du kan tänka dig begagnat). Då får du fullformat med allt vad det innebär.
 
Det jag fotar är oftast mina och andras hundar, både porträtt och snabba rörelser. Det jag även kommer börja fota är familjebilder, bröllopsfotograferingar och barnfotografering.

Jag behöver alltså en kamera som presterar både under snabba rörelser och stilla. En kamera som ger bra bildkvalité, fina färger, snabba fsp, bra skärpa och som även ska prestera under sämre ljusförhållanden, till exempel inomhus och i kyrkor, men även när solen gått ner och det börjat bli mörkare ute.

På Nikon-sidan så skulle jag föreslå en beg. D750 som är väldigt allround (bra AF, riktigt bra sensorprestanda, etc) eller på Canon-sidan en beg. 5DmkIII (också en mycket bra allroundkamera).
 
Vad säger ni om 6d hos Canon?
Jag ska kika på kamerorna ni kommit med - tusen tack!

6D bockar av många av dina krav men står och velar vid blixtrande AF prestanda och möjligen snabba FPS. Allt beror förstås på dina krav och hur du fotar. Mittenpunkten på 6D är kanon. Men det är ingen AF raket. Det skall man ha klart för sig.

För porträtt och bröllop är det en helt enastående kamera med väldigt fin färgåtergivning.
 
Håller med. Även om 6D är en riktigt fin kamera, så skulle jag personligen inte använda den gällande hundar och barn (såvida du inte alltid lyckas få de att sitta stilla, men även om du lyckas med det kan det ju IMO ändå bli lite ensidigt med enbart sådana bilder i längden).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.