Annons

Vilken kamera får man mest för pengarna? ca.8-10.000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenzeen

Ny medlem
Hejsan, Rebecka heter jag och går fotolinjen 3an till hösten och undrar vilken kamera som man får mest för pengarna? Hade tänkt mig runt 8,9 - 10.000 kr. Har nu en Nikon D40 och skulle gärna vilja byta upp mig till något mer av "proffs"kamerorna som jag kan använda ett par år och på praktiken osv. Gärna Nikon då eftersom jag skulle vilja kunna använda mina objektiv fortfarande.

Någon som har något tips? Funderade på en beg. D300 hus.
Vart ska man köpa beg. i så fall?

:D Tacksam för svar och tips!

Hallå Rebecka,

Bytte själv upp mig alldeles nyligen från en d70 till en begad d300 och kunde inte vara mer nöjd!

Valet om du vill ha Nikon står ju mellan d90 och en begad d300 känns det som för att hamna inom budget. Sen beror det ju lite på vad du har för objektiv idag, och om du skulle vilja ha lite pengar över att köpa sånt för. Största anledningen att jag valde d300 var för att den känns rejälare med sitt aluchassi och är bättre tätad.

Att den har lite bättre AF och är lite snabbare skadar ju inte heller. Men om du känner att du kanske skulle vilja testa på filmning också kan ju d90 vara ett bra val. Vilken av dom du väljer så lär det vara ett lyft, inte för att d40 skulle vara dålig, men det har ju hänt lite sen den kom.

Lycka till!

Nu tänker jag gå emot strömmen och föreslå något som de flesta lär tycka är vansinne:

Begagnad Canon EOS 5D: ~7-8000:- (man kan pruta när folk vill ha överdrivna 9-10kkr)
Begagnad Canon EF 50/1.4: ~2500:-

Jag vet inte vad du har för Nikonobjektiv i dagsläget, men de kommer förstås inte att passa. Det du får istället är en kamera som ger möjlighet till enormt fin bildkvalitet och som är relativt välbyggd och hållbar. En sökare som sopar banan med allt som har mindre sensor (även D300). Objektivet är ett klassiskt normalobjektiv som antagligen kan passa utmärkt om man går på fotoskola, där det förhoppningsvis handlar mer om att renodla sig än att täcka in så många brännvidder som möjligt.
Gillar man inte normalobjektiv så kan man hitta ett Tamron 28-75/2,8 för ungefär samma pris, eller varför inte en fast vidvinkel?

Tack för era åsikter! :D

Ja ni, det här med val av kamera var inte lätt de. I skolan användes mestadels Canon Eos 450 och liknande men min fotolärare köpte in två Canon Eos 40D för inte så länge sen som jag fick dispans på att använda då jag får specialuppdrag från och till av honom och jag måste säga att jag gillade ratten den hade på baksidan och displayen om man jämför med min nikon D40 så var den rejälare. I dagsläget har jag bara normalobjektiv, Sigma 70-300 mm 1:4-5.6 (som inte funkar med autofokus såklart på d40, fick den av en okunnig släkting så att säga) och en blixt.

Att jag just funderar på Nikon är väl för att då känns det som jag kan lägga mer pengar på bara kamerahus beg. och samtidigt ha objektiv tills jag får ihop till nåt nytt än att lägga samma peng på kamerahus och ett objektiv vilket jag så skulle behöva köpa om ja väljer canon. :p

Tack för tipsen! :)

Jag tycker inte att du ska bry dig om vad du har idag, om det är 50/1,8 du avser med "normalobjektiv". Inte för att racka ner på objektiven ifråga, utan för att du sätter dig själv i en helt onödig begränsningssits rent utbudsmässigt, baserat på två väldigt billiga objektiv som du lätt kan sälja utan större förlust.

Välj system utifrån vad du vill fotografera och tror dig kunna komma att vilja investera i framöver. Canon och Nikon är säkra kort, men i mitt tycke kan du få betydligt mer för pengarna med en Canon (särskilt begagnat), eftersom det går att använda en mängd olika objektiv med adapter. Då förstås med manuell fokus och allt sånt, men återigen; på en fotoskola får man förhoppningsvis lära sig att begränsa sig snarare än tvärtom:)

Att jag rekommenderar just 5D är för att det är den billigaste (vettiga) fullformatskameran du kan få in i din budget. Och om foto är något du kommer att pyssla mycket med så kommer du förr eller senare antagligen att vilja ha fullformat ändå. En 5D har några år på nacken, men är fortfarande väldigt bra. En D300 kommer att tokrasa i pris och inom två år vara mindre värd än en 5D är idag. Det du får med en sådan kamera är snabbare autofokus och betydligt rappare gränssnitt. Bättre display och allt sådant som handlar om ren elektronik. Men du får nog inte en sån för de pengar du vill lägga. Särskilt inte om du ska ha objektiv till den också.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto