jonas_erik
Avslutat medlemskap
Du Fotonatta ! Varför sitter du i två trådar samtidigt ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Okey men d3100 är väll inte lika bra som 550d?? :ONikon D3100 är också ett mycket bra val ! Hade själv valt den av dessa ,faktiskt!http://www.kamerabild.se/nyheter/bl...r-canon-eos-550d-i-bildkvalitet-1.373752.html http://www.letsgodigital.org/se/27027/nikon-d3100/
Köp en Canon 550D. Det låter som om det är en sådan du vill ha och det är verkligen en jättebra kamera som du kan "växa" med.
Du Fotonatta ! Varför sitter du i två trådar samtidigt ?
best bang for the buck får du alltid om du köper en bättre beggad, om du är inne på Canon så är ju en 40D med någon bra glugg ett klart intressant alternativ för att nu röra till det lite till för dig
jag tycker att dom är hur enkla som helst att använda, och lite mindre mumbo-jumbo i form av en massa svammelfunktioner.
ska du lära sig lite mer seriös foto ska du lära dig använda standardlägena och inte använda en massa funktioner som du inte ved det är som gör vad.
en kamera behöver strängt taget bara bländar, slutar, manuell styrning och ISO styrning
okey, men borde jag köpa en billig 1000d för 3.000kr eller att på en gång lägga pegar typ 7.000kr på en 550d?? för 550d måste väll ändå ta bäst foton?
Jag vet inte om du köper enbart ett kamerahus eller om du tänker dig ett kit med objektiv.
Mitt råd är att köpa en Nikon D90 kamerahus på expert på mellandagsrean för 4990:- . Sensationellt bra pris för en mycket bra kamera.
Om du sedan har ont om pengar, satsa på att köpa objektiv begagnat. Det finns väldigt mycket till salu, det gäller bara att slå till när du ser rätt annons.
Objektiv väljer du utifrån vad du är intresserad av att fotografera; sport, natur, porträtt etc etc.
Att köpa en dyr grej svider bara när man köper den men man njuter varje gång man använder den, att köpa en billig grej är kul när man köper den men det svider varje gång man använder den sedan.
Något som är lätt att glömma vid val av hus från Nikon, Canon eller andra märken är utbudet av optik. Jag använder Nikon på jobbet och Canon privat och upplever det som att utbudet på Canon-sidan är större. Det finns fler "bra" objektiv att välja på i det lägre prissegmentet. Tex så är jag och kompisen intresserad av att fotografera fåglar. Jag använder Canon och kör med ett 100-400 för 14000 spänn. Kompisen med Nikonen hittar inte ett motsvarande objektiv för samma pengar. Det finns ett dyrare alternativ men klivet blir ofantligt stort. Kring 70000 har jag för mig.
Som nybörjare kanske det känns mäktigt att tänka så långt fram som dyrare optik. Men växer sig intresset starkt kommer man dit för eller senare. Då vore det trist om man upplever sig att ha valt fel märke. Tror man sig veta att man kommer fota med långa telen så bör man välja Canon före Nikon. Det är min och kompisens erfarenhet i alla fall.
Varje år när jag åker till Öland för fågelfotografering slår den en att över 90% (grov uppskattning) kör med Canon. Vita objektiv i mängder...