ANNONS
Annons

vilken Framkallningsvätska kör ni på?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har tidigare kört d-76 som standardframkallare, lite oknventionellt sätt att använda den dock...först måste den "köras in" dvs tröttas ut lite så den inte ger så förbannat hårda neg, sedan kan man köra på samma sats nästan hur länge som helst om man bara fyllar på med ny framkallare när man tycker resultatet är lite för "trött". Förutom att bilderna blir ganska mjuka och med en ganska vacker korninghet (ej t-kornsfilmer, mest har det blivit efke) blir det sjukt billigt då jag säkert kör 10 gånger mer film genom framkallaren än vad som rekomenderas. Jag kör inte med förådslösning direkt utan spär ut från början, det jag fyller på med är även det utspätt, kommer inte ihåg spädningsgraden men mycket mer vatten än 1:1 är det iaf!

Nu har jag upptäckt rodinal och hunnit kora in mig på den, där är det 1:50 eller ibland 1:100 spädnings om gäller och då får jag ut mycket finkornika resultat med Efkes 25 och 50 asa-filmer. Fungerar även ganska bra på tri-x även om jag nog kommer gå över till efkes 400 om jag bara får tag i den för självladdning!

Generellt kan man säga att snabba framkallare men korta tider är sämre för resultaten även om det givetvis är lättare att jobba med. med tex rodinal 1:100 har jag en framkallningstid på 20min med agitering var 30 sekund....det är bara sätta sig med en bok i näven och väntan betalar sig!

Jag kör med Paterson FX-39 till T-kornsfilmer (exv TMax 400 och Delta 400) samt till långsamma traditionella filmer såsom FP4+ och Plus-X. Resultatet tycker jag blir mkt bra. Skarpa negativ och med rak teckning. Till exv Tri-X och HP5+ använder jag Paterson Aculux3, som ger fint korn och även denna en behärskad kontrast. Nu skall jag erkänna att jag har begränsad erfaranhet av andra framkallare, men jag ser heller ingen anledning att byta.

ingen som kör på Ilford eller Patersons framkallare?

Många framkallare från olika tillverkare är likvärdiga i egenskaper och resultat. Ibland rent av identiska i sammansättningen, som t.ex Ilford ID 11 och Kodak D76. De flesta tillverkare har framkallare inom varje segment/typ, snabb-finkorn-utjämning, och inom segmenten är det inga jättestora skillnader oavsett fabrikat. Vad som skiljer mest är de olika typerna.

ingen som kör på Ilford eller Patersons framkallare?
Jo
Ilfotech HC eller Perceptol.
Gissar att HC liknat Kodaks HC110.

Dess koncistens är som sirap och lagringskapaciteten är låååång, tror min är över 3 år och funkar.
Man tar några milliliter mha apotekets barnmedicindoserare.

Perceptol om det är viktiga negativ för maximal kvalité.
Hållbarheten är inte så lysande.

efter mycket surfande o läsande i forum så har jag bestämt mig för att köpa 3st framkallare. D76, Xtol och Rolinal

efter mycket surfande o läsande i forum så har jag bestämt mig för att köpa 3st framkallare. D76, Xtol och Rolinal

Du kan framkalla rätt många rullar med Xtol som är en miljövänlig framkallare. Men den är lite seg att blanda och den är lite lurig när den blir gammal för den dör ganska plötsligt.

Rodinal är en klassiker som kan hålla hur länge som helst om den inte utsätts för syre. Fast det blir lite större korn så den tycker jag passar bättre till mellanformat.

D76 är också en klassiker som funkar till allt och är perfekt för nybörjaren för den tål lite slarv.

Två utjämningsframkallare och en snabbframkallare. Använde också X-tol under en period då den ger ungefär lika resultat som D76 men är lite mindre miljöskadlig. Men den sämre hållbarheten i koncentrat (upplevde att den höll max 1½ - 2 månader) gjorde att jag gick tillbaka till D76 som håller ca 6 månader i tätslutande kärl. Blir billigare i längden då man slipper kassera oanvänd lösning som ev inte förbrukats efter 1½ månad. Billigare dessutom att kunna köpa storförpackning som får stå i koncentrat efter tillblandning. Man vill ju också ligga på den säkra sidan och inte ta onödiga risker att få förstörda filmer pga verkningslös framkallare. Bestämde mig att byta tillbaka till D76 som standardframkallare efter att ha fått flera filmer, fotograferade under en padddlingstur i Misterhults skärgård, fördärvade av X-tol som blivit verkningslös.

Men den sämre hållbarheten i koncentrat (upplevde att den höll max 1½ - 2 månader)

Hmm...

När jag körde Xtol så höll den längre. Läser man databladet från Kodak så står det följande:

In Full, Tightly Closed Container 6 months
In Partially Filled, Tightly Closed Container At least 2 months

Hmm...

När jag körde Xtol så höll den längre. Läser man databladet från Kodak så står det följande:

In Full, Tightly Closed Container 6 months
In Partially Filled, Tightly Closed Container At least 2 months

Teori och praktik är olika saker. Men kanske har jag haft otur med X-tol? 6 månader upplever jag som glädjesiffror när det gäller X-tol (såvida de inte förändrat sammansättningen eller haft dålig kvalitét på kemin tidigare?). D76 har jag använt sedan början av 1970-talet och vet att den håller minst vad Kodak lovar. Den X-tol som fördärvade mina filmer var bara ca 1½ månad och hade stått svalt och mörkt i lufftät dunk som var nästan full. D76 förvarad på samma sätt har aldrig gett mig några problem. Jag tror för min egen del att ryktet om den sk X-toldöden inte är helt ogrundat.

låter som jag får ta o läsa lite mer om Xtol, se om det är fler som upplever samma sak

Google på Xtol sudden death. Där finns många vittnesmål om plötslig X-toldöd som överraskat. Är man van vid t.ex D76 ska man nog vara betydligt mera försiktig och noggrann med X-tol tror jag. En del förespråkar tillblandning i destillerat vatten, andra menar att alla askorbinsyregrunade framkallare är lika oberäkneliga. Andra skriver att det var de tidigare förpackningarna man skulle vara vaksam med eller att man ska blanda och förvara X-tol i högre koncentration (2 l istället för ett 5-literskoncentrat).

Jag och mina labbkompisar kör som standard Tmax RS, blandad 1+7 istället för det normala 1+4, och 24 grader istället för 20. För varje rulle byter man ut 40ml mot färsk lösning. På så sätt får man väldigt lite avfall och väldigt bra ekonomi. Jämnt och bra resultat vad jag sett också. Xtol hade jag som standard förut. Det är väl också vad Crimson har i sina maskiner, så kanske går det att köra med förnyelseprocess där också...
Lite rodinal kan man ju festa till det med ibland, men det blir så hiskeligt mycket avfall som är dyrt att bli av med.

Den X-tol som fördärvade mina filmer var bara ca 1½ månad och hade stått svalt och mörkt i lufftät dunk som var nästan full. D76 förvarad på samma sätt har aldrig gett mig några problem.

Det är konstaterat att Xtol är känsligare än D76 på förvaringen. Själv har jag förvarat Xtol i Hamas bälg flaskor och det har fungerat för mig trots att kemin står i tvättstugan som är husets varmaste rum. Du skrev nästan full och jag undrar hur du definierar detta och misstänker att det är problemet.

Det finns även "Fotokompaniet metoden" genom att dom använder samma framkallare flera gånger och tillsätter lite ny Xtol för påfyllning vid varje tillfälle. Då kan man framkalla riktigt många rullar på en laddning Xtol.

Aldrig fel att framkalla med C-vitamin eller E300 som det står på livsmedels förpackningen :)

Fuji ska ha någon liknande framkallare. Är det någon som har testat??

Senast ändrad:
Det är konstaterat att Xtol är känsligare än D76 på förvaringen. Själv har jag förvarat Xtol i Hamas bälg flaskor och det har fungerat. Du skrev nästan full och jag undrar hur du definierar detta..

Jag hade framkallat 4 filmer tidigare och alltså tagit 6 dl av den fulla dunken på 5 l. Som jämförelse framkallade jag för ett par veckor sedan några filmer i den sista skvätten D76 som stått i botten på en 5-litersdunk i ca två månader. Det mesta av den satsen var förbrukat före nyår och jag blandade den i början av december.

Skillnaden mellan X-tol och t.ex D76 är att man inte ser när X-tolen oxiderats och blivit verkningslös. Den jag framkallade i var helt klar, men hade ändå totalt tappat sin effekt. När D76 börjar förlora sin framkallningseffekt har den bytt färg till brunaktig i olika grad.

Hittade detta angående hållbarhet för askorbinsyra. Kan nog ligga något i att vissa blandar Xtol med batteri vatten fast det verkar funka bra med kommunala vattnet i Göteborg som är rätt mjukt.

Torrt: håller sig askorbinsyra ganska bra så länge det förvaras mörkt och svalt i väl tillslutet kärl. När ljus, värme och syre kommer till sönderdelas och mörknar det snabbt på grund av oxidering (syre tas upp och väte avges). Det tål alkalier dåligt och förstörs av metaller som järn, nickel och koppar. Det kan blandas med andra torra pulver för att vara klart att blanda med vätska vid användning.

Vattenlösning: Löst i vattten oxideras askorbinsyra snabbt, särskilt ihop med ljus, värme och syre. Det är något så när hållbart i sura lösningar men oxideras snabbt i neutrala och alkaliska och har genom detta "självmord" en indirekt antioxidant verkan på blandningen. Så länge det håller sig, fungerar det (ett par ml per dl) som surgörare vilket förlänger och förstärker effekten av andra antioxidanter. Vattenlösningar ska inte förvaras i metallkärl; järn, nickel och koppar sätter i gång nedbrytningen.

Jag hade nog gärna fortsatt med X-tol, den är en utmärkt framkallare. Men jag vågar helt enkelt inte då man inte kan se på vätskan (som med D76) att den är förbrukad och oxiderad. Alternativet hade varit att köpa mindre förpackningar som blandas till före framkallningen, men Kodak har tagit bort X-tol i 1-liters. Det hade dessutom blivit lite mera opraktiskt och dyrare,

Samma här. Körde ett tag med X-Tol men jag "förlorade i sudden death" en gång. Dvs en film blev nästan helt blank helt plötsligt.

Var får ni tag på Rodinal? Jag kör numera med Calbe R09 men den ska inte vara exakt samma men väldigt lik.
Är nog också en av de billigaste framkallaren sett till pris/rulle skulle jag tro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar