Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilken kamera för mina behov?

Produkter
(logga in för att koppla)

Topdog

Medlem
Saken är denna jag vill köpa mig en ny kamer och jag är en sån som kan stå i en godis affär i en timme utan å ha kunnat välja klart va jag ska ha.
(tänkt köpa kamera i 1/2 år men bara skjutit fram det)

jag väljer imellan

Nikon d70 paketet med 18-70 ca pris 11090kr

och

cannon 10d med batterigrepp BG-ED3 och ett minnes kort på 256mb ca pris 13500kr

Mitt främsta mål med kameran är att ta snowboard/skateboard och konsert bilder därav behöver jag en snabb kamera.

frågorna låder
1/ vilken kamera lämpar sig bäst för mina 2 största behov?

2/bör jag prioritera att 10D har iso100 som minsta och d70 bara iso200?

3/Vilken är snabbast å kanske mest lämplig för sekvenstagning?

4/Vilka objektiv skulle ni föreslå till.
prislappen ska helst stanna vid 15000 på hela paketet kamera, objektiv, minneskort (blixt, kanske inte är det första man behöver till snowboard fotografering) och eftersom jag ska till chamonix i 4 månader prioriterar jag objektiv till snowboard först.

5/ vilken klarar kyla, dåliga förhållanden bäst?

minneskort har jag nog tänkt mig att köpa san disk
ultraII...om nu ingen har något bättre förslag vill säga.

så nu har jag skrivit mycket, förhoppningsvis inte för mycket för att ni ska bli utråkade å skita i å svara =P

känner ni att ni bara kan svara på någon fråga så gör det, jag tar tacksamt imot alla svar.
 
*Tipsar*

Du får en begagnad 10D för 8500 kr (ofta med vissa tillbehör). Lägg sedan det du sparar på bra optik.

EDIT: såg att du hade en minolta, har du sett att minolta kommit ut med en dslr?
 
har bara ett 35-70 2,5/4,5 och en ganska rutten blixt så jag har faktist inte ens tänkt tanken att bygga vidare på minolta...sen har min mamma alltid varnat mig för å köpa begagnat, så det ser jag som en sista utväg isåfall.
 
Topdog skrev:
har bara ett 35-70 2,5/4,5 och en ganska rutten blixt så jag har faktist inte ens tänkt tanken att bygga vidare på minolta...sen har min mamma alltid varnat mig för å köpa begagnat, så det ser jag som en sista utväg isåfall.

Om du nu köper begagnat och är orolig för att något kommer gå fel. Se till att ha kvar lite garantin när du köper det. Då kan du testa prylen och om något skulle vara fel är det bara att skicka iväg på service.

Jag var som dig förut men nu köper jag uteslutande begagnat då man får så mycket bättre prylar för samma slant.
 
ja jag antar att jag får ha det i baktanke, även om jag nog tror att det blir nytt istället för begagnat...ingen mer som vill ge sig in i diskutionen med goa tips å råd =)
 
1. Det är nog hugget som stucket. Båda har sina fördelar. 10D är lite robustare byggd med skal i metall. 10D har lite större buffert om man fotar RAW. D70 är snabbare på att skriva till minneskortet och tar du sekvenser i JPEG är D70 helt klart att föredra. När buffern är fylld på 10D är den LÅÅÅÅÅNGSAM.
För konserter är väl främst bruset på höga isotal viktigt att titta på. Själv tycker jag att bruset från D70:n är snyggare, men det är en smaksak.

2. ISO100 är väl eg bara en fördel om man vill ha långa (eller iaf längre) slutartider mitt på dagen. I det sammanhanget är skillnaden mellan ISO100 och 200 inte så stor. Man kommer ändå att vilja ha ett ND-filter. Bilderna från 10D på ISO100 är ju dock renare från brus än D70:n på ISO200. Många gillar detta "rena" utseende. Jag tycker det känns lite plastigt. Åter igen en smaksak.

3. Se 1.

4. För D70:n är ju kitoptiken given, som jag ser det. Det är dumt att inte köpa den. För skateboard vill man väl ha hyfsad vidvinkel, eller har jag fel?
Jag har aldrig fotat Snowboard, så jag vet inte hur nära/långt bort man är. Man vill väl helst ha något hyfsat lätt åxå, kan jag tänka. Så om inte kitoptiken räcker till kanske en 180/2.8 kan vara något. Fast ska man köpa den ny kanske den är lite för dyr för att klara din budget.
Till 10D blir det dyrare om du ska ha en bra optik med vettig vidvinkel. 17-40/4L är väl att föredra.
Canon tele har nog någon annan bättre koll på än jag tror jag.

5. Vad gäller kylan så är det nog samma sak. D70:n är inte lika kall att hålla i eftersom den är av plast. I övrigt är det väl samma.
10D klarar nog däremot lite tuffare tag. Men D70:n tål en hel del åxå.

Jag vet inte om du blev klokare på detta. Men lite beroende på vad för objektiv du behöver så kommer du nog en del billigare undan med D70:n.
 
Valen du gav är nog huggna som stuckna.

En fördel för Nikon är att du kommer ha ett större utbud av gluggar på begagnatmarknaden.

Inte beggat.... Nej jag håller med din mor. Delvis!
Jag skulle aldrig köpa ett digital hus begagnat. Vi har inte kunskap och möjlighet att kunna bedömma dess kondition. Men gluggar köper jag gärna begagnade, där kan jag och du med hjälp från någon erfaren avgöra skicket.
 
För dina behov skulle jag föreslå 10D.
Om du är modig så kan du köpa 10-22mm EF-S och såga lite. Då får du grymt bra vidvinkel.
Fast i ditt val skulle jag nog valt en D70. Som sagts tidigare så är det väldigt svårt att köpa begagnat D-SLR hus. Men har du funderat på Konika-Minoltas 7D? Den har ju bildstabilisering så det kanske skulle vara något om du ska ta actionbilder?!

/A\
 
Bildstabilisering hjälper väl inte så himla myket vid actionbilder? Man måste ju ändå ha snabba tider för att frysa händelseförloppet, så ljusstark optik är nog vägen att gå.
 
Det beror ju på, det finns väl situationer där skakningsoskärpan blir ett större problem än motivets rörelse (om du har lång brännvidd, men kanske klarar dig med 1/60s eller längre för att "frysa" motivet).
 
1. Du kan dra slutsatsen själv. Därför svarar vi eller hur?

2. Spelar ingen roll enligt mig. Ett steg är inte avgörande om du vill ha längre exponeringstider. Använd ett ND filter istället! Brusskillnad mellan 100 och 200 är marginell. Förstår faktiskt inte varför folk pratar om det så mycket. Vanesak?

3. Är redan besvarat ovan. 10D - större buffert i RAW. D70 - snabbare skrivning till minneskort. Om du kommer att fota i jpeg (som jag gör) välj D70! Svårt att slå i taket.

4. Kitglugg för Nikon. För 10D blir det svårt att hålla sig inom 15000 med motsvarande optik tror jag. Men jag kan ha fel.

5. Ingen aning...

6. Egen punkt. 1/500 synk kommer att hjälpa dig att ta snabba bilder mot sol. Tycker faktiskt att det är största fördel med D70!

Ultra II fungerar utmärkt för mig. Skrivhastigheterna kan du kolla här:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007
 
stäck skrev:
Det beror ju på, det finns väl situationer där skakningsoskärpan blir ett större problem än motivets rörelse (om du har lång brännvidd, men kanske klarar dig med 1/60s eller längre för att "frysa" motivet).

De actionbilder där 1/60 är tillräckligt är väl kanske inte så mycket till action enl. min mening men... :)
Men visst, det finns säkert en del situationer där det är bra även för actionfoto, men normalt vill man ju kanske ändå ha slutartider neråt 1/500 för action, om man ska prata generellt, och då spelar ju inte bildstabilisering så stor roll.
För andra tillämpningar är det ju dock mycket användbart.
 
många bra å långa svar, är nu mest inne på att köpa d70 (om nu ingen kan övertyga mig något anant)...är dock fundersam om jag kanske ska köpa nån mer optik till den, då främst till snowboard fotografering.
 
hur snabb är nikon d70 i sekvenstagning om man fotar i raw format?

(ja blir galen på detta säkert spenderat ett halvt liv i forum för å få nån hum om vilken kamera jag ska köpa)
 
Kom ihåg att köpa ett snabbt minneskort, i stil med Sandisk Ultra II eller liknande, om du ska plåta action i RAW. Ingen mening att begränsa kameran i onödan...
 
klämmer in ännu en fråga. Om man vill ha en blixt till nikon d70 och vill ha en snabb å bra blixt till konsert bilder och actionsporter. Dock ingen värsting som kostar skjortan.
hade varit spexit om man kunde ta sekvens med blixten, men då kanske pengarna rinner iväg?

är lite borta när det kommer till blixtar så är inte så hajj va alla benämningar är som ttl å ledtal, om det är någon som har något slags kamera lexicon sida så får ni gärna tipsa med den...då helst på svenska så man fattar ordentligt =)
 
Blixt och dunder...

Nikon har bara två som fungerar till D70:
SB-600 & SB-800. De är kanon men inte gratis.
Ca 3000kr respektive 4000kr. Med lite tur hittar du även begagnat eller tom oanvända på blocket.

Sigma har en blixt för runt 2000kr som fungerar.
Expert brukar ha dem. Den är något klumpigare än Nikons modeller.

Metz har också modeller.

Mitt råd. Köp en ny eller begagnad Nikon!

/AnWi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.