Annons

Vilken kamera är bäst för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eleanor

Ny medlem
Jag är väldigt grön inom ämnet digitalkameror. Dock har jag i mitt tidigare liv - innan barnen - fotat en hel del med en vanlig systemkamera. Ska nu skaffa mig en digitalkamera som jag vill använda främst till att ta skarpa närbilder på växter utomhus och att inomhus fota inredning. Sen gör det ju inget om det går att ta bra vyer och bilder på familjen heller....
Min budget ligger någonstans mellan 2500 - 3500kr.
Mycket tacksam om någon kan råda mig i mitt val av kamera!

Vad sägs om en långzoom..?

Jag skulle, med din budget, satsa på en långzoom (ex.vis Canon S5 IS eller Panasonic FZ-18) som ger väldigt mycket kamera för pengarna. Vidvinkel (visserligen måttlig), tele och närbildsgräns på någon centimeter gör dem väldans flexibla.

Det finns flera trådar om långzoomar att söka på och läsa igenom här på Fotosidan.

Jag har själv en långzoom, en Canon S2 IS (visserligen något gammal men inte mycket sämre för det), som komplement eller alternativ till mina systemkameror.

Så även om du idag köper en långzoom är den på intet sätt bortkastad om du i framtiden väljer att satsa på en systemkamera som naturligtvis kostar betydligt mer om du vill ta ut svängarna ordentligt som bara en systemkamera tillåter..

Senast ändrad:
Instämmer i rekommendationen om en långzoom kamera. Jag har också en Canon 22 IS och macro funktionaliteten är helt OK.

Nya (S5 IS) ligger de väl runt budgetgränsen men en S2 IS eller S3 IS bör du kunna hitta beg för små pengar.

Mvh
Anders

PS. Fota inredning inomhus är kanske mindre kul med en kompakt/långzoom, åtminstone om ljuset tryter.

Eleanor skrev:
Ska nu skaffa mig en digitalkamera

För att få bättre köpråd av andra på forumet kan det vara bra om du kan ge mer detaljerade önskemål.

Skall det vara digital systemkamera eller kompaktkamera ?

Måste det vara ny eller kan du tänka dig en bra begagnad ?

När du fotar på familjen är det barn som rör sig eller släktens pansionärer beroende på hur snabb kameran skall vara !

När du fotar inredning går det bra med blixt eller skall det vara kamera med lågt brus så man slipper blixt ?

MVH
.

Tack för era svar. Jag tycker dock det är svårt att precisera vad jag önskar få ut av kameran när jag är väldigt dåligt insatt i pixlar & makro.....Som sagt så är mitt syfte med denna kamera mest skarpa bilder på typ en växts uppbyggnad och stilla inomhusbilder helst utan blixt. Hade inte tänkt mig en systemkamera eftersom jag antog att jag inte skulle få någon vettig för min budget. Får börja i det lilla....

Några ytterligare reflextioner...

Vad jag tror att du behöver är en kamera med bra vidvinkel, helst med lite brus för fotografering i befintligt ljus och med kort närgräns för macro. En ideal kamera är svår att hitta...

Alla kompaktkameror har liten bildsensor vilket ger mer brus än systemkamerorna som har större sensorer. Det går alltså inte att rakt av jämför en 12 Mpixel kompakt med en 12Mpixel 'systemare' rakt av. Större sensor kostar mer än vad mindre gör helt enkelt. Och de blir mycket snabbare brusigare än vad systemkamrorna gör när man vrider upp känsligheten. Oftast går det bara att använda max ISO 200-400 innan bruset blir alltför störande.

En kompakt är dessutom inte lika snabb som en 'systemare' på att fokusera. Allt tar längre tid, det blir lite segt ibland då de kan missa med skärpan och man måste fokusera om på nytt. Men den är i gengäld betydligt billigare och ger för alla som inte är riktigt kräsna en bra bild.

Fördelen med en långzoom är att man får 'alla objektiv' på en gång och till ett fast pris. Systemkamror behöver flera objektiv för att täcka det område i bildvinkel som en långzoom klarar av. Till en högre kostnad...

Sist men inte minst är bildstabiliseringen i långzoomarna guld värd - åtminstone för en gammal gubbe som jag...
Det gör att de går att använda under dåliga ljusförhållanden på långa exponeringstider - även på fri hand.

Jag förstår inte alls varför alla råder Eleanor att köpa en långzoom -- det är ju inte det hon vill ha! Det viktiga är uppenbarligen vidvinkel, inte tele ("fota inredning"). Och makro. Budgeten är begränsad.

Eleanor, jag tror du ska gå till en bra kamerabutik (nej, inte Onoff...) och titta på kompaktkameror som har en zoom med vidvinkel som motsvarar 28 mm (inte 35, som de flesta har). Det finns inte så många på marknaden (Ixus 860, nån Nikon, nån Panasonic och kanske två-tre modeller till). Känn på dem och provplåta i butiken för att kolla hur pass bra makro de har. När du har några modeller du är intreserad av kan du läsa på lite på nätet, det går att hitta mycket grundliga recensioner på t ex www.dpreview.com som talar om t ex hur pass bra de klarar att plåta i dåligt ljus.

Din budget kommer att vara alldeles lagom till dessa modeller jag tänker på -- och jag tror att de är utmärkta kameror allihop.

Appråpå långzoom...

Just Panasonic FZ-18 som jag nämnde tidigare har 28mm vidvinkel.

Dpreview är en mycket bra sida för att få en överblick av vad som finns och framförallt få redan på de olika kamerornas brister. Det är bättre att läsa om det än att upptäcka det själv.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto