** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilken glugg ska jag hyra till fotboll?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett extra hus med 16-85 kommer endast att vara ballast. Skifta istället till 16-85 strax innan de höjer bucklan.

Jag kliver aldrig under 1/500, utan skruvar upp ISO istället, så enbenet behöver du inte för antiskaken utan för att inte trötta ut armarna. Däremot så kan jag rekommendera att ta med en fällbar campingstol att vila rumpan på.

Tack för tipsen!

Jag kan inget om fotboll men har blivit ombedd att fota när byn har hemmaspel. Jag har 70-200, 2,8 och det är nästan överkurs. Ointresserad som jag är sitter jag i mitten och fotar. För det mesta är zoomen på ca 100-140, man kan inte zooma för mycket, för det flyttar sig snabbt. Jag kör ca 400 dels sekund, bländare 4 och ca iso 2000. Sedan brusbehandlar jag hela mappen innan jag jobbar vidare. Givetvis croppar jag bilderna så att det intressanta fyller bilden. Jag har fått skitmycket (nåja)beröm för bilderna?! Det var match i veckan: www.langhem.se

lm

Jag som ursprungligen ställde frågan får väl rapportera hur det blev:

Jag nöjde mig med mitt 5DmkII-hus, 70-200/2.8 och rejält enbensstativ. Visade sig funka alldeles utmärkt - de flesta bilder måste beskäras kraftigt men för web-publicering kommer det att duga alldeles utmärkt.

Sen måste jag erkänna att det var rätt svårt, tur att ljuset var bra för det mesta. Det var knepigt att hinna med - nån komposition var det inte tal om. Det var också pinsamt lurigt att hålla horisonten rak när man svängde runt med enbensstativet. Tipset om att stå vid kortlinjen mellan hörnflagga och halvvägs till mål var utmärkt.

Till sist bara att inse - med ett 400/2.8 eller mer hade jag sett himla proffsig ut där vid plan, men många användbara bilder hade det inte blivit... Kanske med *mycket* övning.

Tack för all hjälp!

Senast ändrad:
Beträffande sneda horisonter är det enklast att räta upp detta i samband med croppningen. Bara att ta tag i markeringen och vrida bilden.

lm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar