ANNONS
Annons

Vilken Kamera För Porträtt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor E.

Medlem
Jag är en seriös amatör inom fotografi och har precis kommit fram till att det jag tycker om mest inom foto är porträttbilder. Nu undrar jag bara vad för slags kamera ni med lite mer erfarenhet tycker är bäst för porträtt. Är det Digitalt, 35mm, Mellanformat...? Vilken kamera? Varför tycker ni så? Osv...

Just nu använder jag en Canon EOS 300v 35mm kamera och använder mest Tri-X och T-Max. Jag är intresserad i era svar för mina framtida investeringar inom foto och svaren skulle vara till stor hjälp.

Tack på förhand!
//Victor E.

jag kan inte säga dig vad som är bäst, men jag kan säga att det är en otroligt skön känsla att ta porträtt med mellanformat,
det är mycket roligare än småbild om inte annat.

Har du tillgång till mörkrum och använder det så är en mellanformatare rolig.

Annars är mitt råd att vänta. Till slut känner du vad du vill

Mellanformat är väl det roligaste för porträtt .
Själv gillar jag mätsökar till porträtt , ofta med brännvidder 50-90.
annars finns det en viss smidighet i det digitala formatet även vid porträttfotografering.

mvh Ale

Pentax 6x7 med ett 105mm objektiv hade jag valt i studion. Tråkig synktid men den fungerar väl!!

Dessutom en härlig kamera för naturbilder!!

Formatet 6x7 är helt underbart,, har alltid längtat efter det själv men har inte plats..

Mvh Niclas,

Jag får nog ställa mig till skaran som tycker att mellanformat är bäst.

Inte bara för att man får ett större negativ vad allt det nu innebär utan speciellt för att bilden (om man använder tex skorstenen på en Hassel) är så stor, så man lever sig in mer i bilden.

Sen är det lite nackdelar med det systemet med. Tyngre, helst krävs lite snabbare tider om man inte använder stativ.

Men som sagt, känslan med mellanformater för porträtt är underbar. (Ibland går jag runt hemma och bara tittar i kameran. Underbart...)

/ Marcus

Brummelisa skrev:

Men som sagt, känslan med mellanformater för porträtt är underbar. (Ibland går jag runt hemma och bara tittar i kameran. Underbart...)

/ Marcus

Hehe, ser det framför mig, faktiskt.

Jag fotar inte mellanformat själv men de gånger jag hanterat min flickväns Mamiya tvåögda 220C Pro så slås jag av njutningen i att se i sökaren. Att bara sjunka in i den lilla spegelvända världen. Minst sagt fängslande!
Men där är ju shacktsökarna också olika. Finns ju olika ljusstarka mattskivor..

Mvh Niclas,

Jag fick låna en Mamiya RZ67 för ett tag sen. Helt fantastisk kamera om man orkar släpa på en dödstung väska. Bälgfokusering och normaloptik ger fin närhetskänsla. Jag plåtar dock helst porträtt utan stativ, och det är den väl inte gjord för, men det funkar bra det med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar