Annons

Vilken glugg ska jag hyra till fotboll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Jag ska hänga med på dotterns fotbollsturnering (stor plan, ute) och blivit ombedd att ta lite bilder när jag ändå är där.

Nu pysslar jag mest med macro, natur o landskap så jag har varken rätt specialkunskap eller utrustning. Tänkte ta mitt eget hus, 5DmkII, även om det inte riktigt är optimalt för uppgiften, 40D som reserv, kraftigt enbensstativ, massor av minneskort och normalzoomen 24-105. Sen tänkte jag hyra resten även fast det blir dyrt. Vad tror ni jag har mest nytta av? 70-200/2.8? 300/2.8?

Ska jag ta o hyra ett 1DmkIII-hus också? Det blir svindyrt men tjejerna har kämpat och är värda lite vettiga bilder...

Tacksam för hjälp!
 
Tro inte att du tar bättre bilder för du hyr en versting kamera. För att ta bra sportbilder måste man kunna kameran utan och innan utan att behöva tänka på vad man gör. Så jag rekommenderar att du kör med din kamera som du är van vid.

Vilket objektiv som är bäst ska jag inte uttala mig om eftersom jag inte fotar fotboll särskilt ofta.
 
Det bästa om du nu skal slå på stort är ju att hyra ett 300 2,8 och ha det på din 40D för riktigt bra räckvidd, och sedan ha ett 70-200 2,8 på din 5D för bra bilder lite närmare. Alternativet är att hyra fasta gluggar, ett 200 2.0 och ett 400 2.8.

Bra gluggar med bra räckvidd ger bättre bilder när det gäller fotboll, jag skulle prioritera gluggar framför hus. Men jag skulle nog också öva före matchen. Placering på planen är minst lika viktigt.
 
Instämmer i Mattias råd. Har du ett tredje hus kan du ha normalzoomen på det. En bra placering tror jag är vid kortlinjen, lite närmare målet än hörnflaggan. Där brukar de fotbollsfotografer jag känner sitta. Straffområdet är ju oftast where the action is.
 
Jag tar en del knattefotbollsbilder med min 5D (mk1) och 24-405/4. Om jag står bredvid målet så täcker jag ungefär straffområdet på 7-mannaplanen. 70-200/2,8 skulle jag vilja prova. 70 mm för bilder närmast och 200 mm för mera avståndsbilder.
 
Jag tar nästan alla fotbollsbilder på 11-mannaplan med 70-200/2,8. Använder Nikon APS-C vilket gör att ett 300 blir nästan bara användbart till att foto händelser vid bortre målet när man står på motsatta kortsidan. Med fullformat blir två hus med 70-200 och 300 perfekt. Men ska man ha en kamera i gång är det 70-200 som jag skulle välja, sen får man vara beredd på att röra sig lite själv.
 
Nu är jag inte alls proffs på detta. Men rent spontant tycker jag att endast ett fast 300mm känns lite långt för att kunna fota situationer nära mål om man själv står på den kortlinjen. Jag fotade själv en match med 100-300 på min D300 (motsv. 150-450) och var ganska ofta även i de lägre regionerna. Kan man få tag på ett högkvalitativt långzoom borde väl det ge god möjlighet till bra bilder? I sport är det inte så lätt att ha rätt objektiv framme vid rätt tid, då kanske ett zoom passar bättre, speciellt om man inte är van vid typen av fotografi.

Bara lite tankar :)
 
en 70-200 2.8 eller 300 2.8 eller 300 4.0 fungerar fint på din 40D fast ännu bättre blir det naturligtvis med Mattias förslag men om du bara ska ha ett så ta ett 70-200 2.8 det fungerar fint om du inte tar foto på så långt avstånd utan håller dig inom straffområdet försök även att ta lite när bilder på ansikten överkropp då dom är i full aktion.
och testa lite på någon träning eller mindre viktig match så du ser vad som fungerar dom stora sport fotograferna kör med 600mm på ff och 400mm på aps storlek
 
Den erfarenhet jag har är att 70-200 2,8 är lite kort även på en kamera med crop 1,3. Brukar använda 300 2,8. Ingen zoom men det är bara att ställa sig på lämligt avstånd och inse att man inte får optimala bilder överallt på plan. Lycka till!
 
hmmmm

Alltså David, du sitter med ngt så märkvärdigt som ett 4000mm /11.

Du bor i Stockholmsområdet...

Det MÅSTE finnas ngn som gärna vill prova ditt och säkert har ett 70-200 / 120-300 / 100-400 för att låna ut till en fotbollsmatch.

Annonsera efter ett byte, det är mitt tips.
 
Om du inte plåtat fotboll förut blir det svårare ju längre brännvidd du använder (att sätta skärpan). 70-200 är utmärkt, men bilderna måste beskäras en del om inte spelarna är hyfsat nära målet.

Jag har plåtat hela matcher med endast 300/2,8 och gott resultat - fördelen med 300:an är att man får väldigt rena bakgrunder på full bländaröppning, och den funkar bra med 1,4x converter.

I och med att turneringen du ska plåta sker utomhus, och det är svensk sommar, har du ju bra ljus hela tiden, och då går det att använda nästan vad som helst. Gluggar med hög ljusstyrka gör att du kan isolera motivet bättre, men gör också att skärpan måste sitta mer exakt i varje bild.

/afe
 
Eos 1d Mk3 med 300/2.8 + 1.4 extender är solklart det optimala... men det är ju en fråga om ekonomi. Långt tele med bra ljus, hyfsat snabb kamera och bra placering är baskomponenterna, men sen finns det ju en otrolig massa varianter. Med din 40D har du ju 1.6x brännviddsförlängning på köpet :)

Canon la nyss ut en riktigt inspirerande masterclass-film om just att fotografera fotboll:
http://cpn.canon-europe.com/content/masterclass/shooting_football.do

Lycka till!

(ps glöm IS, det använder du inte i fotbolls-sammanhang)
 
Hej lånar tråden lite.
Ska själv fota en fotbolls turnering snart och tänkte att ni har så många bra tips så jag tar mig friheten att fråga lite om tider istället.

Jag kommer köra med en d80 och 70-200/2.8 mer budget har jag inte än så. Som jag förstått så gör det mig inte mycket att låna ett andra hus och kör min normalzoom (16-85) på den?

Men till den viktigare frågan, hur snabbt rör sig fotbollspelare? Jag kommer köra med enbensstativ men vad för slutartider bör jag inte gå under för att frysa bilen? Det är inte fotboll på elit nivå men jag antar att ni kan ge mig en fingervisning iaf.

Tack på förhand

Mvh
Peter
 
Jag kommer köra med en d80 och 70-200/2.8 mer budget har jag inte än så. Som jag förstått så gör det mig inte mycket att låna ett andra hus och kör min normalzoom (16-85) på den?

Ett extra hus med 16-85 kommer endast att vara ballast. Skifta istället till 16-85 strax innan de höjer bucklan.

Men till den viktigare frågan, hur snabbt rör sig fotbollspelare? Jag kommer köra med enbensstativ men vad för slutartider bör jag inte gå under för att frysa bilen? Det är inte fotboll på elit nivå men jag antar att ni kan ge mig en fingervisning iaf.
Jag kliver aldrig under 1/500, utan skruvar upp ISO istället, så enbenet behöver du inte för antiskaken utan för att inte trötta ut armarna. Däremot så kan jag rekommendera att ta med en fällbar campingstol att vila rumpan på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.