Annons

Vilken kamera lämpar sig bäst för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Med ledning av det här tycker jag inte det är självklart att rekommendera 70 mm och uppåt utan att veta på vilket sätt du tänker fotografera: Stå vid sidan som publik eller som deltagare?

Och om det är din första egna kamera kan det också vara relevant att veta vad du har för erfarenhet av fotografering?


Det är klart, ska man fotografera samtidigt som man åker t.ex snowboard då....he..he..
ska man dessutom plåta sig själv, då blir det givetvis problem med 70mm..he..he..
 
Senast ändrad:
canon d40 lät ju gnska intressant. Grymt med all hjälp!

Såg att någon annan förselog Canons 1D mkII.
Faktum är att det är ett bättre alternatuv än 40D.
Något sämre brus, mindre display, och ett gammaldags menysystem.
Men i övrigt bättre på allt, inte minst AF än vad 40D är.

På "totalen" så vinner 1D mkII helt klart över 40D.
 
Såg att någon annan förselog Canons 1D mkII.
Faktum är att det är ett bättre alternatuv än 40D.
Något sämre brus, mindre display, och ett gammaldags menysystem.
Men i övrigt bättre på allt, inte minst AF än vad 40D är.

På "totalen" så vinner 1D mkII helt klart över 40D.

Kan inte annat än hålla med faktiskt, Nikon-hjärtat blöder ;-)
Det finns inget Nikon kan erbjuda som klår 1D mkII i den här prisklassen.
(Trodde faktiskt att mkII låg högre i pris än vad den gör)
 
Kan inte annat än hålla med faktiskt, Nikon-hjärtat blöder ;-)
Det finns inget Nikon kan erbjuda som klår 1D mkII i den här prisklassen.
(Trodde faktiskt att mkII låg högre i pris än vad den gör)

Jag är ingen "markestok", tycker Nikon verkar vara trevligt, även om jag nu råkar använda Canon själv, och därmed har bäst koll på Canons grejer.

Kan väl bara tillägga att jag kör med 1D mkII sedan två år (ska visserligen skaffa ett 7D framöver, men det är en annan sak).

1D mkII är sjukt prisvärt, speciellt om du inte är beroende av de högre ISO-talen, vilket ju inte verkar vara fallet för trådskaparen.

Även Canons 70-200/4L (speciellt begagnat) är riktigt trevligt.
(Tyvärr räcker inte ljusstyrkan för mig så jag kör med 2,8-varianten).
Undrar om det finns någon annan zoom-glugg med den skärpan!?
(Enda nackdelen förutom ljusstyrkan är att AF inte blir fullt så snabb som med 2,8-versionen).

För övrigt är sportfoto det roligaste som finns :)
 
Jag är ingen "markestok", tycker Nikon verkar vara trevligt, även om jag nu råkar använda Canon själv, och därmed har bäst koll på Canons grejer.

Jag är väl lite märkestok, men man måste ju se verkligheten också. Jag gillar Nikon av många olika skäl, en del kanske inte ens är rationella. :)

Det innebär ju inte att kan ignorera märkets brister, jag menar inget är ju perfekt.

Mycket som gör att man fastnar för ett märke är ju inte direkt mätbart, det är en känsla som är svår att dela med sig av.
 
Har klämt och känt lite och fastnade nog för en nikon d200, vilket är det objektiv som lämpar sig bäst med tanke på dom sporter jag håller på med?

MarkII verkar vara en grym kamera, men jag har inte kunnat klämma på den. Är den så stor som den ser ut? jag ska kunna klättra med den på ryggen och kanske kunna hålla den med ett enhandsfattning.
 
Stor

Har klämt och känt lite och fastnade nog för en nikon d200, vilket är det objektiv som lämpar sig bäst med tanke på dom sporter jag håller på med?

MarkII verkar vara en grym kamera, men jag har inte kunnat klämma på den. Är den så stor som den ser ut? jag ska kunna klättra med den på ryggen och kanske kunna hålla den med ett enhandsfattning.

Ja, den är stor och väldigt tung. Men grym! Jag skulle i alla fall inte få för mig att klättra med den på ryggen!!!
 
Är den så stor som den ser ut?
Officiella data:
http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_1Ds_markII/index.asp?specs=1 (och så får du lägga till objektivet, där vissa rekommenderar såna som är typ 30 cm långa).

Vilken/vilka brännvidder är du intresserad av att använda?

Men jag upprepar: Om det här inte bara är den första kamera du äger utan också den första du använder så tror jag du kommer att bli besviken av resultatet.
 
Utomhussport ja, glöm inte extern blixt, det kommer du behöva då och då för upplättning och krispighet i bilderna.

Mitt val hade varit:
Canon 40D hus (ca 4500:)
Canon EF70-200/f4,0L objektiv (ca 4000:)
Sigma EF530 blixt (ca 1500:) Alt äldre Canon blixt.

Beg pris på detta ca 10.000:-
Enligt mig ett mycket bra paket som räcker långt!!!

Sedan kan du köpa till den superba billiga EF50/f1,8 II i efterhand.
Kostar ca 1000:- ny.

MVH Julle.
 
D200 vs 1D mkII

Gällande Nikon D200 så är det inget som helst på Nikon i sig.
Funderade själv under en period seriöst på att byta från Canon till Nikon.

Men att välja D200 för 1D mkII är inget jag skulle rekommendera.

D200 är ett s.k. "prosumer"-hus. Dvs kategorin "semiproffs".
1D mkII är ett renodlat proffshus, och utan tvekan bättre på allt än just D200. (Vilket inte är samma sak som att D200 skulle vara "dåligt").

Visst är 1D mkII relativt "stort och klumpigt", men det är enormt välbyggt, och håller lungt sagt för en hel del påfrestningar.
Fullt vädertätat, chassit helt i magnesium m.m.
 
Jag tror på ett lite billigare hus och lägg pengarna på riktigt bra objektiv i stället. D200 är billigt och tåligt, du kan hitta det för 4-4500kr vilket gör att du kan köpa ett 80-200 f2,8 plus ett fast vidvinkel för att få en liten o smidig kamera. Får nog in en blixt i din budget med.
 
En helt annan väg...

Hej!

Jag tycker inte att du fått alls särskilt bra råd, även om de nog har varit exakt vad man kan förvänta sig.

Jag ska förklara utförligt vad jag menar och förmodligen reta upp en och annan iom. detta, men jag föreslår att du går en helt annan väg. Blir tyvärr lite långt, men jag behöver skriva av mig lite frustration och det kan behövas en längre utläggning för att förklara vad jag menar. Ska försöka att ha en trevlig ton.

Bästa sättet tror jag är att ställa upp en kravlista/önskelista där även budgeten är med och sedan utifrån det överväga och kompromissa. Du kommer inte att kunna få den snabbaste/mest gedigna/med högsta upplösningen/minsta bruset-kameran med den ljusstarkaste/skarpaste/AF-snabbaste optiken med en budget under 6000-8000 kr.

Varför 6-8tkr? Jo, det är där du hamnar för att det finns en massa andra kostnader som tillkommer utöver kamerahus och objektiv. Om du ska vara ute en längre session och ta många bilder behöver du bl.a. ett stort minneskort och ett extra batteri, gärna ett vertikalgrepp med plats för 2 batterier i. Dessutom behöver du ev. programvara till datorn för att "framkalla" raw-filer, samt hålla reda på och bildbehandla dina bilder. I runda tal kan du räkna med minst 3000-4000 kr. extra för allt detta.

Så om din budget är 10 000 kr. totalt så blir det lite knepigt, men jag ska visa att det går! Om du har möjlighet att tänja endast lite på den och tänka lite utanför ramen så kan du få utrustning som du med relativt lite träning kan åstadkomma bildresultat i nästan samma klass som en proffsfotograf med 20 års yrkesverksamhet och utrustning för över 100 000 kr. Åtminstone med så liten skillnad att det knappt uppfattas av gemene man, utan krävs samma bakgrund för att kunna avgöra skillnaderna. (Väldigt provokativt för vissa. Stor risk att jag blir totalsågad för detta :) ). Tror däremot att det är ytterst svårt om du följer de råd du fått hittills.

Här är mina tips och ett mer specifikt "recept" kommer längre ner.

1. Köp absolut inte ett ett par generationer gammalt begagnat kamerahus!

Dagens digitala systemkameror är färskvara. Grundregeln är desto nyare desto bättre. Utvecklingen av sensorer, microprocessorer och digitala finesser går rasande fort, du kan likna det vid datorer (det är ju i princip en burk med lite mekanik -slutare och annat- en sensor och en dator). Många "gamla rävar" som varit med länge lever tyvärr fortfarande kvar i gammalt tänk där man totalt överuppskattar saker som: Etablerat märke, solitt grepp och känsla, (stort utbud av begagnade objektiv), magnesiumlegering och fina rattar mm. Saker som kostar massa pengar, och säkert imponerar på kollegerna på pressklubben, men inte bidrar ett enda dugg till att ge dig bättre bilder. Se också punkt 3 nedan.



2. Satsa på ett objektiv med maximal skärpa som prio 1.
Det kan kosta betydligt mer, men här kan du kanske hitta ett begagnat äldre objektiv om det är ett högklass-objektiv. Optiskt sett har inte de bästa glasen blivit
värst mycket bättre på senare tid, däremot är de billigare objektiven av betydligt bättre klass idag än de billiga objektiven var förr, alltså skillnaden mellan billigt och dyrt är idag inte lika stor som förr. Köp absolut inte ett begagnat äldre "billigt" objektiv. Nya objektiv kan ha fördelar som snabbare elektronik och motorstyrning för autofokus t.ex.


3. Betala inte överpris på begagnade saker via fotosidans annonsmarknad.

Helt sjukt vilka priser för begagnade fotoprylar som säljare sätter ut. Det här är fortfarande en marknad som verkar leva kvar i gammalt tänk då man inte hade EU som frihandelszon och enkelt kunde handla och jämföra priser över Internet mm. Ta som grundregel att beg ska vara c:a 50% av nypris i butik i Sverige, om det är ganska aktuella saker vill säga, annars betydligt lägre. Utnyttja istället fördelen att handla nya saker via nätet tvärs över världen. Med dagens valutakurs kan du göra fantastiska affärer.


The list:
---------

Du nämner sportfoto, främst med actionsporter utomhus. Då behöver du snabb seriebildstagning, kanske inte det allra ljusstarkaste objektiven då det är bra ljus, men å andra sidan korta exponeringstider för att kunna frysa skeenden.


Det här är dina viktiga punkter.

* SNABB kamera med tillbehör

* Hög upplösning

* Tele zoom-lins med hög skärpa.

* (Höglassig raw-konverterare)

* Pris för alltihop c:a 10 000 max.


Snabb främst i betydelsen hög seriebildstagningshastighet. Också viktigt med en modern bra sensor med bra ljusegenskaper så att du kan gå upp lite i ISO-känslighet för att kunna frysa actionbilder.

Kameran ska också reagera snabbt när du sätter på den, fokusera snabbt och exponeringsmäta utan fördröjning.

Hög upplösning/många megapixel är absolut bra/nödvändigt för att kunna beskära bilder på ett bra sätt. Erfarna fotografer är normalt skickligare på att instinktivt komponera bilden i sökaren och sätta skärpan även när det är snabba förlopp, men det tar lång tid att bli bra på det och det är svårt att pricka skärpan och exponeringen på rätt ställe. Risken med för hög inzoomningsgrad är att du missar en massa bilder med action uanför bilden som du inte kan reparera i efterhand, eller att du får fokus på fel ställe. Istället kan du arbeta med ett större utsnitt, utnyttja spot-AF och centrumvägd exponering och helt enkelt sikta med motivet i centrum av bilden. På det viset kan du drastiskt öka din %-andel med bra bilder! Så vill man dock normalt inte ha bilden komponerad, så istället kan du sedan göra perfekta bildkompositioner genom att beskära bilden i lugn och ro och ändå ha skärpan på rätt ställe. Då behövs ett grundmaterial med många bildpunkter för att behålla hög upplösning även på den croppade bilden, men om du har det så kan du som relativ nybörjare drastiskt ta in försprånget från mycket skickliga fotografer. Kombinera detta med seriebildstagning på 6 bilder/sek eller mer och du kan lyckas ta bilder i klass med superproffset!


Skarpt objektiv!
Inget kan ersätta knivskarp optik. För att bilder som verkligen sticker ut och är fenomenala måste du ha ypperlig skärpa. Köp INTE ett billigt begagnat tele och kompromissa med det, i princip bortkastade pengar. Om du lagt ner en massa möda och med skicklighet och tur lyckats fånga precis rätt bild, så är det väldigt trist om inte kvalitén är tillräckligt hög. Till viss del kan en skicklig bildbehandlare lyfta en medioker bild till bra, men du kan aldrig få den där extrema wow-bilden.

Om man har behov av ett ljusstarkt skarpt tele, som inte bara har stor bländare utan också är knivskarpt även vid de högsta bländarvärdena, så är det omöjligt med din budget. Enbart objektivet, även begagnat, kommer att kosta betydligt mer än din totalbudget.

Nu blir det lite enklare då det är utomhussporter i dagsljus vi talar om och där du inte behöver extremt lång bränvidd. Då går det att hitta bra, zoom-optik i området kring 150mm. med hög skärpa vid bländare 5,6-8. Det kan räcka till även för att frysa actionbilder. Om du har en kamera som klarar brusfria bilder även om du går upp till ISO 400 eller mer, så borde det räcka för att få slutartider ner till 1/2000 sek. eller så.


Mitt "recept" kommer i nästa inlägg.
 
En helt annan väg. Forts.

Det här tycker jag du ska köpa:


SONY Alpha 550 i kit med 18-55SAM och 55-200SAM
http://www.warehouseexpress.com/buy...era-plus-18-55mm-and-55-200mm-lenses/p1033191

Den här kameran fullkomligt utklassar allt i samma prisklass eller som kostar upp till det dubbla från de andra tillverkarna! Den är blixtsnabb, tar 7 bilder per sek i burstläge (max 14 bilder i följd och endast exponeringsmätning och AF på första bilden). Annars 5 bilder/sek med mätning och kontinuerlig följande fokus på varje bild.

Kameran reagerar också fort vid start, fokuserar fort och är helt enkelt blixtsnabb på alla sätt.

Bildstabilisering inbyggd i kamerahuset sm gör att du får anti-shake med ALLA objektiv utan att betala extra för det. Finns också stort utbud av bra optik tack vare att alla äldre Minolta-objektiv passar.

Har en live-view funktion som är totalt överlägsen allt annat. Vinklingsbar skärm med 900 000 riktiga pixlar (inte ljug-pixlar som Nikon anger). Snabb följande AF och exponeringsmätning i LV-läge med 4,5 bilder/sek, superbra MF-check och ljusmätning på 200 000 punkter osv. Inte funktioner som är specifikt efterfrågade för dina behov, men du får de på köpet och de ger helt nya möjligheter till andra bildvinklar, speciellt med extrem vidvinkel t.ex.

Ny generation APS-C CMOS-sensor på 14,2 MegaPixel. Hög upplösning och extremt bra färg och brushantering vid höga ISO-tal.

Stark inbyggd blixt.

Mycket bra grepp, knappar och det snyggaste och smidigaste menysystemet på marknaden.

Programfunktioner i en klass för sig. Dynamic-range och HDR-funktion direkt i kameran. Ansiktsigenkänning och smile-shutter.


Objektiven i paketen får också anses vara mycket bra för att vara kit-objektiv. Ny generation lätta objektiv i plast med inbyggd fokusmotor.

En del värdesätter tyngden och känslan i objektiv med metallhölje och tjocka gummiringar. Jag med till att börja med, men börjar nu tycka mer och mer om de här. Har ingen personlig erfarenhet av 55-200, men här är en länk till ett välgjort test som visar att det ger riktigt bra skärpa, åtm. i centrum och lite nerbländat.

http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1271/cat/83

Som sagt, riktigt skarpt i de lägen du behöver det till och med tillägg på bara 1600 kr. från standardkitet så kan du inte hitta något jämförbart nån annan stans.

"Pirat" vertikalgrepp med extra batteri.
Jag köpte ett sådant från LinkDelight i Kina för nästan inga pengar alls. Gör kameran till en helt annan kamera att hålla i och rymmer också två batterier så att du kan vara ute länge.

Det ska ju vara kul att fota! Även om vi hittills mest pratat sportfoto på avstånd med tele så finns behovet och möjligheten att även göra close-ups och effektbilder. Med ett högklassigt diagonal fish-eye så kan du göra väldigt kul saker.

Kanske lite OT, men stoppa med ett sånt här, det är nog bland det roligaste inom fotoväg jag inhandlat nånsin!:
http://www.foto-tip.pl/sklep/samyang_8_mm_f_3_5_aspherical_if_mc_fish_eye_for_sony-p-1358.html

För 2200 kr. är det rena rånet och ryms nästan inom din totalbudget! Extremt prisvärt och fantastiskt roligt objektiv som öppnar helt nya möjligheter. Kan absolut rekommendera det.


ALLTSÅ:
SONY A550 med 18-55 och 55-200 = 8 200 kr.

16GB Minneskort = 900 kr.
http://www.dustin.se/pd_5010168424.aspx

Vertikalgrepp (ej-original) = 450 kr.
http://www.linkdelight.com/index.ph...-vertical-shutter/Detailed-product-flyer.html

Extra batteri = 100 kr.
http://www.linkdelight.com/index.ph...00-a700-a350-a300/Detailed-product-flyer.html

(Passa också på att köpa lite andra billiga tilbehör från Delight på en gång, t.ex. trådlös fjärrutlösare, filter, unipod-stativ osv.)


DxO optics pro, RAW-konverterare mm. = 1 500 kr.
http://www.dxo.com/intl/photo/news/...ort-for-new-Pentax-Sony-and-Panasonic-cameras

Gör extremt stor skillnad på framförallt hög-iso bilder med bra programvara för raw-konvertering. Tyvärr är programmet som Sony skickar med rena skräpet och DxO presterar klart bättre än t.ex. Adobe Camera Raw, så dessa pengar är välinvesterade, men behövs kanske inte direkt till att börja med.

Samyang 8mm FishEye = 2 200 kr.
http://www.foto-tip.pl/sklep/samyang_8_mm_f_3_5_aspherical_if_mc_fish_eye_for_sony-p-1358.html


Summa summarum ungefär 13 000 kr. för alltihop!
(Kamera, grundobjektiv, minneskort, batteri vertikalgrepp väl inom din angivna budget)

Detta är alltså fabriksnya högklassiga moderna superbra grejer med garanti mm. Löser dina behov och hjälper dig att ta fantastiska bilder.

Du kan inte hitta mer bang-for-the-buck än det här!

Det finns två systermodeller av kameran, A450 och A500, som är lite billigare och skalar bort vissa (olika) finesser, men jag anser att skillnaden är så pass liten och du skulle ångra dig om du tar nån av dom.

Speciellt burst-läge med 7 bps är bara 550-modellen som har tror jag.

Tipset från mig är alltså att inte lyssna alltför mycket på Canikon-folkets råd att köpa överprissatta, bagagnade saker med gårdagens teknik där enbart ett naket kamerahus spräcker din budget med råge. Tror att du inte får så lätt att skapa bra resultat med de prylarna. Kommer säkert få höra massa pseudo-argument som att det inte är ett säkert kort med Sony, finns ont om tillbehör och objektiv, dåliga brusegenskaper, ingen video, (eller kanske angrepp på mig) osv. osv.


Nä, nu får det vara nog, skulle kunna lägga ut texten betydligt mer.

Här är en 80-sidors forumtråd på fotosidan där alla vi som har en A550 tävlar i att berätta för alla andra som har en likadan kamera hur fantastisk den är :). På sidan 64 i den tråden kan du se bilder på vertikalgreppet.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=111701



Måste gå. Pizzan verkar vara klar nu :)
 

Bilagor

  • Pizza_450.jpg
    Pizza_450.jpg
    22.4 KB · Visningar: 896
Hahahahahaha.. garvade snudd ihjäl mig Mats...

Klart det roligaste genomförda tipsinlägg jag sett.. Välkomponerat samt klart och tydligt..

:)

Men nu åker poppkornen fram.. Canikonerna startar väl raketforskarhjärnorna nu för tackla detta "uppstickarinlägg".. Sådant får ju rakt inte passera oemotsagt..

Så väntar med spänning in då "flocken" går till angrepp.. Och gör mig beredd att rycka in om dom går för hårt åt dig...
 
Senast ändrad:
Hahahahahaha.. garvade snudd ihjäl mig Mats...

Klart det roligaste genomförda tipsinlägg jag sett.. Välkomponerat samt klart och tydligt..

:)

Men nu åker poppkornen fram.. Canikonerna startar väl raketforskarhjärnorna nu för tackla detta "uppstickarinlägg".. Sådant får ju rakt inte passera oemotsagt..

Så väntar med spänning in då "flocken" går till angrepp.. Och gör mig beredd att rycka in om dom går för hårt åt dig...

Varför skulle någon göra det? Den enda som gjort någon form av angrepp i tråden är väl Mats själv när han säger att alla andra har fel.

Lev gärna kvar i er bittra värld där ni är offer för de elaka Canon & Nikon-ägarna. Tryck inte på oss andra några stämplar som bara finns i era egna huvuden.
 
Vidhåller fortfarande canon 1D mark 2 + 70-200 4L
Det kan du hitta för UNDER 10000.-
Det ÄR det mest prisvärd du hittar för att fota sport.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.