ANNONS
Annons

vilken Framkallningsvätska kör ni på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Framkallningsvätska = Kodak D-76
Fixermedel = Kodak F-24
Film sv/v = Kodak Tri-X-Pan

Har väl aldrig funnits några andra egentliga alternativ, för seriösa fotografer?
:), :), :)

Samma här. Körde ett tag med X-Tol men jag "förlorade i sudden death" en gång. Dvs en film blev nästan helt blank helt plötsligt.

Var får ni tag på Rodinal? Jag kör numera med Calbe R09 men den ska inte vara exakt samma men väldigt lik.
Är nog också en av de billigaste framkallaren sett till pris/rulle skulle jag tro.

Ja, så länge man slipper betala för att bli av med eländet är det kanske så. Känns ju som en ganska vettig grej ur miljösynpunkt att köra förnyelseprocesser. Kul att det finns såna metoder för Xtol, det ska man kanske testa.

Är det bara jag som tycker att det är overkill med tre olika soppor när man precis har börjat framkalla själv? Köp D76 och håll dig till den tills du vet hur dina negativ blir i olika situationer (ljus, exponering, framkallningstid, agitering, temperatur etc).

Jag kör med HC-110 (utspädning B). Det viktigaste är nog att man hittar en metod som "sitter i ryggmärgen" Så att resultatet blir jämnast möjliga.

Använder genomgående Tri-X för både 35mm och mellanformat. Foma för bladfilm.

Är det bara jag som tycker att det är overkill med tre olika soppor när man precis har börjat framkalla själv? Köp D76 och håll dig till den tills du vet hur dina negativ blir i olika situationer (ljus, exponering, framkallningstid, agitering, temperatur etc).

ska beställa från tyskland så jag tar fler på en gång så blir det billigare, o jag vill ju testa alla 3 så.
o öppnar man inte så håller dom ett par år

Jag är ganska säker på att det krävs mycket för att se skillnad på bilderna med olika framkallare kanske med undantag av Rodinal som ger ett något annorlunda resultat.

Säger inte att du eller någon annan inte kan det men det finns en risk/chans att man har en förkärlek till den filmen, framkallaren eller fotopappret man hade då man tog sin "pangbild" och sätter likhetstecken mellan bra bild och bra framkallare/film osv.

Jag är ganska säker på att det krävs mycket för att se skillnad på bilderna med olika framkallare kanske med undantag av Rodinal som ger ett något annorlunda resultat.

Säger inte att du eller någon annan inte kan det men det finns en risk/chans att man har en förkärlek till den filmen, framkallaren eller fotopappret man hade då man tog sin "pangbild" och sätter likhetstecken mellan bra bild och bra framkallare/film osv.

ja självklart är det så!
konstigt vore ju annars, vi är ju ändå bara djur...

ska beställa från tyskland så jag tar fler på en gång så blir det billigare, o jag vill ju testa alla 3 så.
o öppnar man inte så håller dom ett par år

Rodinal är känt att hålla mycket länge om förpackningen är obruten. Finns historier där man har hittat som är från andra världskriget och testat och det har fungerat.

Fick själv tipset att se till att den slipper syre i burken så ska den hålla... Har en flaska som jag köpte början av 90 talet som jag testade då och sen har jag inte använt den sen dess för jag tyckte resultatet blev för grovt på negativet. Tänkte jag skulle prova den igen om den funkar...

Jag har utan några problem använt Rodinal ur en flaska som öppnades 3-4 år tidigare. Den är lite mörkare och lite mer trögflytande, annars ingen skillnad.

var gör man sig av med vätskorna när dom är förbrukade?
funkar det att ställa det där man ställer färg o kemikalier på tippen?
eller finns det nått företag/ställe som är bättre?

var gör man sig av med vätskorna när dom är förbrukade?
funkar det att ställa det där man ställer färg o kemikalier på tippen?
eller finns det nått företag/ställe som är bättre?

Jag har en Shell mack nära som tar emot kemikalier. Lämnandet är gratis. Jag häller allt i en salig röra i två stora dunkar.

Har man möjlighet så kan man förvara kemin i öppna kärl och låta vattnet dunsta. Att släpa på vatten är bara en miljöförstöring. (Om man nu inte använder apostlahästarna).

Jag har kört uteslutande med xtol i några år nu och aldrig råkat ut för några problem. Den så kallade xtoldöden var ett problem i xtolens barndom om jag inte missminner mig. Hållbarheten är väl inte den bästa, ett halvår säger kodak, andra byter efter 4 månader för säkerhets skull. Själv har jag kört med "gammal" xtol, som för övrigt ändrar färg till ljusgul när den blir gammal, utan att råka ut för någon död, den funkade som alla andra utgågna framkallare jag testat, alltså sämre ;).

Anledningen till att jag gick över från d76 var främst att xtolen ger en högre känslighet på alla moderna filmer, inklusive den som kodak nu för tiden kallar trix som snarare är en variant av tmax ;). Dessutom är den snällare mot miljön. Men om man inte plåtar 30-35 rullar på fyra månader kan det givetvis vara idé med en annan framkallare. D76 ger ett snarlikt resultat, dock som sagt lägre känslighet.

Det viktiga om man är ny med framkallning tror jag dock är att man väljer en framkallare av typen d76, xtol och att man lär sig den och sin process ordentligt innan man börjar laborera med andra framkallare.

Varför snacka så mycket "rundsnack", vilken framkallare som är bäst, när det är endast en liten skillnad på den ena å den andra framkallaren?
Säkraste framkallaren, en av världens mest sålda, är och förblir Kodak D-76, utan konkurrens!
Absolut viktigast är hur man framkallar, - färsk framkallare, håller rätt temperatur och exakt tid!
Jag fotograferar alltid sv/v, med Kodak Tri-X-Pan, efter standard känslighet 400ISO, framkallar sedan filmen i D-76, alltid färsk framkallare, då blir resultaten alltid detsamma, lysande!

Varför snacka så mycket "rundsnack", vilken framkallare som är bäst, när det är endast en liten skillnad på den ena å den andra framkallaren?
Säkraste framkallaren, en av världens mest sålda, är och förblir Kodak D-76, utan konkurrens!
Absolut viktigast är hur man framkallar, - färsk framkallare, håller rätt temperatur och exakt tid!
Jag fotograferar alltid sv/v, med Kodak Tri-X-Pan, efter standard känslighet 400ISO, framkallar sedan filmen i D-76, alltid färsk framkallare, då blir resultaten alltid detsamma, lysande!

Håller med! Det skiljer inte så mycket i resultat mellan varje framkallartyp, såvida man förfar på rätt sätt. Tror personligen att de största skillnaderna (som många menar beror på framkallaren) istället beror på hur man förfar vid framkallningen, exakta tider, spädningar, stoppbadskoncentrationer, temperaturer, agiteringsmönster, skillnader i vattenkvalitét, etc, etc. T.ex så kan man totalt förlora skärpeintrycket om man agiterar allt för mycket med en finkornsframkallare eller använder den i koncentrat. Minskar man agiteringen och späder så mycket som tillåts, kan konturskärpan förbättras så att man tror att det är en helt annan film man framkallat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar