Annons

vilken filmmodul passar i vilket bakstycke på mamiya rz

Produkter
(logga in för att koppla)

kmelin

Aktiv medlem
Hej!

Har en mamiya rz, undrar om jag kan sätta en 120 filmshållare i ett backstycke där det idag sitter en 220. Som jag förstått det ligger skilnaden i modulen??

/Kalle
 
Jag har en RZ, men vet tyvärr inget om 220 magasinen.

Dock så gissar jag att det inte fungerar pga att tryckplattan måste justeras för den annorlunda tjockleken på filmerna. 120 har skyddspapper längs med hela filmen och 220 har det bara i ändarna. Annars fokuserar kameran fel.

Många kameror kan ställa om tryckplattan. Du får kolla upp om det gäller även RZ:s 220 mag. 120 mag kan ej ställas om.

kolla med TURA som importerar Mamiya.

/Erik
 
tack för svaren. Får ta och kolla med TURA då, för vad jag kan se så går det inte att ställa om 220 maget.

Men det inte den delen i 220 magasinet som man laddar filmen på alltså den där plattan som trycker mot filmen sitter som jag skall använda utan själva boxen som man sen sätter i den efter att man laddat filmen.

Som jag ser det så är boxarna lika dana för så väl 120 som 220 det som skiljer är som Erik säger delen som man laddar filmen på, får väl mäta lite och testa med en rulle.

Pernilla, förutom det som erik säger så är i alla fall skilnaden i RZ backstycken den att räknevärket inte går längre än till 10 bilder vilket gör att man tappar 10 bilder om man sätter i en 220-film. Kanske går att ta bilder utöver de första 10 men med den mekanik som finns i magasinet blir det nog svårt att få bra avstånd mellan rutorna eller att låta bli att överlappa dem.

/Kalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.