** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken hade ni köpt? 55-200 vs 70-300

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har ju redan ett objektiv som räcker till 105. Bara av den anledningen gör att jag skulle köpt 70-300:an. Dessutom är detta objektiv enligt vad jag kan förstå av en helt annan klass än det rena "kit-objektivet" 55-200. Nu är väl inte det sistnämnda något proffsobjektiv heller, men ja äger ett sådant och kan garantera att det förutom den lägre ljusstyrkan tar bilder av proffsklass. Det är en aning tunt uppåt 300:läget, men ingenting man tänker på om man inte vet om det.
Mvh
JB

Jag har sett båda, 55-200 brister i byggkvalité, men är optiskt bättre än bygget tycker jag. men å andra sidan jag köpte 70-200 2.8 fastän det är mycket dyrare än 70-300. Fast mitt beslut grundade sig mest i "2.8" beroende på att jag fotar mina barn i sådana situationer att det inte funkar med sämre bländare ibland, Jag upplever att skillnaden 3.5 ned till 2.8 är väldigt stor som jag fotar. Ta en funderare på vad du ska ha objektivet till. Ett altenativ kan vara att köpa 70-300 och ett ljusstarkare 50mm.

Jeg har en D80 med 18-70 og 70-300VR. Anbefaler 70-300 på det sterkeste. Veldig bra objektiv. Litt lys-svakt men med dagens kameraer, fks D90 kan du sette opp iso for å kompensere lys-tapet uten at kvaliteten reduseres nevneverdig.

55-200 är Nikons budgetmodell, medan 70-300 VR är till för mer avancerade amatörer som inte vill betala för 70-200 (eller tycker den är för klumpig). Skillnaden i bildkvalitet är därefter.

Tack för alla tips och åsikter! Får nog bli en tur till lämplig foto-affär å det snaraste!

Hmmmm, när jag ändå är inne på ämnet. Vissa butiker skriver 'nordisk garanti'. Hur skiljer sig detta från 'svensk garanti' och är det sämre?

Hmmmm, när jag ändå är inne på ämnet. Vissa butiker skriver 'nordisk garanti'. Hur skiljer sig detta från 'svensk garanti' och är det sämre?

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

Rent allmänt kan sägas att här gäller konsumentköplagen. Länken ovan går dig. Där står en hel del så du får läsa själv. Vad gäller handel mellan privatpersoner kommer även köplagen in. Rixlex är en bra källa att botanisera i.
Mvh
JB

55-200vr

Köpte 55-200VR för 1900:- och hade inga större förväntningar. Nu är det favoriten för porträtt. Detta plastiga skitobjektiv är helt osannolikt skarpt. I love it...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar