Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera passar mig, floriststudent?

Produkter
(logga in för att koppla)

Avsl100308

Medlem
Hej! Jag är lat, jag erkänner. Orkar inte läsa igenom alla miljoner trådar, så ni som orkar svara mig är jag oändligt tacksam!

Läget är detta. Jag är trött på dåliga kompaktkameror och nu SKA jag ha en digital systemkamera!!!!!
Jag behöver kameran till detta, i prioriteringsordning:
- fotografera mina floristiska alster så de är förevigade på ett bra, detaljrikt sätt.
- porträtt
- konserter, mörkare miljöer utan blixt

Vilken kamera rekommenderar du om jag har obegränsad budget?
Vilken kamera rekommenderar du om jag har en begränsad budget på några tusen(tänk begagnat)?
Övriga tips jag behöver tänka på med mina behov?
 
Beggad Nikon med autofokusmotor (D50, D70(s), D80. EJ D40(x), D60), Nikkor 50 1:1.8 objektiv, kenko mellanringar.

D50 hittade jag för 2500kr på blocket, Objektivet och mellanringarna kostar 1000-1500 vardera.

Då har du ett bra hus, ett ljusstarkt "porträttele" och med mellanringarna trollar du om objektivet till ett macroobjektiv (ta bilder nära motivet).
 
Vad innebär några tusen?

Obegränsad budget, då skulle jag köpt en nikon D3, ett 60 mm 2.8 makro till blom och porträttbilderna, ett 70-200 2.8 VR till konsertbilderna (det sistnämnda ska tydligen inte funka lika bra på fullformat, men jag hade litat på att det är riktigt bra optik ändå)

Är nog mkt enklare om du säger en summa du kan lägga. Tänk på att du behöver kvalitativ optik till kameran, ett dyrt kamerahus hjälper inte mkt om du köper dåliga ljussvaga objektiv.
 
helst under 3000, max 5000.

Makro behöver man inte för att fota blombuketter väl? Jag ska ju inte fota i blommorna utan helheten av min skapelse.

Tror du att det är bättre att skippa zoomobjektiv och köra på ett bra fast?
 
skrev:
helst under 3000, max 5000.

Makro behöver man inte för att fota blombuketter väl? Jag ska ju inte fota i blommorna utan helheten av min skapelse.

Tror du att det är bättre att skippa zoomobjektiv och köra på ett bra fast?

Oj ja då var jag aningen överambitiös i mina förslag. Ett begat 50 1,8 kan du hitta billigt. Men ett begat hus för resten upp till 5000, det blir inte så mkt o välja på då.

Är det äldre kameror så är nog canon ett bättre val, dom gamla modellerna av nikon var inte riktigt ifatt canon på den tiden. Canon har ett mer komplett objektivsortiment dessutom, kan jag säga trots att jag själv använder nikon.

60 mm makro föreslog jag för den är alldeles ypperlig för porträtt oxå, och den är just över en normal i brännvidd, inga problem att fota en bit ifrån makroskala med det objektivet för det, men trevligt att ha möjligheten om du skulle vilja.

Så då har säkert andra betydligt bättre koll på canonsidan, vad som är bäst köp.
 
Helt klart nikon d70 eller d50 med fast 50/1.8.

Canon 350d med 50/1.4 om du har lite mer pengar. Bättre på iso 1600 och lite extra ljusstyrka i objektivet.
 
Tomas Töråsen skrev:
Oj ja då var jag aningen överambitiös i mina förslag. Ett begat 50 1,8 kan du hitta billigt. Men ett begat hus för resten upp till 5000, det blir inte så mkt o välja på då.


Jag misstänker att jag är en aningen överambitiös i mina krav till det priset så det är helt okej med andra förslag :p
 
skrev:
Jag misstänker att jag är en aningen överambitiös i mina krav till det priset så det är helt okej med andra förslag :p

Jag håller också på en begagnad Nikon D50 (eller 70 eller 80) med Nikon 50/1.8. Jag tror inte att du kan få så mycket bättre bildkvalitet med någon annan kamera, nästan oavsett prisklass! Sedan behöver du lite kunskap hur du får bra bilder, men det är en annan historia.

Har du inga studentkompisar som har kameror du kan få prova?

Per.
 
perstromgren skrev:


Har du inga studentkompisar som har kameror du kan få prova?

Per.

Nej alla har kompaktkameror :p
Kom precis på....kan jag använda mitt gamla objektiv från min analoga canon 300 om jag köper ett digitalt canonkamera hus?

Har jag canon så kan jag nämligen snylta på min brorsas objektiv med...det vore fiffigt!
 
skrev:
Nej alla har kompaktkameror :p
Kom precis på....kan jag använda mitt gamla objektiv från min analoga canon 300 om jag köper ett digitalt canonkamera hus?

Har jag canon så kan jag nämligen snylta på min brorsas objektiv med...det vore fiffigt!

Absolut! Den anledningen är skäl nog att köpa en Canon. Titta efter en begagnad 350D, det borde passa din budget. Just nu finns det flera st till salu här på FS annonsmarknad.

Hur det är med användningen av gamla Canon-objektiv kan inte jag hjälpa till med, men det finns gott om folk här som kan.

Per.
 
Alla Canonobjektiv som är högst 20 år gamla (de heter nånting med "EF") ska funka fint på alla Canonkameror som är högst 20 år gamla.
 
Obegränsad: En mamiya rz 67 med phase one p45+ skulle nog funka. Och en 140mm makro till det. Summa drygt 350 000:-.

Realistisk En 400d med canon 50/2,5 makro. summa runt 7 000:-
 
skrev:
Hej! Jag är lat, jag erkänner. Orkar inte läsa igenom alla miljoner trådar, så ni som orkar svara mig är jag oändligt tacksam!

Läget är detta. Jag är trött på dåliga kompaktkameror och nu SKA jag ha en digital systemkamera!!!!!
Jag behöver kameran till detta, i prioriteringsordning:
- fotografera mina floristiska alster så de är förevigade på ett bra, detaljrikt sätt.
- porträtt
- konserter, mörkare miljöer utan blixt

Vilken kamera rekommenderar du om jag har obegränsad budget?
Vilken kamera rekommenderar du om jag har en begränsad budget på några tusen(tänk begagnat)?
Övriga tips jag behöver tänka på med mina behov?

Köp en digital systemkamera om du är tillräckligt bildintresserad. Prisläge 4000-10000 (eller mkt mer). Canon & Nikon anses ofta som säkra val.

Kameran kommer inte göra dina bilder bra, det är där du kommer in.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.