Annons

Vilken kamera räcker i 10 år?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinfo

Ny medlem
Hej jag ska skaffa en rejäl beg kamera som funkar i några år framöver. Tröttnat på kompaktkameror som bara tar något bättre bilder än mobiltelefon och är gamla efter 6 mån. Är kräsen och gillar fina grejer. Tänkte prova en beg fullformatskamera med kort objektiv möjligt som går att få in i en 10cm tjock dataväska. Behöver ej zoom. Använder bara autoläge och aldrig blixt. Budget 10-15000 inkl objektiv. Sony a7ll+35mm verkar vara den enda kompakta stora kameran lätt och platt nog att ha med i laptopväskan med objektivet på?

Med den tekniska utvecklingen så är nog bästa strategin att handla lagom dyrt för att byta upp sig. En kamera idag är en elektronikprodukt som får fel med åren och då är det dyrt/omöjligt att laga när det väl inträffar.

Vad har du för kamera nu som är marginellt bättre än en mobilkamera?

Måste det vara en systemkamera?
Med lite tålamod behöver det inte vara omöjligt att hitta en Sony RX1 för det priset. Fullformat, fast objektiv 35/2,0. Har autoläge.

Vill du få bättre bilder ("mycket" bättre än telefonen...) är min rekommendation att:
-Skaffa en "skaplig" kamera som fotar i RAW. Behöver inte kosta mer än 2990:-
-Gå ifrån Auto-läget. Gå en kurs, lär dig på nätet...
-Skaffa och lär dig Lightroom/PSE eller liknande.

Lycka till!

Blir nog svårt att få något som hänger med så länge till så lågt pris.
Själv hade jag nog satsat på något med lite flera pixlar. Idag börjar 4K skärmar slå igenom och om tio år är det inte alls omöjligt att vi sitter framför 8k skärmar. Då blir 24Mpixel lite väl lite åtminstone om du vill kunna beskära dina bilder lite grand. Skulle inte alls bli förvånad om de enklaste instegskamerorna om tio år kommer att ge dig minst 50Mpixel.

Så ska du ha något idag som hänger med så länge kanske du skulle titta på Sony A7RII, eller kanske ännu hellre Sony RX1R II om storleken är viktig och du inte verkar behöva kunna byta optik. Men då är du förmodligen utanför budget även för begagnat om de ens kan få tag i så nya kameror begagnade.

Kan du tänka dig göra avkall på litenheten, försök hitta en begagnad Nikon D800. Har du kameran i handen eller i rem runt halsen är chansen dessutom att det blir fler bilder tagna än om den är nedpackad i en väska. Annars nog bättre att uppgradera efterhand, kamerasensorer och atutofokussystem utvecklas snabbt.

Slutligen börja fotografera i RAW om du inte gör det redan, och framkalla med Capture One Pro (billigt för Sony) eller Lightroom. Det kommer att vara en viktigare uppgradering än vilken ny kamera som helst.

En av de mest prisvärda och riktigt bra kamerorna idag är Panasonic Lumix G7.
Just nu vrakpris på Cyber.
Med tillgång till både Panasonics och Olympus högklassiga objektiv så kan du välja ett par eller några objektiv inom din budget.
Mycket allround är kameran med Panasonic 20mm/1,7 (ekvivalent med FF 40mm/3,4)
Tillsammans med Olympus 45mm/1,8 (FF 90mm/3,6) så har man en kombo som täcker det mesta. Givetvis beroende på vad man föredrar för bilder.

(En mindre kompaktkamera är i mitt tycke alldeles för begränsande)

Livslängden är ganska begränsad för elektronikprodukter så det blir svårt att hitta en som håller så länge, ty mycket kan gå sönder under 10 år. Skulle tro att Sony A7 serien inte riktigt har byggts för att hålla så lång tid. Knapparna börjar nog krångla. Skärmen är ganska fragil också (har skyddat LCD skärmen på min Sony A7).

Om du vill ha rikigt driftsäkert finns Leica M och proffsmodellerna hos Nikon och Canon, men de kostar ju därefter...

Samtliga bra mobilkameror, kompaktkameror och systemkameror tar idag så bra bilder i auto-läge att det i praktiken är nästintill omöjligt att skilja dem åt, under normala betraktningsvilkor, dvs, i mobil/platta/mindre utskrifter.

Skillnaden är att systemkameror kan klara fler och mer krävande situationer, t.ex. sport, lågljus etc.

Ingen kamera kommer dock att göra så stor skillnad som att lära sig teori, hantverk, fota med raw, och lära sig efterbehandla, inte ens i närheten.

Det betyder inte att det är fel att köpa en fullformatskamera med ett fast objektiv, men du kommer bara att utnyttja en bråkdel av dess potential och skillnaden kommer i många situationer bli förvånad över hur liten skillnaden är. Undantaget i svagt ljus där.

Min Canon 40D är visserligen bara lite över åtta år gammal, men har inga som helst ålderskrämpor. Tio år är nog inga problem för de flesta hyfsade kameror.

För övrigt tror jag att t ex en Canon 6D med 40 mm pannkaka klarar 10 cm-gränsen.

Det är en intressant fråga. Men kameran ju dock ändå av underordnad betydelse när det gäller bildskapandet. En faktor dock är ju naturligtvis att elektroniska/mekaniska funktioner förr eller senare lägger av. En högst osäker faktor eftersom de flesta av oss saknar möjlighet att skåda in i framtiden.

En kollega i vår lokala fotoklubb kör fortfarande med sin Nikon D100, en kamera som lanserades 2002. Sex megapixlar men hon kör vidare med den. Och hennes bilder är det inget fel på...;-)

Jag hade nog ändå inte gått "all in" utan skulle nog satsa på något begagnat för att känna mig för. Men det är jag det.

Edit. Såg först efter postning att TS redan var i begagnattankar.

Som jämförelse är här två bilder tagna med dels en Canon 6D (fullformat) med Canons L-optik, respektive en liten kompaktkamera Fujifilm XQ1

Jag har gjort en snabb färgjustering för att få dem mer lika i det avseendet, eftersom både Canon och Fuji har sin distinkta "look", men bortsett från det har de inga andra manipulationer gjorda.

Bilagor

• _MG_7127.jpg
    _MG_7127.jpg
    120.9 KB · Visningar: 229
  • S0010086.jpg
    S0010086.jpg
    115 KB · Visningar: 232
Som jämförelse är här två bilder tagna med dels en Canon 6D (fullformat) med Canons L-optik, respektive en liten kompaktkamera Fujifilm XQ1

Jag har gjort en snabb färgjustering för att få dem mer lika i det avseendet, eftersom både Canon och Fuji har sin distinkta "look", men bortsett från det har de inga andra manipulationer gjorda.

Notera att det ser ut som huset saknas i bild två :)

Men det är lite svårt se skillnader i så små storlekar, lägg upp bilden, delförstoring, i 100% crop istället.

Min Canon 40D är visserligen bara lite över åtta år gammal, men har inga som helst ålderskrämpor. Tio år är nog inga problem för de flesta hyfsade kameror.

För övrigt tror jag att t ex en Canon 6D med 40 mm pannkaka klarar 10 cm-gränsen.

Jag håller med Erland H; frågan är lixom lite "felställd" av TF, det beror på så många faktorer om kameran håller i 10 år. Hur den sköts, hur många bilder som tas osv., är nog viktigare än dess konstruktion mm.

Jag har bilder tagna i RAW-format med min Canon S60 kompaktkamera som togs för mer än 10 år sedan (hösten 2004) och dom håller än - iofs har jag inte kameran kvar, men jag tror nog att den skulle funka både mekaniskt och elektroniskt än idag. Det är nog bara kraven på bl. a. upplösning och skärpa som är större idag hos den fotointresserade allmänheten.

På den analoga sidan finns det kameror från 20- och 30-talet som används än idag med gott resultat!

mvh
/B

När TS skriver "räcker" tror jag man menar räcker till, dvs att prestandan räcker till så att han är nöjd. Att hårdvaran håller är inte så intressant efter typ 5 år eftersom man kan få en likadan i princip gratis då. Totala åldern om den var två år när den köptes blir då sju år.

Notera att det ser ut som huset saknas i bild två :)

Men det är lite svårt se skillnader i så små storlekar, lägg upp bilden, delförstoring, i 100% crop istället.

Äh, orkar inte :) men för övrigt anser jag 100% visning är ointressant, det är inte så bilderna kommer att betraktas. Det intressanta är hur de som ser ut i den upplösning/på den enhet där trådskaparen oftast visar/betraktar sina bilder.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto