Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera i Renault-reklamen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Såg precis en Renault-reklam med en fotograf som står precis utanför ett stängsel utan för en fabrik och fotograferar de nya bilarna när de kör ut från fabriken och in i den täckta lastbilen som ska frakta dem därifrån. Objektivet är vitt, vilket altså betyder att det är en canon. Kameran saknar inbygd blixt, vilket betyder att det är någon av 1D/1Ds-modellerna, eller 5D. Men framifrån, precis under blixten, så ser kameran skum ut. Meddelandet om fullt minneskort ser heller inte ut som på någon kamera jag har sett.

Är det en riktig kamera, och i så fall vilken, eller är det helt enkelt en mockup?

Walle skrev:
Objektivet är vitt, vilket altså betyder att det är en canon.
Det är alltså bara Canon som kan använda vita objektiv? Varför tillverkade/tillverkar t.ex. Minolta, Sony och Nikon vita objektiv om det bara är Canon som kan använda dem?

Re: Re: Vilken kamera i Renault-reklamen?

Göran Larsson skrev:
Det är alltså bara Canon som kan använda vita objektiv? Varför tillverkade/tillverkar t.ex. Minolta, Sony och Nikon vita objektiv om det bara är Canon som kan använda dem?

Jag bortser från din spydiga ton.

Jag hade fått för mig att det bara var canon som målade sina teleobjetiv vita. Det brukar ju vara en "dead give away" vilka fotografer som kör med canon respektive Nikon på sportarrangemang, just med tanke på färgen på de långa objektiven.

Har du något svar på min fråga möjligen?

Ska kolla nästa gång jag ser den (om den fortfarande går). Har googlat men inte lyckats hitta något tyvärr.

Vitt är förstås som du säger utmärkande för just Canon, även om andra märken också har vita objektiv (såsom Göran i så hjärtlig ton påpekar ;-) )

Det är den kommande Sony D-SLR, med FF!
Optiken är en Zeiss, liksom Canons optik, här vitlackad.
Smygreklam inför lanseringen under sent 2008.

larsborg skrev:
Det är den kommande Sony D-SLR, med FF!
Optiken är en Zeiss, liksom Canons optik, här vitlackad.
Smygreklam inför lanseringen under sent 2008.

Är det en gissning eller fakta? :) Riktigt kul att se den så här långt innan lanseringen om det stämmer! Speciellt i en reklam som inte är en Sony-reklam. Men om det stämmer kan jag tänka mig att Sony har betalat en ansenlig summa pengar för att få med den i reklamen :) Det blir som produktplacering, fast i en reklam istället för en film :)

Om du kollar på prisma"tornet" så osar det väldigt mycket canon. Dessutom är det väl bara Nikon och canon som har några digitala modeller med vertikalgrepp inbyggt i sina proffsmodeller?

Informationsmeddelandet är med största sannolikhet inte standard utan bara där för att man ska se det tydligt på reklamfilmen

Såg den lite flyktigt igår så jag är inte säker.

Ska fotografen i filmen porträttera en seriös fotograf så kan han ju inte gärna ha en Nikon eller Sonykamera. Det är ju självklart en Canon!

Håller på att läsa igenom alla dödshot på mailen nu. Tat lite lugnt en stund nu.

:)

Garanterat att det är en L glugg ialla fall av modell 400 eller 600mm. Sett reklamen några gånger och bara tittat på gluggen i princip. Det är vanligt att man tar bort företagsloggor på en produkt som används i reklam för att inte gynna andra före andra.

Ang displayen så är det bara för att illustrera tydligt under någon bråkdels av sek att minnet är slut så att man fattar poängen med filmen...

Det är en canon, syns lång väg. Dessutom kan en sån där fåne till fotograf omöjligt använda något annat märke ;)

Toppen, nu kan man detaljgranska den! :D

Pausar man på 0:24 ser man vad jag syftar på. Precis frampå prismahuset är det en oval/rektangulär grej som jag tycker ser märklig ut. Ingen av canons 1D/1Ds-modeller ser ut så framifrån. Men varför skulle de använda olika kameror i olika klipp? Verkar ju inte så logiskt.

Senast ändrad:
Walle skrev:
Toppen, nu kan man detaljgranska den! :D

Pausar man på 0:24 ser man vad jag syftar på. Precis frampå prismahuset är det en oval/rektangulär grej som jag tycker ser märklig ut. Ingen av canons 1D/1Ds-modeller ser ut så framifrån. Men varför skulle de använda olika kameror i olika klipp? Verkar ju inte så logiskt.
Menar du klisterlappen de har satt på kameran för att inte göra gratisreklam för Canon?

Tittar man på sekund 4 i youtubeklippet som Christian länkar till så syns det väl tydligt att det är baksidan på en 1D.
Likaså i slutet när man ser att minnet är fullt.
Däremot sekund 5 visar ju ett prismahus som inte liknar 1D. Eller?

Fast vad sjutton. Varför ska man bry sig? ;)

Men Walle då,

Den rektangulära grejen är ju bara en tejpbit över Canon-loggan. Kameran är en 1D, första generationen. Detta ser man dels på D-märkningen som inte är övertäckt och dels på WB-mätaren som sitter strax ovanför (den ljusvita lilla ovalen)

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1d/

Case closed.

Objektivet är ett FD 500/4.5L (Ja, FD)

ANNONS