Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera på fisketur?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Ska jag ta:

Mamiya C330 med 80/2.8

eller

Voigtländer Bessa R3A + 40/1.4 och 21/4

?

Lyxproblem... men kul med andras tankar.

Vi fiskar från land, inga båtturer. Insjö. Gädda... ja, ni fattar. :)

timeUnit skrev:
Hej!

Ska jag ta:

Mamiya C330 med 80/2.8

eller

Voigtländer Bessa R3A + 40/1.4 och 21/4

?

Lyxproblem... men kul med andras tankar.

Vi fiskar från land, inga båtturer. Insjö. Gädda... ja, ni fattar. :)

Av dom hade jag valt Voigtländern pga vidvinklarna du har. Jag hade dock saknat ett tele då jag gillar att fota fiskebilder med rejäla telen.

/D

Voigtländern är ju klart mer portabel, även med två gluggar. Däremot är Mamiyan ny för mig, jag tror att det kan bli mycket spännande och lite ovanliga bilder.

Båda kamerorna är uteslutet. Det är fusk! ;)

den var kul :) men jag hade nog satsat på en liten digitalkompakt för fisketuren !
Klart smidigare att kunna ha den i fickan.....

Vet inte vilken kamera som gäddan nappar bäst på, brukar mest köra med wobblers ;)

Men ett säkert tips är att ta den som är mest komplicerad att använda. Det är ett säkert kort att det blir bra fiske när man pillar med andra saker än just fisket (gör upp eld, dricker kaffe, etc)

Efter att ha kollat din profil ser jag att det är Olympus OM-1 du skall ta med dig! Don't leave home without it!

ett bra sätt brukar vara att sätta spöet i spöhålaren och låta båten gunga för vinden.
Dricka kaffe eller varför inte pilla lite med kameran...när man minst anar det brukar ju som bekant fisken hugga...(-:

Voigtländern blev det. Och visst gav den bra fiskekort: jag drog upp en gammelgädda på 8.95 Kg och 110 cm! Helt sjukt stor fisk. (Kampen finns på video dessutom!)

Jag lovar att ladda upp bilder så fort jag hunnit framkalla.

Ett relativt bra mellanklass spö skulle jag ta med mig, rapala wobbler kring 7-9 cm är nog det bästa för gädda och stor aborre.

Ett litet jigg spö för det roligare aborrfisket skulle jag nog också komplettera med

;-)
/Adde

Hur långt ska du bära all utrustning? (Plus ev fångst)Av erfarenhet vet jag att en Mamiya TLR blir rätt tung efter ett par mil.

Annars kan du nog få rätt "magiska" bilder men din 330 och t.ex Velvia...

Annars verkar Voigtländern helt rätt.

timeUnit skrev:
Voigtländern blev det. Och visst gav den bra fiskekort: jag drog upp en gammelgädda på 8.95 Kg och 110 cm! Helt sjukt stor fisk. (Kampen finns på video dessutom!)

Jag lovar att ladda upp bilder så fort jag hunnit framkalla.

Ähhh..va e´de för baingyl ?? Platsar inte i 10-klubben ;))
Mvh/Gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar