Annons

Vilken kamera ska jag byta till för att känna skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vibergsfoto

Medlem
Hej alla!
Jag har en Nikon D3300 + telezoon 55-300mm och har varit nöjd med den men känner att jag inte utvecklas längre pga kameran/objektivet.

Har inte stor budget så frågan är om man ska satsa på en ny kamera eller objektiv? Och vilken kamera ”krävs” för att jag ska märka någon skillnad mot den jag har nu? Är det fullformat som gör stor skillnad?

Alla tips är välkomna.
 
På vilket sätt hindrar kamera och objektiv dig från att utvecklas?
Även om jag har ett telezoom känner jag att det begränsar mina ”möjligheter” att fånga motiven på olika sätt. Det är ett jättebra objektiv till djurliv och porträtt men saknar att få med ”mer” bakgrund och landskap i bilderna. Blir mest att jag tar väldigt mycket närbilder då det är svårt att få en helhetsbild med 55mm.
 
Vilk bilder skulle du vilja skapa som du inte kan få till p.g.a. kombinationen kamera + objektiv?
Mer landskap och helhetsbilder. Känns som jag bara fotograferar djurens/personers ansikten med mitt objektiv. Annars behöver jag springa 1km bort för att få med allt och det blir inte heller ett bra kort.
 
Kameran är helt ok så länge det inte är för mörkt eller att du behöver fler bilder per sekund. Är ingen landskapsfotograf men tycker att 18-55 borde funka bra. Slår du ofta i ytterlägena (på zoom)?
Om inte så är det nog rätt objektiv.
Blir bakgrunden för oskarp så ändrar du bländaren (det vet du troligen).
 
En ny kamera kommer inte hjälpa dig utvecklas. Jag har själv gått i den fällan fler gånger än jag vill erkänna och tänkt att ”bara jag hade den kameran så skulle jag ta bättre bilder”.

Vad som kan hjälpa dig är:

Fotoböcker, kolla på bilder tagna av andra.

Studiotid om du gillar att fota människor. På många ställen finns fotoklubbar med studio man kan låna eller hyra.

Blixt med fjärrutlösare (blixten sitter inte på kameran). Du kan göra en massa kreativa saker med en blixt med fjärrutlösare, och du lär dig en massa saker om ljus när du kan styra det själv.

Ett objektiv med fast brännvidd. T.ex. ett 24mm objektiv, eller något annat. Kolla igenom dina gamla bilder och se om du har någon brännvidd du verkar föredra. Köp sedan ett objektiv med fast brännvidd som är nära din föredragna, eller om du vill utmana dig själv så väljer du en brännvidd som inte alls är nära den du brukar använda. Sedan använder du bara det objektivet och inget annat i ett halvår.
 
En ny kamera kommer inte hjälpa dig utvecklas. Jag har själv gått i den fällan fler gånger än jag vill erkänna och tänkt att ”bara jag hade den kameran så skulle jag ta bättre bilder”.

Vad som kan hjälpa dig är:

Fotoböcker, kolla på bilder tagna av andra.

Studiotid om du gillar att fota människor. På många ställen finns fotoklubbar med studio man kan låna eller hyra.

Blixt med fjärrutlösare (blixten sitter inte på kameran). Du kan göra en massa kreativa saker med en blixt med fjärrutlösare, och du lär dig en massa saker om ljus när du kan styra det själv.

Ett objektiv med fast brännvidd. T.ex. ett 24mm objektiv, eller något annat. Kolla igenom dina gamla bilder och se om du har någon brännvidd du verkar föredra. Köp sedan ett objektiv med fast brännvidd som är nära din föredragna, eller om du vill utmana dig själv så väljer du en brännvidd som inte alls är nära den du brukar använda. Sedan använder du bara det objektivet och inget annat i ett halvår.
Tack för svar och jag har många gånger tänkt den tanken men samtidigt skulle det vara så roligt att testa något helt nytt som ett annat märke. Har testat olika Canon’s och Nikon’s och märkte ändå en skillnad mellan dessa. Nu är jag lite inne på Sony men känns oklokt att köpa något man aldrig testat.

Har fotat en hel del med blixt (ej den som sitter på kameran) men föredrar naturligt ljus :)

Skrev inte ut all min utrustning då jag bara använder mig av telezoomen och har gjort i några år men har både 18-55mm som kom med kameran och sen har jag även ett 35mm. Men tycker fortfarande att jag blir ”låst”. Ska kanske leta fram mitt 18-55mm och prova men tror jag kommer bli så besviken.
Jag är bara ”amatör” men har haft mitt fotointresse i ca 16 år så allt började med en liten Canon Powershot A75 med årsmodell 2004 och sen har jag jobbat mig uppåt.
 
Det kan vara mindre klokt att välja en billig/äldre kamera för att ”känna på om foto är något för mig”.
Det kan vara som att välja ett gammalt bilvrak för att se om rally är något för mig.
Skillnaden mellan en billig äldre kamera och en nyare är inte bara bildkvalitet.
Det är så mycket mer.
Känslan att jobba med ett bra verktyg som jag trivs med är viktigare för att fastna eller inte för fotografi.
Därför är det viktigt att prova olika kombinationer annan du fattar beslut.
Alla kameror är kapabla att ”ta bra bilder”, men alla är inte så kul att jobba med.
En del vill ha stora manliga pjäser, medan andra föredrar något annat.
Under 30 år har jag sålt massor av nya och begagnade kameror och sett att det är viktigare att du tycker om kameran än att den har bättre tekniska specifikationer.
Förutsättningarna för att du skall bli så nöjd som möjligt är att ta i så att det svider när du handlar.
Dvs köp den dyraste du tänka dig.
Då blir du också nöjd längst tid.
 
Kitzoomarna, de med -55-, är ljussvaga och "tråkiga", även om man kan få bra bilder med rätt förutsättningar. Jag förstår frustrationen. 😉
Lågbudgetalternativet för dx-kameran är ju 35/1,8. Men det låter som ännu mer vidvinkel är önskvärd och då är nikons 12-24 ett säkert kort för att bli nöjd. Det var mitt favoritobjektiv.
Med "fullformat"/Fx följer att objektiven blir dyrare. Men samtidigt kan man botanisera bland äldre billiga objektiv. Köp-prova-sälj är nästan gratis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.