Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fotografkategori har lättast att få jobb?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wupi

Aktiv medlem
Jag undrar vilken inriktning av fotografering som är bäst att satsa på om man vill jobba som professionell fotograf. (lättast att få jobb innom)
Tex Natur fotografer finns det ju alldeles för många.

Några spekulationer?

Dom som har lättast att få jobb är nog kategorin fotografer som är bra på marknadsföring, är serviceinriktade, har många kontakter, har ett brett kunnade och kan leverera snabbt och med hög kvalitet. :)

Undrar om man ska satsa på fotografi om huvudmålet är att få ett jobb med vilken inriktning som helst. Då finns det nog andra karriärer som ger ett bättre jobb med mer pengar på ett mycket enklare sätt, och så kan man ha fotografi som hobby, med en inriktning som man verkligen är intresserad av. ;-)

Skolfotograf är lättast

Natur är bland de svåraste. Svårt att få uppdrag. Osäkert med arkivbildförsäljning. Böcker och föreläsningar är ofta födkroken, men då gäller det att vara kommersiell.

De flesta fotografyrken kräver att man är hängiven sitt jobb. För att bli tillräckligt bra måste man gilla det man gör fullt ut och satsa hårt. Och naturfotografen lyckas knappast bättre om han slår sig in på mode...

"Vilken fotografkategori har lättast att få jobb?"

Jag skulle vilja lägga till "med en anständig inkomst", annars är det kanske inte så intressant med jobb som är lätta att få men är uselt betalda. Folk som fotograferar husfasader till websidor t.ex., eller hus för mäklare.

kollar man på ams hemsida verkar ju vimmelfotograf vara rätt lätt att få jobb som men fruktansvärt tråkigt fotograferande enligt mig och för de mesta dåligt betalt, vet att hos ett av företagen som annonserar mest på ams så ligger timlönen på ca 100:- för att jobba på fre/lördag kväll...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar