En helt annan väg...
Hej!
Jag tycker inte att du fått alls särskilt bra råd, även om de nog har varit exakt vad man kan förvänta sig.
Jag ska förklara utförligt vad jag menar och förmodligen reta upp en och annan iom. detta, men jag föreslår att du går en helt annan väg. Blir tyvärr lite långt, men jag behöver skriva av mig lite frustration och det kan behövas en längre utläggning för att förklara vad jag menar. Ska försöka att ha en trevlig ton.
Bästa sättet tror jag är att ställa upp en kravlista/önskelista där även budgeten är med och sedan utifrån det överväga och kompromissa. Du kommer inte att kunna få den snabbaste/mest gedigna/med högsta upplösningen/minsta bruset-kameran med den ljusstarkaste/skarpaste/AF-snabbaste optiken med en budget under 6000-8000 kr.
Varför 6-8tkr? Jo, det är där du hamnar för att det finns en massa andra kostnader som tillkommer utöver kamerahus och objektiv. Om du ska vara ute en längre session och ta många bilder behöver du bl.a. ett stort minneskort och ett extra batteri, gärna ett vertikalgrepp med plats för 2 batterier i. Dessutom behöver du ev. programvara till datorn för att "framkalla" raw-filer, samt hålla reda på och bildbehandla dina bilder. I runda tal kan du räkna med minst 3000-4000 kr. extra för allt detta.
Så om din budget är 10 000 kr. totalt så blir det lite knepigt, men jag ska visa att det går! Om du har möjlighet att tänja endast lite på den och tänka lite utanför ramen så kan du få utrustning som du med relativt lite träning kan åstadkomma bildresultat i nästan samma klass som en proffsfotograf med 20 års yrkesverksamhet och utrustning för över 100 000 kr. Åtminstone med så liten skillnad att det knappt uppfattas av gemene man, utan krävs samma bakgrund för att kunna avgöra skillnaderna. (Väldigt provokativt för vissa. Stor risk att jag blir totalsågad för detta
). Tror däremot att det är ytterst svårt om du följer de råd du fått hittills.
Här är mina tips och ett mer specifikt "recept" kommer längre ner.
1. Köp absolut inte ett ett par generationer gammalt begagnat kamerahus!
Dagens digitala systemkameror är färskvara. Grundregeln är desto nyare desto bättre. Utvecklingen av sensorer, microprocessorer och digitala finesser går rasande fort, du kan likna det vid datorer (det är ju i princip en burk med lite mekanik -slutare och annat- en sensor och en dator). Många "gamla rävar" som varit med länge lever tyvärr fortfarande kvar i gammalt tänk där man totalt överuppskattar saker som: Etablerat märke, solitt grepp och känsla, (stort utbud av begagnade objektiv), magnesiumlegering och fina rattar mm. Saker som kostar massa pengar, och säkert imponerar på kollegerna på pressklubben, men inte bidrar ett enda dugg till att ge dig bättre bilder. Se också punkt 3 nedan.
2. Satsa på ett objektiv med maximal skärpa som prio 1.
Det kan kosta betydligt mer, men här kan du kanske hitta ett begagnat äldre objektiv om det är ett högklass-objektiv. Optiskt sett har inte de bästa glasen blivit
värst mycket bättre på senare tid, däremot är de billigare objektiven av betydligt bättre klass idag än de billiga objektiven var förr, alltså skillnaden mellan billigt och dyrt är idag inte lika stor som förr. Köp absolut inte ett begagnat äldre "billigt" objektiv. Nya objektiv kan ha fördelar som snabbare elektronik och motorstyrning för autofokus t.ex.
3. Betala inte överpris på begagnade saker via fotosidans annonsmarknad.
Helt sjukt vilka priser för begagnade fotoprylar som säljare sätter ut. Det här är fortfarande en marknad som verkar leva kvar i gammalt tänk då man inte hade EU som frihandelszon och enkelt kunde handla och jämföra priser över Internet mm. Ta som grundregel att beg ska vara c:a 50% av nypris i butik i Sverige, om det är ganska aktuella saker vill säga, annars betydligt lägre. Utnyttja istället fördelen att handla nya saker via nätet tvärs över världen. Med dagens valutakurs kan du göra fantastiska affärer.
The list:
---------
Du nämner sportfoto, främst med actionsporter utomhus. Då behöver du snabb seriebildstagning, kanske inte det allra ljusstarkaste objektiven då det är bra ljus, men å andra sidan korta exponeringstider för att kunna frysa skeenden.
Det här är dina viktiga punkter.
* SNABB kamera med tillbehör
* Hög upplösning
* Tele zoom-lins med hög skärpa.
* (Höglassig raw-konverterare)
* Pris för alltihop c:a 10 000 max.
Snabb främst i betydelsen hög seriebildstagningshastighet. Också viktigt med en modern bra sensor med bra ljusegenskaper så att du kan gå upp lite i ISO-känslighet för att kunna frysa actionbilder.
Kameran ska också reagera snabbt när du sätter på den, fokusera snabbt och exponeringsmäta utan fördröjning.
Hög upplösning/många megapixel är absolut bra/nödvändigt för att kunna beskära bilder på ett bra sätt. Erfarna fotografer är normalt skickligare på att instinktivt komponera bilden i sökaren och sätta skärpan även när det är snabba förlopp, men det tar lång tid att bli bra på det och det är svårt att pricka skärpan och exponeringen på rätt ställe. Risken med för hög inzoomningsgrad är att du missar en massa bilder med action uanför bilden som du inte kan reparera i efterhand, eller att du får fokus på fel ställe. Istället kan du arbeta med ett större utsnitt, utnyttja spot-AF och centrumvägd exponering och helt enkelt sikta med motivet i centrum av bilden. På det viset kan du drastiskt öka din %-andel med bra bilder! Så vill man dock normalt inte ha bilden komponerad, så istället kan du sedan göra perfekta bildkompositioner genom att beskära bilden i lugn och ro och ändå ha skärpan på rätt ställe. Då behövs ett grundmaterial med många bildpunkter för att behålla hög upplösning även på den croppade bilden, men om du har det så kan du som relativ nybörjare drastiskt ta in försprånget från mycket skickliga fotografer. Kombinera detta med seriebildstagning på 6 bilder/sek eller mer och du kan lyckas ta bilder i klass med superproffset!
Skarpt objektiv!
Inget kan ersätta knivskarp optik. För att bilder som verkligen sticker ut och är fenomenala måste du ha ypperlig skärpa. Köp INTE ett billigt begagnat tele och kompromissa med det, i princip bortkastade pengar. Om du lagt ner en massa möda och med skicklighet och tur lyckats fånga precis rätt bild, så är det väldigt trist om inte kvalitén är tillräckligt hög. Till viss del kan en skicklig bildbehandlare lyfta en medioker bild till bra, men du kan aldrig få den där extrema wow-bilden.
Om man har behov av ett ljusstarkt skarpt tele, som inte bara har stor bländare utan också är knivskarpt även vid de högsta bländarvärdena, så är det omöjligt med din budget. Enbart objektivet, även begagnat, kommer att kosta betydligt mer än din totalbudget.
Nu blir det lite enklare då det är utomhussporter i dagsljus vi talar om och där du inte behöver extremt lång bränvidd. Då går det att hitta bra, zoom-optik i området kring 150mm. med hög skärpa vid bländare 5,6-8. Det kan räcka till även för att frysa actionbilder. Om du har en kamera som klarar brusfria bilder även om du går upp till ISO 400 eller mer, så borde det räcka för att få slutartider ner till 1/2000 sek. eller så.
Mitt "recept" kommer i nästa inlägg.