Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken gänga till stativfäste.

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej,

är det någon här som vet vad det är för gänga på skruven som man skruvar fast kameran på stativet med?

Har funderat om jag skulle göra ett enkelt enbensstativ av min ena skidstav. Jag vill helst inte prova mig fram då jag är rädd att förstöra gängan i kameran. Det kanske inte är någon standardgänga ens.

Henrik

Frågan har diskuterats några gånger tidigare på FS. ;-)

För övrigt tror jag inte det är en skruv du hittar i vanlig järnhandel. Däremot kan man nog köpa en stativskruv i en bättre fotoaffär (eller på Ebay).

Om du provar en vanlig standardskruv (UNC) med rätt diameter kommer det nog att kännas som att det funkar, men gängorna är olika och kommer på sikt förmodligen att sabba gängorna i din kamera.

Senast ändrad:
Det finns fortfarande ett fåtal välsorterade järnaffärer som klarar av att plocka fram udda skruv. Bl.a. Kindstrands Järn på järntorget i Göteborg har en välsorterad avdelning med lös skruv, bult etc.

Inte lika bra som förr när Gösta huserade där, men han gick i pension för ett par år sedan, då var han 90 år! Man fick många goda råd och en del rövarhistorier :) men också bra rabatt. En vanlig kommentar var att "Så mycket kan jag inte med att ta, vi säger halva priset."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar