ANNONS
Annons

Vilken Hasselbladkamera ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Med nyvaknat intresse för mellanformat och film har jag kommit på att jag vill ha en Hasselbladare.
Bör kunna användas för studio och reportage.
Har ingen koll på modeller m.m, så tips mottages tacksamt.

Du kanske skulle bli intresserad av en 553ELX. Tror den passar om du dessutom fotograferar i studio mycket.
Mvh Thomas

Skulle jag köpa en bladare skulle det nog bli en 500CM. Tillräckligt ny för acute-matte-skivan men ändå inte massa elektronik som kan bli komplicerat att reparera och batteriberoende.

Vill oxo tillägga att jag gillar "Old Style" med krom och metall.
Tyvärr heter inte min pappa Wallenberg, så det måste vara ett prisvärt alternativ.
Finns en 500 CM på Tradera nu för 3-4000.
Har några gamla helmekaniska kameror, så elektronik kan jag vara utan.

Köper du en CM kan det vara läge att kolla att den redan har acutematte. Även om det går att byta sjäv i CM så kan det ju vara svårt att få tag i en skiva till rätt pris. Och bästa möjliga skiva tycker i alla fall jag är en viktig grej.

Jag har inte överhuvudtaget hängt med i prisutvecklingen, men tycker spontant att 4000 känns dyrt för en CM med bara ett magg och utan objektiv. Generellt är väl husen inte så dyra, det är när man behöver objektiv utöver normalen det börjar kosta.

Jag skulle definitivt försöka köpa ett paket med så många av de objektiv man kan tänkas behöva på en gång. Man ser ofta prisvärda paket bland radannonserna här på fs. Att jaga ihop en utrustning del för del kan nog bli dyrare.

Jag hade köpt en modell som har lång spegel. Äldre kameror såsom 500 c/m klarar inte av kombinationen teleobjektiv och prismasökare. 503 cw är en bra modell om man vill ha det kvadratiska formatet. Annars tycker jag H-serien är överlägsen.

Jag skulle säga att det nästan kvittar vilken modell man börjar med.
Men en 500-modell är bra att börja med.
Själv så ramlade jag på ett 2000FC-kit som jag trivs bra med. Det finns en del negativa kommentarer om rullgardinsslutaren, men vet man om bristerna så vet man hur att leva med dom.
Och bara för att man börjar med ett hus betyder inte det att man inte kan byta upp sig sernare, om man fastnar hårt.
Det är bara att titta runt och ha lite is i magen (som vanligt) så springer man på ett lämpligt objekt en dag.

Skulle jag köpa ett 4:e hus skulle de sannolikt bli ett 203FE eller om jag var staddig kassa, en 205FCC.

Tycker de har en hygglig genomgång av husen här:
http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?Hasselblad200.html~mainFrame

Men som starter skulle jag som Per säger, köra på en 503CX. Gluggen jag gillar bäst är 120 Macro Planar samt distagon 40n (men den är tyvärr lite kostsam). Tycker du har helt rätt linje, av mina kameror är det bladarna som är klart roligast - D3:an inräknad. Analogt är fortfarande analogt.

BAW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar