Advertisement

Annons

Vilken film användes?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det film - vilket jag verkligen undrar om det är - och ej beskuret är det troligast en mellanformatskamera 4,5 x 6. Då är det ganska svårt att uttala sig om kornstorleken för vid en så liten scanning som detta syns det överhuvudtaget inte. När jag scannar tri-x 6 x 6 i Epson 3200 resulterar det i en bild på ca 7000 pixlar^2 och kornet syns fortfarande inte men kommer så smått vid storleken 200%.
Vid denna lilla bildstorlek syns inte kornet ens om det är en vrålpressad Tri-x.
Det tror jag dock inte att det är, det skulle bli en hårdare bild och flickans ansikte har en ganska mjuk teckning. OM det är film skulle kunna vara en Plus-x eller Ilfords motsvarighet. Men det kan gärna vara en Efke också. Och en väldigt enkel scanner.
Us

---Om jag hade tänkt att imitera tekniken så hade jag nog pressat en 400iso T-max eller HP5 till 800 eller kanske 1600 + fr,kallning i Rodinal.. Kraftig agitering och kanske lite förlängd fr,tid.....
Testa o se men kom ihåg att mycket av uttrycket och det slutliga utseendet handlar om val av pappertyp, kontrast och generell kopieringsteknik, det är här kvaliteten fästs, inte enbart i filmen/exponeringen...
Mvh Niclas.

Ps, tack för en nyttig tråd:)!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar