Fabian.Gafvelin
Aktiv medlem
Jag har tidigare kört d-76 som standardframkallare, lite oknventionellt sätt att använda den dock...först måste den "köras in" dvs tröttas ut lite så den inte ger så förbannat hårda neg, sedan kan man köra på samma sats nästan hur länge som helst om man bara fyllar på med ny framkallare när man tycker resultatet är lite för "trött". Förutom att bilderna blir ganska mjuka och med en ganska vacker korninghet (ej t-kornsfilmer, mest har det blivit efke) blir det sjukt billigt då jag säkert kör 10 gånger mer film genom framkallaren än vad som rekomenderas. Jag kör inte med förådslösning direkt utan spär ut från början, det jag fyller på med är även det utspätt, kommer inte ihåg spädningsgraden men mycket mer vatten än 1:1 är det iaf!
Nu har jag upptäckt rodinal och hunnit kora in mig på den, där är det 1:50 eller ibland 1:100 spädnings om gäller och då får jag ut mycket finkornika resultat med Efkes 25 och 50 asa-filmer. Fungerar även ganska bra på tri-x även om jag nog kommer gå över till efkes 400 om jag bara får tag i den för självladdning!
Generellt kan man säga att snabba framkallare men korta tider är sämre för resultaten även om det givetvis är lättare att jobba med. med tex rodinal 1:100 har jag en framkallningstid på 20min med agitering var 30 sekund....det är bara sätta sig med en bok i näven och väntan betalar sig!
Nu har jag upptäckt rodinal och hunnit kora in mig på den, där är det 1:50 eller ibland 1:100 spädnings om gäller och då får jag ut mycket finkornika resultat med Efkes 25 och 50 asa-filmer. Fungerar även ganska bra på tri-x även om jag nog kommer gå över till efkes 400 om jag bara får tag i den för självladdning!
Generellt kan man säga att snabba framkallare men korta tider är sämre för resultaten även om det givetvis är lättare att jobba med. med tex rodinal 1:100 har jag en framkallningstid på 20min med agitering var 30 sekund....det är bara sätta sig med en bok i näven och väntan betalar sig!