ANNONS
Annons

Vilken kamera är mest värd att köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
God morgon,

Jag känner att jag bara måste få vara lite filosofisk så här på julaftonmorgonen :)

Värde är något högst subjektivt. Vad du anser är värdefullt är något personligt och för dig ensamt.

Så vilken kamera som är mest värdefull för dig kan bara du svara på. Annars får du bara svar vilken kamera som är mest värdefull för den som svarar.

Många försöker hitta svaret på t.ex på nätet och hos någon slags allmänhet om vad som är "bäst", för att det ska bli enkelt, att slippa fundera själv och enkelt kunna vara nöjd med sitt val. Det är så med nästan alla brancher att det finns ofta minst två aktörer som erbjuder produkter och tjänster, vi konsumenter spenderar timme ut och timme in med att argumentera mot varandra om vilken av de som är bäst, Bäst vadå? jo, för alla. inte för dig eller mig.

Alla kameror du nämner har olika egenskaper: pris, funktion, kvalité. Det gäller för dig att fundera ut: vad är viktigt för dig? Vad är ditt behov? Köp den kameran som matchar ditt behov mest. Det du kan göra är ta råd, känner du t.ex. inte till vissa funktioner, fråga efter andras erfarenhet om hur funktionen fungerar och bedöm sen hur värdefull den är för dig, är det något du behöver? Ska du lägga pengar på det?

På så sätt tror jag du kommer hitta den kameran som är mest värdefull för dig och fyller ditt behov för dig bäst, varken mer eller mindre.

Lycka till och God Jul!

ps, när du gjort ditt val, var nöjd. Låt ingen annan få dig att känna att du gjort fel val. Ditt val är ditt val och ingen annans.

Senast ändrad:
Köp en Canon 550D. Det låter som om det är en sådan du vill ha och det är verkligen en jättebra kamera som du kan "växa" med.

best bang for the buck får du alltid om du köper en bättre beggad, om du är inne på Canon så är ju en 40D med någon bra glugg ett klart intressant alternativ för att nu röra till det lite till för dig :)

jag tycker att dom är hur enkla som helst att använda, och lite mindre mumbo-jumbo i form av en massa svammelfunktioner.
ska du lära sig lite mer seriös foto ska du lära dig använda standardlägena och inte använda en massa funktioner som du inte vad det är som gör vad.
en kamera behöver strängt taget bara bländar, slutar, manuell styrning och ISO styrning

jag tycker att dom är hur enkla som helst att använda, och lite mindre mumbo-jumbo i form av en massa svammelfunktioner.
ska du lära sig lite mer seriös foto ska du lära dig använda standardlägena och inte använda en massa funktioner som du inte ved det är som gör vad.
en kamera behöver strängt taget bara bländar, slutar, manuell styrning och ISO styrning

okey, men borde jag köpa en billig 1000d för 3.000kr eller att på en gång lägga pegar typ 7.000kr på en 550d?? för 550d måste väll ändå ta bäst foton?

det valet måste du avgöra själv.
en dyrare kamera, med dyrare tar oftast bättre bilder rent tekniskt, det går inte argumentera bort, det är du själv som bestämmer.
och för en given summa får du alltid mer kamera för pengarna om du tar en beggad dyrare modell med något år på nacken.
men sedan så får man också tänka på att utvecklingen alltid (nästan ) gått framåt så en 5-10 år gammal 50000 kronors kamera som du får för 5000:- idag kan vara hopplöst akterseglad av en ny 5000 kronors kamera idag, lite grovt uttryckt, men du förstår nog resonemanget.

okey, men borde jag köpa en billig 1000d för 3.000kr eller att på en gång lägga pegar typ 7.000kr på en 550d?? för 550d måste väll ändå ta bäst foton?

Hej och god jul på dig ! En sak du ska lära dig är att det inte är kameran som tar bra bilder,utan du själv.Tar du inte bra bilder med en 1000D så tar du inte bättre bilder med 550D heller.Vet många som köper en systemkamera och orkar inte lära sig någonting,dom sätter den på gröna läget och låter kameran fixa allt.Sedan klagar dom på att motivet inte blir i fokus och att blixten far upp hela tiden och det är utkastade pengar tycker jag.Tycker du ska läsa på lite först och få kött på benen innan du bestämmer dig för vilken kamera du ska köpa,ingen kamera fixar det man inte kan.MVH.

Gå på magkänslan

Köp helt enkelt den kamera du känner att du VILL ha (om det är möjligt)
Att försöka resonera sig fram till ett val som du gör här riskerar att leda till att du köper den billigare kameran och sen ändå suktar efter 550:n
Då blir det inte roligt att fota och då kommer du ha valt fel kamera

Så, som jag brukar göra om jag inte kan bestämma mig. Jag singlar slant, blir det den ena och jag är nöjd så tar jag den. Blir det den andra och jag känner "Hmm, kanske bäst av 3" så vet jag vilken jag VILL ha :)

God Jul!

Jag vet inte om du köper enbart ett kamerahus eller om du tänker dig ett kit med objektiv.
Mitt råd är att köpa en Nikon D90 kamerahus på expert på mellandagsrean för 4990:- . Sensationellt bra pris för en mycket bra kamera.
Om du sedan har ont om pengar, satsa på att köpa objektiv begagnat. Det finns väldigt mycket till salu, det gäller bara att slå till när du ser rätt annons.

Objektiv väljer du utifrån vad du är intresserad av att fotografera; sport, natur, porträtt etc etc.

Jag vet inte om du köper enbart ett kamerahus eller om du tänker dig ett kit med objektiv.
Mitt råd är att köpa en Nikon D90 kamerahus på expert på mellandagsrean för 4990:- . Sensationellt bra pris för en mycket bra kamera.
Om du sedan har ont om pengar, satsa på att köpa objektiv begagnat. Det finns väldigt mycket till salu, det gäller bara att slå till när du ser rätt annons.

Objektiv väljer du utifrån vad du är intresserad av att fotografera; sport, natur, porträtt etc etc.

Ja en D90 för de pengarna är som hittat ! Bästa kameran av de uppräknade,men det vågar man knappt nämna nu när det råder D7000-feber på FS ! Botemedlet mot denna feber heter D400 så hoppas man lever ett tag till för att få sin dos !

En "enkel" kamera är absolut inte enklare att använda än en mer avancerad, det är bara svårare att göra de olika inställningarna man efter ett tag vill göra. Det finns mer eller mindre samma inställningar på dem, fast på den ena måste man gå in i en meny för att ställa in det mesta, på den andra sitter det en knapp man trycker på för att ställa in. Vilket låter enklast?

Dessutom är en sak som dubbla inmatningshjul mycket bekvämare, det saknas på de billigare kamerorna. Då kan man ha det ena för att ställa bländare och det andra till slutartid eller exponeringskompensation (det låter kanske krångligt nu men det lär du dig efter en vecka) istället för att bara kunna ställa det ena och behöva krångla för att ställa in det andra.

En 1000D är en riktigt gammal tråkig kamera. Visst går det att ta fina bilder med den allt vad den kan göra kan alla andra nya kameror göra bättre.

Nikon D90 eller 550D är riktigt fina kameror, får du dem till bra pris nu under mellandagsrean tycker jag absolut att du ska köpa en av dem!

Att köpa en dyr grej svider bara när man köper den men man njuter varje gång man använder den, att köpa en billig grej är kul när man köper den men det svider varje gång man använder den sedan.

Något som är lätt att glömma vid val av hus från Nikon, Canon eller andra märken är utbudet av optik. Jag använder Nikon på jobbet och Canon privat och upplever det som att utbudet på Canon-sidan är större. Det finns fler "bra" objektiv att välja på i det lägre prissegmentet. Tex så är jag och kompisen intresserad av att fotografera fåglar. Jag använder Canon och kör med ett 100-400 för 14000 spänn. Kompisen med Nikonen hittar inte ett motsvarande objektiv för samma pengar. Det finns ett dyrare alternativ men klivet blir ofantligt stort. Kring 70000 har jag för mig.
Som nybörjare kanske det känns mäktigt att tänka så långt fram som dyrare optik. Men växer sig intresset starkt kommer man dit för eller senare. Då vore det trist om man upplever sig att ha valt fel märke. Tror man sig veta att man kommer fota med långa telen så bör man välja Canon före Nikon. Det är min och kompisens erfarenhet i alla fall.

Varje år när jag åker till Öland för fågelfotografering slår den en att över 90% (grov uppskattning) kör med Canon. Vita objektiv i mängder...

Varför inte satsa på en 50D istället? De har väl gått ner i pris som tusan nu när 60D har kommit?
Såg på Rajala att man kan få en 50D + 18-55 IS + 55-250 IS för 8 999.
Men man kan säkert hitta ännu bättre priser. Ett tips, kolla här på FS annonsmarknad, ibland kan man hitta riktigt prisvärda prylar där.

Något som är lätt att glömma vid val av hus från Nikon, Canon eller andra märken är utbudet av optik. Jag använder Nikon på jobbet och Canon privat och upplever det som att utbudet på Canon-sidan är större. Det finns fler "bra" objektiv att välja på i det lägre prissegmentet. Tex så är jag och kompisen intresserad av att fotografera fåglar. Jag använder Canon och kör med ett 100-400 för 14000 spänn. Kompisen med Nikonen hittar inte ett motsvarande objektiv för samma pengar. Det finns ett dyrare alternativ men klivet blir ofantligt stort. Kring 70000 har jag för mig.
Som nybörjare kanske det känns mäktigt att tänka så långt fram som dyrare optik. Men växer sig intresset starkt kommer man dit för eller senare. Då vore det trist om man upplever sig att ha valt fel märke. Tror man sig veta att man kommer fota med långa telen så bör man välja Canon före Nikon. Det är min och kompisens erfarenhet i alla fall.

Varje år när jag åker till Öland för fågelfotografering slår den en att över 90% (grov uppskattning) kör med Canon. Vita objektiv i mängder...

Jepp så är det. Vill man ha ett teleobjektiv med hög kvalité med bra omfång som inte väger bly eller kostar skjortan är Canon ett bättre val. Därav alla fågelfotografer med vita objektiv :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar