Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken kamera med vilka tillbehör!!??

Produkter
(logga in för att koppla)

filip_123

Aktiv medlem
vilken/vad för slags kamera ska jag köpa!?
jag vill ha en kamera som man kan göra mycket med men för lite pengar.

kamerorna jag tittat på är,

canon eos 350d.(har ni något tips på vad för slags objektiv man ska ha? helst ett objektiv som är väldigt "allround")
nikon d70.
sony dsc R1.
olympus e330.
samsung gx eller vad den heter.
samsung pro 815.
sony dsc h5.

vilken kamera tar bäst bilder? vilken är mest prisvärd?
vilken kan man ta med sig vart som helst?
tipsa gärna om vad man ska köpa.
tack i för väg.
 
Hej där! Om det är din första lite mer avancerade digitalkamera så ska du utan tvekan köpa en D70 eller D50. Det som är så bra med nikon är att alla deras gamla superskarpa manuella objektiv passar och då kan man för en billig summa få ihop en hel serie objektiv för en spottstyver. Det blir ju dock manuell exponering och skärpeinställning, men det är ju inget för den intresserade amatören :)

Lycka till!

/Danne
 
objektiv till d70?

nåt billigt bra helst snappt objektiv du rekomenderar?
och vad gör nikonen "bättre" en R1an och 350d´n?
jag tyckte R1ans bilder var snäppet vassare.
 
Re: objektiv till d70?

filip_123 skrev:
nåt billigt bra helst snappt objektiv du rekomenderar?
och vad gör nikonen "bättre" en R1an och 350d´n?
jag tyckte R1ans bilder var snäppet vassare.
Du kan inte bedömma bilder utifrån nätet vid normalvisning, där spelar fotografens förmåga in till 99%.

Det enda sättet att bedömma på nätet är att titta i 100%-förstoring men det krävs vana för att jämföra & många faktorer kan spela in för att resultaten blir olika vid olika tillfällen.

350D är av dina uppräknade modeller bäst bildkvalitetsmässigt men det är dock så att skillnaderna är så oerhört små så att de knappt märks, ja inte förränn man kikar på 100%-förstoring på skärmen då...

99,9% hänger på dig som fotograf & de största skillnaderna mellan dessa kameror ligger i ergonomi, snabbhet, möjligheter med systemutbud, m.m.

Du måste själv gå ut & känna på modellerna, tror inte ett vi kan råda dig...

//Larsa
 
filip_123 skrev:
ok tack för hjälpen iallafall:)
Vad jag menade med "tror inte vi kan råda dig" är att de kameror du räknar upp är alldeles för olika.

Du måste först bestämma dig för om du vill ha en systemkamera eller en med fast optik. Den enda av de uppräknade som bildkvalitetsmässigt kan jämföras med de systemkameror du räknar upp är Sonys R1.

//Larsa
 
jag vill egentligen ha en 350d med nåt slags allround objektiv så jag slipper många objektiv att bytas med när jag har min "play time" som canon kallar det.
finns det nåt sånt elr?
 
filip_123 skrev:
jag vill egentligen ha en 350d med nåt slags allround objektiv så jag slipper många objektiv att bytas med när jag har min "play time" som canon kallar det.
finns det nåt sånt elr?
Om du vill ha förhållandevis hög optisk kvalite med hyfsad ljusstyrka till ett rimligt pris så rekommenderar jag då Sigma 17-70/2,8-4.5. Om du vill ha större omfång så har Tamron 18-125 och 18-200, du förlorar då ljusstyrka men ändå viktigare, skärpa.

De sista kan dock vara ett bra val om du inte ska göra annat än titta på bilderna på skärmen eller göra mindre kopior.

Kolla in priser på www.cyberphoto.se

//Larsa
 
Ännu mer goda råd....

Hej. du kommer att få massor utav svar där det och detta berättas.
Ännu ett råd är att klämma/titta/se hos en fotohandlare, alltså jämför de olika modellerna. Vissa är större eller mindre, passar just den modellen dina fingar?
På systemkameror är ofta optiken det som gör störst skillnad, rent tekniskt. Mest, i den kameraklass som du utgår från, är din egen förmåga att plocka russinen ut ur verkligheten. Det finns massor av exempel på hur duktiga fotografer åstadkommer underverk med ganska enkla medel, vi andra behöver mer hjälp (programmerade inställningar osv)
Dessutom vad är du intressera av att fotografera. Makro? Under mörka förhållande (teater/musikscener). Grymma telebilder (sport/natur). Porträtt (studie utrustning)
Låt din känsla/fingrar/ekonomi välja åt dig!

Själv skulle jag vilja ha en tokbra 40 megabits kamera som inte har märkbart bildbrus vid ens 6400 ASA, en skarp zoomoptik på 10-600 mm (35mm) på ca F1/1,2 eller max 1,8 som max väger 600 gram och max bygger ut från kameran 15 cm så ekipaget inte välter då man har det runt halsen, blixt skulle jag då skippa. :)
Lycka till med dit köp.
 
nu har har jag "klämmt" på både en 350d och en d70 fast bestämde mig för 350d.
så nu är det bara objektiven som fattas.
tittadede sigma 17-70 och det verkade fint fint, det passar på canon va?
det finns inget bra, SNAPPT och prisvärt från canon?
 
Du "behöver" inte batterigreppet men för mig med dasslock till händer så gjorde det stor skillnad!
Det är ju inte fel med den extra batterikapaciteten heller!
Iso´n är en av de bättre i klassen!
Köper du till Sigma 17-70 är kitobjektivet onödigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.