Annons

Vilken HDD till MBP?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svarfvar

Aktiv medlem
Efter att ha tittat på instruktionsfilmer och läst forum så tänkte jag försöka byta HDD i min MBP 2011.
Verkar enkelt att plocka ur, clona med CCC.
Det jag inte känner mig säker på är vilken disk som är lämplig till min mac.
Jag skall ha en mekanisk disk, men jag vet inte om jag skall köpa 5400 rpm eller 7200 rpm.
Blir datorn varmare av 7200 rpm och påverkar en sådan disk batteritiden vs. 5400 rpm?
Någon om har koll? Min dator börjar bli full av bilder...

Tipsa gärna om lämplig disk som passar till min dator och varför den i så fall.

Jag tycker att du skall välja en SSD. Jag bytte från standard 5400rpm HDD till en 7200 rpm WD Black, men skillnaden i fart är knappast märkbar. Vid flytt av stora mängder klarar den snabbare ca 80 MB/s läs och en 5400 disk ca 60 MB/s. I praktiken upplever du ingen skillnad.
En SSD kan skyffla >250 MB/s och har betydligt snabbare accesstid. Det är alltså ca 30% skillnad mellan de mekaniska diskarna och >3x skillnad mellan den långsamma mekaniska och en SSD.

Min WD Black vibrerar mer än standarddisken, men ingen större skillnad i värmeutveckling.
Plockade bort min DVD och har nu WD black som storage och SSD som arbetsdisk. I vanliga fall ligger snurrdisken och sover och väcks bara vid läs/skriv i arkiv.

Prisskillnaden mellan snurrdisk och SSD är i dag inte så stor.

Jag tycker att du skall göra en nyinstallation för det blir oftast bäst.

Har idag 320 Gb och ska jag över det blir det ganska dyrt med SSD vilket går bort för mig. Vill inte lägga ut så mkt. Fler förslag på HDD som är bra?

Till laptopar rent generellt för fotografer som behöver lite utrymme rekomenderar jag Seagates hybrider dom är billiga och ger en stor prestandaförbättring.

http://www.seagate.com/de/de/internal-hard-drives/laptop-hard-drives/momentus-xt-hybrid/

/Karl

Hej!

Har kollat in denna men också läst att denna kan suga en del extra batteri. Jag är så dålig på siffror
och när man kollar på olika diskar så kan man läsa att har olika bufferstorlek ex. 8gb 16 gb , på en del står det SATA 3Gb/s, på andra 6Gb/s... Hur skall man veta vad som passar? Har sökt massor på den disk som sitter i nu (Hitachi HTS545032B9A302) men hittar inga specifikationer att jämföra med.

Installerar man på något annat sätt än det vanliga med en hybrid?

Hej!

Har kollat in denna men också läst att denna kan suga en del extra batteri. Jag är så dålig på siffror
och när man kollar på olika diskar så kan man läsa att har olika bufferstorlek ex. 8gb 16 gb , på en del står det SATA 3Gb/s, på andra 6Gb/s... Hur skall man veta vad som passar? Har sökt massor på den disk som sitter i nu (Hitachi HTS545032B9A302) men hittar inga specifikationer att jämföra med.

Installerar man på något annat sätt än det vanliga med en hybrid?

Jag upplever inte den slukar mer än en vanlig HDD, en SSD drar givetvis mindre.

Den största Momentus XT har 6gb SATA resten 3gb/s.

Installation är exakt som en vanlig.

/Karl

Efter att ha tittat på instruktionsfilmer och läst forum så tänkte jag försöka byta HDD i min MBP 2011.
Verkar enkelt att plocka ur, clona med CCC.
Det jag inte känner mig säker på är vilken disk som är lämplig till min mac.
Jag skall ha en mekanisk disk, men jag vet inte om jag skall köpa 5400 rpm eller 7200 rpm.
Blir datorn varmare av 7200 rpm och påverkar en sådan disk batteritiden vs. 5400 rpm?
Någon om har koll? Min dator börjar bli full av bilder...

Tipsa gärna om lämplig disk som passar till min dator och varför den i så fall.

Jag kan tipsa dig om en annan lösning. Sätt in en 1 tb disk i en optibay. Dvs du ersätter din superdrive med ett kabinett där du placerar hd. På vanlig HD - plats sätter du in en lämplig SSD. OS plus alla programm kör du på ssd och bilderna lagrar du på den mekaniska disken. Jag har haft den lösningen i 1 år och det funkar felfritt. Nackdel? Du har ingen dvd- spelare (går att sätta in ett kabinett och köra med usb). Tar lite mer batteri.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar